اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

از شایستگان اهل سنت در مدیریت‌ها استفاده شود

یکی از اندیشه‌های امام راحل، توجه به وحدت و اخوت اسلامی در بین مسلمین بود

آوای سنت : امام جمعه اهل سنت خواف ضمن تاکید بر نگرش وحدت محور امام خمینی، خواستار استفاده از ظرفیت های شایستگان اهل سنت در مناصب اجرایی شد.
به گزارش آوای سنت به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی احناف خواف، مولانا حبیب‌الرحمن مطهری در مراسم نماز جمعه (۱۶ خردادماه ۹۹) اهل سنت خواف، با تلاوت آیه «یَمُنُّونَ عَلَیْکَ أَنْ أَسْلَمُوا قُل لَّا تَمُنُّوا عَلَیَّ إِسْلَامَکُم بَلِ اللَّـهُ یَمُنُّ عَلَیْکُمْ أَنْ هَدَاکُمْ لِلْإِیمَانِ إِن کُنتُمْ صَادِقِینَ»(حجرات:۱۷) به ایراد سخن پرداختند.

ایشان در بخش آغازین سخنان خویش، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل(ره) و شهدای ۱۵ خرداد، خاطرنشان کردند: امام راحل، رهبر بزرگ و کبیر نهضت و انقلاب اسلامی در ایران بودند که حرکت‌شان مبتنی بر شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» بود که از سال ۱۳۴۲ این حرکت شروع شد و در بهمن‌ماه سال ۱۳۵۷ به ثمر نشست. این حرکت امام، با حضور همه گروهها، اقوام و مذاهب صورت گرفت و همه مردم در این انقلاب شریک بودند و با همکاری همه آنها به پیروزی رسید.
مولانا مطهری تاکید کردند: اندیشه‌های امام راحل متعالی بود که مهمترین آن، توجه به وحدت و اخوت اسلامی در بین مسلمین بود که جمله ایشان معروف است که فرمودند: «شیعه و سنی با هم برابر و برادرند و در حقوق مساوی هستند. هر کس میان شیعه و سنی تفرقه ایجاد کند، نه شیعه است و نه سنی».

ایشان تصریح کردند: تمام مسئولین نظام اعم از کشوری، استانی و شهرستانی به‌خصوص در این منطقه تلفیقی، باید نصایح و اندیشه‌های امام راحل را مدنظر داشته باشند. الحمدلله که مقام معظم رهبری نیز نسبت به این مسائل به‌خصوص وحدت امت اسلام، اجرای عدالت، عدم تبعیض میان انسانها و نگاه یکسان تاکید دارند. لذا لازم است همه مسئولین به اهل سنت باید توجه نمایند؛ اهل سنت، ایرانی هستند و در انقلاب و این آب و خاک، شریک‌اند و باید از شایستگان اهل سنت در مدیریت‌ها استفاده شود.
مدیر حوزه علمیه احناف خواف، در بخش دوم سخنان خویش، به ترجمه و تفسیر آیه فوق پرداخته و عرض کردند: خداوند متعال در آیه ۱۷ سوره حجرات می‌فرماید: ای پیامبر(ص)؛ بر تو منت می‌گذارند که ما مسلمان شده‌ایم. به آنان بگو که بر اسلام خود، بر من (محمد) منت نگذارید، بلکه خداوند است که به شما توفیق اسلام و ایمان داده و بر شما منت نهاده که شما را هدایت کرده است.

علما در شأن نزول این آیه می‌نویسند: گروهی خدمت پیامبر اکرم(ص) آمدند و اظهار مسلمانی می‌کردند و می‌گفتند که ما بر علیه تو جنگ نکردیم، پس ما را در مال غنیمت شریک کن. اما این سخن‌شان از روی تکبر و غرور بود که اسلام‌شان را به رُخ پیامبر می‌کشیدند، لذا آیه فوق نازل شد.
مولانا مطهری افزودند: وجود پیامبر اکرم(ص) برای همه، رحمت و احسانی از جانب الله است؛ آنجا که می‌فرماید: «لَقَدْ مَنَّ اللَّـهُ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَهَ وَإِن کَانُوا مِن قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ» (آل عمران: ۱۶۴) یقیناً خداوند بر مؤمنان منّت نهاد؛ بدان گاه که در میان‌شان پیامبری از جنس خودشان برانگیخت. (پیامبری که) بر آنان آیات قرآن را می‌خواند، و ایشان را (از عقائد نادرست و اخلاق زشت) پاکیزه می‌داشت و بدیشان کتاب و فرزانگی (یعنی اسرار سنّت و احکام شریعت) می‌آموخت، و آنان پیش از آن در گمراهی آشکاری (غوطه‌ور) بودند.

ایشان ادامه دادند: در واقعه حنین که در سال هشتم هجری رُخ داد، یکسری مسایل در تقسیم مال غنایم پیش آمد. پیامبر اکرم(ص) در تقسیم غنایم، به عده‌ای که می‌دیدند ایمان‌شان ضعیف است، به جهت الفت بیشتر به آنها دادند، اما عده‌ای اعتراض کردند. پیامبر اکرم(ص)، صحابه کرام به‌خصوص انصار را جمع کردند و فرمودند: آیا شما گمراه نبودید و خداوند، شما را به وسیله من هدایت کرد؟! آیا شما فقیر نبودید و خداوند، شما را به وسیله من بی‌نیاز کرد؟! شما با هم دشمن بودید، اما خداوند به وسیله من، میان شما الفت و محبت ایجاد کرد. لذا شما باید سپاسگزار الله باشید.
رئیس محفل فقهی اهل ست خراسان یادآور شدند: شاید ما با چند رکعت نماز، دادن زکات و صدقات و دیگر اعمال خیر، بر خدا منت بگذاریم! گاهاً ما انسانها عادت کرده‌ایم که وقتی کار خیری انجام می‌دهیم، سپس موردی پیش می‌آید که باب طبع ما نباشد، دیگر به سمت آن امر خیر نمی‌رویم، اما این آیه به ما درس می‌دهد که نباید اینطور باشیم. اگر کار خیری به خاطر خدا انجام دادیم، احسان و لطف پروردگار است و باید شکرگزار باشیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن