اهل سنت ایرانمناطق و پراکندگی

بازگشایی یک مسجد و تداوم منازعه ملی گرا و فعالان مذهبی کورد

آوای سنت: جمعه اخیر خبر بازگشایی مسجد ایاصوفیه در ترکیه و اقامه نماز جمعه در این مسجد بعد از چند دهه باعث مسرت و خوشحالی مسلمانان در مناطق مختلف شد.
در مراسم بازگشایی این مسجد رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و شماری از مقامات بلند پایه سیاسی این کشور حضور داشته و خبر آن انعکاس زیادی در رسانه ها داشت.
بر خلاف این فضا، در بین فعالان کورد ما در رابطه با این موضوع دو نگرش کاملا متفاوت وجود داشت. در یک طرف قصه، بخشی از فعالان کورد که بیشتر گرایش های قومیتی دارند، این موضوع را از زاویه منازعه تاریخی حکومت آنکارا با کوردها ارزیابی کرده و تاکید داشتند دولت ترکیه همواره حقوق اقلیت کورد را در این کشور زیر پاگذاشته و یک ساختاری دیکتاتوری بر کشور حاکم است.
این گروه اعتقاد دارند اقداماتی مثل بازگشایی مسجد ایاصوفیه در راستای تلاش دولت اردوغان برای ایجاد یک چهره مثبت برای خود در افکار عمومی است.
فعالان قومیت گرای کورد اعتقاد دارند دولت ترکیه با هر گرایش سیاسی در طول زمان با کوردها دشمنی داشته و در برابر ایجاد هویت مستقل سیاسی برای کوردها مقاومت کرده است.
گروه دوم در زمینه افتتاح مسجد ایاصوفیه طیف نیروها و فعالان دینی کورد هستند. این طیف که بیشتر نزدیک به جماعت دعوت و اصلاح هستند،سیاست های دولت کنونی حاکم بر ترکیه را نسبت به سلف خود متفاوت ارزیابی کرده و ضمن قبول مظالمی که در دهه های گذشته بر کوردهای ترکیه شده است، اعتقاد دارند شرایط این کشور از زمان حاکمیت حزب عدالت و توسعه بر این کشور بهبود یافته است.

برخی از صاحب نظران اعتقاد دارند این نگاه مثبت فعالان دینی کورد نسبت به سیاست های دولت ترکیه از مناسبات حسنه آنکارا با اخوان المسلمین نشات می گیرد.بر این اساس این موضوع گیری را بیشتر سیاسی ارزیابی می کنند تا تاریخی.
در هر صورت بازگشایی یک مسجد در ترکیه به محل منازعه کلامی فعالان کورد ما در داخل کشور تبدیل شده است و بنظر می رسد در موارد مشابه آینده نیز باید منتظر ادامه این مباحث باشیم.

احسان کرمی

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن