اهل سنت ایرانمناطق و پراکندگی

استفاده از سلاح گرم در نزاع های قبیله ای جایز نیست

آوای سنت: مدیر مدرسه دارالقرآن سراوان استفاده از سلاح گرم در نزاع های قبیله ای مناطق شرق کشور را بر خلاف موازین اسلامی برشمرد.

به گزارش آوای سنت مولانا اسحاق سپاهی در گفتاری مهمتربن معضل جوامع بشری را در منکرات، معاصی و گناهانی دانست که انسان ها را به خود درگیر و گرفتار ساخته اند. وی در این باره گفت: منکرات و معاصی مانند سیلابی در میان مسلمان جربان پیدا کرده و در حال حرکت و متلاطم دیده می شود‌. آمار فساد، فحشا، قتل، غارت و کلاه برداری افزایش چند برابری یافته و در یک چنین جوامع نمی توان انتظار بهبودی و حل مشکلات را داشت.

مولانا سپاهی افزود: هر چه دنیا به سوی پیشرفت پیش می رود وپبه هر میزان که علما و دائیان دین به مردم در نقاط مرزی در خصوص عدم بکارگیری اسلحه هشدار می دهند، با ابن وجود و علی رغم کوشش های فراوان برای اصلاح جامعه، همچنان شاهد افزایش منکرات هستیم. گناهان کبیره زیاد شده و انسان های بیشماری که فرهنگ استفاده صحیح از وسایل پیشرفته را نمی دانند، در منجلاب گناه غرق هستند.

مدیر مدرسه دارالقرآن سراوان ادامه داد:‌ عذاب های خدای متعال به اشکال مختلف از جمله خشک سالی، تسلط دشمنان بر مسلمان، ایجاد اختلافات قومی و پیدایش بیماری های لاعلاج پدیدار می گردند. با اینکه مرز بین گناه و ثواب بر همگان مشخص و معلوم است، متاسفانه تعداد اندکی از مردم نصیحت پذیر بوده و در صدد رفع اشکالات و ایرادات زندگی شان برمی آیند.‌ از جمله منکراتی که در اجتماعات امروزی به کثرت اتفاق می افتد، قتل و خونریزی است و شاهد هستیم در کشورهای ناامن انسان های بی گناه توسط یک هم دین و هم مسلک و اشخاصی که ادعای یکتا پرستی دارند، به قتل می رسند.

مولانا سپاهی تاکید کرد: اهالی منبر، اصحاب قلم که تولید محتوا می کنند، کارشناسان آسیب های اجتماعی، معتمدین و ریش سفیدان و سران طوایف وظیفه دارند جلوی منکرات و مخصوصا قتل و برادرکشی را بگیرند. در این بین مسئولین دولتی نیز می بایست بر حسب وظیفه قانونی خود عاملان این اقدامات که امنیت را مختل می کنند، شناسایی کرده و به سزای اعمال خود برسانند.

مولانا سپاهی با انتقاد از بکارگیری اسلحه در منازعات قومی و قبیله ای اظهار داشت: در مناطق مرزی حمل سلاح گرم بی هیچ دلیل و منطق عقلانی رو به ازدیاد است. کسی که با خود اسلحه حمل می کند، انگیزه مضاعفی برای نزاع با سایر افراد پیدا می کند. در نزاع و درگیری مسلحانه همیشه میل به غلبه و سرکوب در افراد به حد غیرقابل کنترل می رسد و کارایی اسلحه این است که در مدت کوتاهی شخص را از پا در می آورد.

این عالم اهل سنت عنوان نمود: وقتی درگیری منجر به قتل اتفاق می افتد، عده ای به قصد انتقام دنبال قاتل می گردند. رسیدگی به این کار وظیفه مسئولان دستگاه های قضایی است‌، زیرا اسلام اجازه قصاص مجرم را به افراد عادی نمی دهد و هیچ کس حق ندارد سرخود اقدام به قصاص کند.
از سوی دیگر تفاوت زیادی بین قتل عمد و غیر عمد وجود دارد. برای شخصی که ناخواسته کسی را می کشد، حدود قانونی تعیین شده است، اما خدای متعال قتل عمد را نمی بخشد و سرنوشتی جز عذاب جهنم شامل حال نخواهد شد.‌ در روایات آمده است، حرارت و سوزش آتش جهنم ۹۹ برابر بیشتر از حرارت آتش دنیا می باشد.

مدیر مدرسه دارالقرآن متذکر شد: فریب خوردگان اجانب و بیگانگان بدانند که با ارتکاب به قتل، خود را گرفتار عذاب ابدی می کنند. دین مبین اسلام برای حل و فصل اختلافات قومی و مذهبی راهکارهای مناسبی را پیش بینی کرده است. قتل را نباید با قتل پاسخ داد. فردی که دست به قتل می زند، حتی با وجود برخورداری از درجه ایمان و اعتقاد به توحید برای همیشه در جهنم خواهد ماند. برای هر گناهی امید بخشایش است، جز کسانی که به خدای متعال شریک قائل شده و یا دست به قتل عمد بزنند.

مولانا سپاهی خاطر نشان ساخت: جای افسوس دارد که مسلمان به خاطر قتل عمد هم ردیف مشرک قرار بگیرد. فتنه گران عامل اصلی قتل هایی هستند که پیوسته اتفاق می افتند. تعدادی از مردم در کشورهایی که درگیر جنگ در حالی کشته می شوند که هیچ دلیلی برای کشته شدن ندارند.‌ افراد گمراه و جاهل که از کلام الهی و از دین و قیامت بی خبر هستند، به خاطر مطاع دنیا دست کیه قتل می زنند. حرمت مومن در نزد باریتعالی از حرمت کعبه بالاتر است. حتی اگر شخصی خانه خدا را تخریب کند، باز هم جرمش به حد قتل فرد بی گناه نمی‌رسد. بدانید کسی که کلمه شهادتین را خوانده است، در حریم امن الهی قرار می گیرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن