اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

استفاده از کتب صوتی، تجربه ای جدید در کتابخوانی

آوای سنت: امام جمعه مسجد جامع رسول اکرم درگز بهره مندی از سخنرانی های موضوعی و فایل های صوتی را فرصتی برای پیدا کردن پاسخ شبهات دانست.

به گزارش آوای سنت، مولوی مرتضی ایل نژاد در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به دغدغه های زندگی شهری و مهم خواندن فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در کشور گفت: ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺯﻫﺎ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺯﻧﺪﮔﯽ در شهرهای بزرگ و تراکم جمعیتی در مراکز استان ها، ﮐﻢ ﺗﺮ ﺯﻣﺎﻥ ﺧﺎﻟﯽ ﯾﺎﻓﺖ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺑﺘﻮﺍﻧﯿﻢ ﺑﺎ ﺁﺳﻮﺩﮔﯽ ﺧﯿﺎﻝ، ﻓﺮﺻﺖ ﺭﺍ ﻏﻨﯿﻤﺖ شمرده ﻭ ﮐﺘﺎﺏ ﻫﺎﯼ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺭﺍ مطالعه کنیم.

وی با اشاره به این مطلب که مطالعه کتاب نیازمند فراهم بودن اوقات فراغت و مکان مناسب است، افزود: ﻧﺒﻮﺩ ﺯﻣﺎﻥ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ مطالعه کتاب دینی و کتب سودمند با موضوعات مختلف و دانستنی های جهان اسلام غافل کند. ﺍمروزه ﺍﭘﻠﯿﮑﯿﺸﻦ ﻫﺎﯼ ﻣﺘﻔﺎﻭﺗﯽ ﺑﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﺗﺎ ﺑﺎ ﺍﻧﺘﺸﺎﺭ ﮐﺘﺎﺏ ﻫﺎﯼ ﺻﻮﺗﯽ، ﮐﺎﺭ مطالعه ﺭﺍ ﺭﺍﺣﺖ ﺗﺮ ﮐرده ﻭ مطالب ﺭﺍ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺷﻨﯿﺪﺍﺭﯼ ﻭ ﺩﺭ ﻗﺎﻟﺐ ﻓﺎﯾﻞ ﺻﻮﺗﯽ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﯿﺎﺭ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﻨﺪ ﺗﺎ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﮐﺘﺎﺏ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﻣﮑﺎﻧﯽ ﻭ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﻣﯿﺴﺮ ﺷﻮﺩ.

مولوی ایل نژاد ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻭ ﻧﺸﺮ ﮐﺘﺎﺏ ﻫﺎﯼ ﺻﻮﺗﯽ را ﻧﻮﻋﯽ ﺁﺷﺘﯽ ﺑﺎ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﮐﺘﺎﺏ ﺧﻮﺍﻧﯽ دانست و اظهار داشت: یکی از برنامه های ما در مسجد جامع اهل سنت درگز این است که شرایط و امکاناتی را فراهم آوریم ﺗﺎ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﺘﻮﺍﻧﻨﺪ کتب مفید را خوانده و به پاسخ بعضی از شبهه‌هات خود برسند.
هم اکنون ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺍﻓﺮﺍﺩﯼ ﮐﻪ ﻋﺎﺩﺕ ﺑﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺭﻭﺯﺍﻧﻪ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺍﻧﺪ، ﺑﺎ ﮐﻤﮏ ﮐﺘﺎﺏ ﻫﺎﯼ ﺻﻮﺗﯽ ﺗﻮﺍﻧﺴﺘند ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺭﻭﺯﻣﺮﻩ ﺧﻮﺩ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎﯼ ﻣﺮﺩﻩ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﻧﺤﻮ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﻨﻨﺪ.

امام جمعه مسجد جامع رسول اکرم درگز عنوان نمود: ﺑﺮﺧﯽ از ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻫﻢ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﮐﻪ ﮔﻮﺵ ﺳﭙﺮﺩﻥ ﺑﻪ ﮐﺘﺎﺏ ﻫﺎﯼ ﺻﻮﺗﯽ ﺣﺘﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﮐﺘﺎﺏ ﻫﺎﯼ ﭼﺎﭘﯽ ﻭ ﺍﻟﮑﺘﺮﻭﻧﯿﮑﯽ ﻋﻼﻗﻪ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻣﺘﻔﺎﻭﺗﯽ ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﻓﻬﻢ ﻋﻤﯿﻖ ﺗﺮ ﮐﺘﺎﺏ ﮐﻤﮏ ﮐﻨﺪ. بنده پیشنهاد می کنم ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺣﺎﻝ ﺷﻨﯿﺪﻥ ﮐﺘﺎﺏ ﻫﺎﯼ ﺻﻮﺗﯽ ﺭﺍ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻧﮑﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻋﻼﻗﻪ ﺧﻮﺩ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﯿﺎﻥ ﭘﺮﻓﺮﻭﺵ ﺗﺮﯾﻦ ﮐﺘﺎﺏ ﻫﺎﯼ ﺻﻮﺗﯽ ﺷﺮﻭﻉ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ از فایل‌هایی که در کانال مذهبی بارگذاری می شوند، از جمله سخنرانی‌های کوتاه موضوعی و کتاب صوتی استفاده کافی ببرند.

این عالم اهل سنت در پاسخ به سوالی درباره اهمیت نماز با اشاره به فرض بودن عبادت در فواصل در طول روز و شب، نماز را دری گشوده به روی انسان‌ها خواند و تاکید کرد: با خواندن نماز می‌توان به هدایت و رحمت خداوند رسید و زندگی را در سمت و سوی درست و سرشار از خیر و برکت قرار داد. سلامت معنوی هر فرد وابسته به نماز است و صراط مستقیم و حیات طیبه هر جامعه نیز تنها با اقامه‌ نماز تحقق می‌یابد. اینهمه تاکید بر اقامه نماز در قرآن و سنت، هدفی جز این ندارد که این باب رحمت بر روی فرد و جامعه مسلمان گشوده بماند و فرصت بهره‌مندی از آن حاصل شود.

مولوی ایل نژاد یادآور شد: اولین چیزی که پیامبران به سوی آن دعوت می‌دادند، شناخت درست خداوند و عبادت او بود.
بنابراین همانطور که انسان یکسری نیازهای شخصی و اجتماعی دارد، یک نیاز معنوی هم دارد که آن با عبادت تامین می‌شود. به همین علت خداوند در اولین و نخستین دستورش به تمام انسان‌ها در قرآن، آنها را دعوت به عبادت می‌کند و آن را راه سعادت، معرفی می‌کند.
این مسئله عبادت و این نیاز انسان، چیزی است که اکثرا آن را فراموش کردند. در حالی که باید مثل دو نیاز اول به آن هم توجه می‌کردند.
باید همت کنیم که ضمن اقامه‌ی نماز، جایگاه شایسته‌ قرآن کریم و احادیث ارزشمند را بشناسانیم و عمل شخصی خود را نیز به تناسب آن تعالی بخشیم.
نماز به عنوان یکی از اساسی‌ترین رکن‌های دین اسلام می‌تواند نقش بسیار سازنده‌ای در ایجاد صفات خوب و پاکسازی از صفات بد در انسان داشته باشد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن