اهل سنت ایرانعمومی

اوج فعالیت سلفیت جهادی درایران حمله به مجلس بود

آوای سنت : جلیل بهرامی نیا عضو شورای مرکزی جماعت دعوت واصلاح در نشست دگردیسی‌های فکر دینی در جامعه‌ی اهل سنّت عنوان نمود : تصوف صوف در کردستان همچنان یک جریان اصیل دینی است و پیروان و نمایندگان فعالی در طبقه تحصیل‌کرده و عوام دارد و بسیاری معنای دین‌داری خود را همچنان از رقص و سماع در تکایا و خانقاه‌ها می‌یابند.

جریان بیداری اسلامی درمیان اهل سنت ایران در دو تشکل تجلی پیدا کرد: جماعت دعوت واصلاح و جماعت مکتب قرآن کاک احمد مفتی زاده

مکتب قرآن دو بخش اصلی دارد: بخشی با نام شورای مدیریت مکتب قرآن است که مدعی است که جریان اصیل پیرو کاک احمد مفتی‌زاده هستند و از نظر جمعیتی نیز از جناح انشعابی بیشتر عضو دارند؛ این جناح، آرا و خوانش‌های کاک احمد مفتی‌زاده از اسلام را بی‌بدیلی می‌داند و نیازی به نظر انداختن به آرای علمای دیگر نمی‌بیند. این گروه برنامه‌ی تربیتی و تزکیه‌ای خود را مدارسه آثار و اشعار علامه مفتی‌زاده قرار داده‌اند. همچنین به این علت که علامه مفتی‌زاده پیروانش از کار سیاسی منع کرده است، فعالیت سیاسی ندارند و بخش عمده تمرکز خود را بر فعالیت‌های اقتصادی معطوف کرده‌اند.

جناح دیگر این جریان نیز با نام مکتب قرآن به رهبری استاد حسن امینی فعالیت می‌کنند؛ این جناح در موضوعات سیاسی دخالت می‌کنند و نسبت به قضایای محلی و ملی موضع‌گیری سیاسی دارند. همچنین اگر توصیفم از شرط عینیت خارج نشود، می‌شود گفت به اندازه جناح شورای مدیریت، برای شخصیت کاک احمد مفتی‌زاده تقدس قائل نیست و ایشان را همچون یکی از عالمان برجسته جهان اسلام می‌داند

در ایران جریان «سلفیت جهادی» که به مبارزه مسلحانه باور دارد فعالیت داشت، اوج اقدامشان حمله به مجلس شورای اسلامی بود.

نوع دیگری از سلفیت که اکنون در کردستان و جنوب ایران وجود دارد، سلفیت علمی است که به پالایش میراث فرهنگی و فکری مسلمین در پرتو منهج سلف صالح باور دارد؛ رواج سلفیت علمی در میان اهل سنت جنوب، نتیجه هم‌جواری با کشورهای حوزه خلیج‌فارس است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن