اهل سنت ایرانعمومی

اهمیت ندادن به فرهنگ های ضد توحیدی

آوای سنت: امام جمعه شهر دشتی خیر و صلاح انسان را در ایمان به خدای متعال و استفاده از فرصت ها دانست.

به گزارش خبرنگار آوای سنت، شیخ عبدالعزیز دریایی در سخنرانی پیش از خطبه شهر دشتی گفت: مسلمان زاده بودن کافی نیست، بلکه باید مسلمان بود. شهادتین پدر و مادر ، فرزند را مسلمان نمی کند بلکه او را مسلمان زاده می کند. ایمان هر کسی تابع عمل و اخلاق اوست. همانطور که ایمان فرزند ، مسئولیت دینداری را از والدین ساقط نمی کند. فرزند نوح از ایمان و نبوت پدرش سودی نبرد و ابوجهل نیز از ایمان فرزندش بهره مند نشد .

وی افزود: مسلمان شدن، قدم اول است ولی مسلمان ماندن ، قدمی های بعدی می باشد که با استقامت بر دینداری حاصل می شود.
کسی که بر امر بندگی و حفاظت از موضع ایمان شکیبا باشد ترس و حزنی بر او غالب نمی شود، چون مومن ، حکمت و علم پروردگارش را باور دارد و در جوار آموزه های الهی احساس امنیت می کند . ممکن است خیلی ها در گام و پله اول همراه باشند، ولی در گام های بعدی و در ادامه کار همراهی نکنند .
شخصی خدمت رسول الله آمد و عرض کرد یا رسول الله : در اسلام ، سخنی به من بگو تا دیگر آن را از کس دیگری نپرسم. ایشان پاسخ فرمود: بگو ایمان آوردم به الله ، و بر ایمانت استقامت داشته باش .

شیخ دریایی با بیان اینکه استقامت بر دینداری از جلوه های زیبای بندگی شناخته می شود اظهار داشت: کسی که خدا را به همراه داشته باشد، یعنی بر مبنای آموزه های قرآن عمل کند رفتار و اخلاقش پاک می ماند. پس یک لحظه بیندیشیم و فکر کنیم، با کفر و بی دینی چه امتیاز و شرفی حاصل می شود و چه ارزشی بر داشته ها افزوده می گردد ؟!! یا دینداری و ایمان، ما را از چه ارزش و امتیازی محروم می کند، چه ارزشی سراغ داریم که با ایمان، حاصل نشود !! ابوبکر صدیق با رفاقت و مصاحبت با نبی مکرم چه امتیازی را از دست داد و ابوجهل از دشمنی با ایشان، چه امتیاز و ارزشی را بدست آورد؟!

امام جمعه شهر دشتی بیان نمود: ایمان به آخرت ، حد و اندازه ها را به یاد آدمی می آورد و به وی امید می بخشد که مرگ پایان کار نیست. مومن در وقت غم و غصه دنیا را هیچ و پوچ نمی انگارد و چاره کار را در خودکشی و رو آوردن به مواد مخدر نمی داند، بلکه با ایمان به خدا فرصت ها را برای خود تبدیل به خیر و صلاح می کند .

چه بسا لباس دامادی، کفن مومن شود. افق دید مومن تنها محدود به لحظه ها و متاع زودگذر دنیا نیست . حضرت حنظله رضی الله عنه در شب زفاف در حفاظت از دین خدا و مصاحبت با رسول الله احساس تکلیف کرد و در دفاع از ارزش های ایمانی خود جان سپرد. دوره حنظله گذشت و دوره ابوجهل نیز سپری شد. در وقت وفات، اسم همه، میت است و کفن لباس فقیر و غنی می شود. به جایگاه ابدی قبر می گویند و تفاوت آن در سابقه و عمل آدمی می باشد.

شیخ دریایی تاکید کرد: دنبال برنامه و اموری باشیم که فرهنگ توحید و ایمانی ما را زنده کرده و ارزش ها را به یادمان آورد. مسلمان خودش را تبدیل به بازیگری نمی کند که در آن نمایش، آداب و افکارخرافی گذشته نهفته باشد و برای توجیه کار خودش، رنگ و لعاب دیگری به آن ببخشد . خورشید گرفتگی در عصر رسول الله با روز وفات فرزندش مصادف شد برخی این پدیده را به وفات فرزند رسول خدا ربط دادند، ولی ایشان مسئله را تصحیح نمود، چون هر حرکت و رفتاری از مومن باید مبنای صحیح شرعی داشته باشد. هر ذبح حیوان و پخت غذایی که برای غیر الله باشد در باور و منهج اهل سنت و جماعت حرام است. حتی اگر به نام رسول خدا و یا خلفای راشدین هم باشد بازخوردن این غذا حرام می باشد، چون توحید باید در همه رفتار ما جاری باشد .

این عالم اهل سنت جنوب کشور نقش آموزه های الهی سر تا سر توجه به همنشینی ، همکاری و همدلی خواند و متذکر شد: این هم نشینی ها نباید به شکلی که افکار و باورهای خرافی و ضد توحیدی زنده شود برگزار گردند، چون پشت هر کدام از این برنامه ها اعتقاد و باورهای ضد توحیدی پنهان است و برخی نیز ممکن است از محتوا و فلسفه آن خبر نداشته باشند، ولی به هر حال نباید به چنین برنامه هایی رسمیت داد .

امام جمعه شهر دشتی خاطر نشان ساخت: تشویق و ترغیب فرزند به ارزش های اخلاقی و آموزشی و تهیه کردن هدیه برای آنان امری پسندیده و خوب است، چون رغبت و شوق برای حسن اخلاق و انگیزه برای آموزش ایجاد می کند، ولی برگزاری جشن تولد و تبدیل شدن آن به فرهنگ و عادت اجتماعی به خیر و صلاح نیست و اینگونه برنامه ها جزو عرف و فرهنگ دینی ما نبوده است. شخصیت و کلاس کسی با برگزاری جشن تولد بالا نمی رود و لازم است که جنبه و ظرفیت داشته باشیم و تحت تاثیرهر برنامه ای قرار نگیریم .

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن