اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها
موضوعات داغ

باید تنوع و تکثر ایجاد شده در امت اسلامی را تحمل کنیم

شیخ دریایی بر دوری از انحصارگرای فکری در امت اسلامی تاکید کرد

آوای سنت: خطیب مسجد جامع سلطان العلما قشم کنار آمدن با تنوع درون دینی در جوامع اسلامی را باعث ایجاد وحدت عملی در جهان اسلام دانست.

به گزارش آوای سنت، شیخ عبدالله دریایی طی سخنانی با اشاره به لزوم وحدت عملی در جهان اسلام به دلایل نبود وحدت عملی در جوامع و راهکارهای ایجاد وحدت اسلامی پرداخت و گفت: وجود اختلافات درون ‌دینی امری طبیعی و قابل درک و فهم  در همه ادوار تاریخ اسلامی بوده است. تمسک و چنگ زدن مسلمانان به این مقوله باعث روشنی روح اسلام در جوامع شده و هر زمان این امر مورد پذیرش گروهی از مسلمانان قرار نمی ‌گرفت، دیدیم که حاصلی جز تخریب، تبدیع، تکفیر و عقب‌ماندگی به همراه نداشته است.

وی افزود: زمانی که نبی مکرم اسلام به عنوان سفیر رحمت از جانب خداوند به پیامبری مبعوث گردید، با رفتار و گفتارش در کمتر از یک قرن جوی را حاکم ساخت که جهان را شیفته سلامتی اسلام و امنیت ایمان گرداند، پس اگر قرار بود چارچوب اسلام تنها گنجایش یک نوع تفکر و برداشت را داشته باشد، اکنون در اقصی نقاط جهان پهناور بیش از یک و نیم میلیارد مسلمان نداشتیم.

ما اسلام را به عنوان یک دین جهانی می شناسیم که لازمه جهانی بودنش، وجود تنوع درون ‌دینی در آن است. برداشت از این تنوع، آسان بودن این دین الهی را به اثبات می رساند و اگر کسی برخلاف این خصوصیت که با نصوص محکم و قاطع شرعی اثبات‌ شده است، گام بردارد، خواه نا خواه و به هر بهانه ای تخریب دین را در اذهان رقم خواهد زد. هشداری که خطرش برای جامعه اسلامی از صف کشیدن در مقابل دشمن نیز بیشتر خواهد بود.

شیخ دریایی با بیان این مطلب که اگر دین در اذهان تخریب شود، حاصلی جز تخریب محیط و سلب امنیت و هلاکت حرث و نسل را در پی نخواهد داشت، عنوان نمود: مسلم بدانید در صورت بروز این مسئله، تفرقه جای وحدت را گرفته و در پیامد آن خرابی جای آبادی را اشغال خواهد کرد.دوستی به تاریخ پیوسته و دشمنی چادرش را بر تارک گیتی بر خواهد افراشت.

به علاوه حفظ حرمت‌ها جای خود را به منیت‌های پوشالی و توخالی خواهد داد و کار بجایی می‌ رسد که امثال گروهک داعش تحت لوای پرچم لا اله الا الله، دیگران از جمله ائمه مساجد، علماء و اقشار بی گناه را مهدورالدم دانسته، زنان شان را اسیر جنگی و اموالشان را برای خود غنیمت به‌ حساب می‌آورند. همه این‌ها حاصل به رسمیت نشناختن تنوع درون‌ دینی می باشد که به افراط‌گرایان زمانه اجازه تبدیع و تکفیر مسلمانان را می دهد تا به هر طریق که می خواهند جنایت‌ها را رقم بزنند!

  خطیب مسجد جامع سلطان العلما قشم در ادامه این بحث بیان داشت: در سفری که به سوریه داشتم، افتخار آشنایی با شیخ محمد عدنان الافیونی مفتی شوافع دمشق و حومه را که بعدها شهید راه گفتگو شد را پیدا کردم. شخصیتی که گفتگو را منش و شیوه خود قرار داده و سال‌ها با فریفته شدگان فرقه‌های انحرافی به مناظره علمی مشغول بود. وی افراد زیادی را به قناعت علمی رسانده و با مروت و جوانمردی دین اسلام آشنا ساخت. شیخ الافیونی با این طرز تفکر تعاملی یک مرکز بین‌ المللی در دمشق دایر کرد تا از آن طریق باب تعامل حسنه را باز کرده و از انحراف فکری جوانان جلوگیری کند.

شیخ الافیونی وقتی از رسول خدا صلی الله علیه <آله وسلم سخن می‌ گفت اشک در چشمانش حلقه زده و شیفته اخلاق نبوی می‌گشت. وی همچنین علمای طراز اول شام را یکجا گرد آورده و جبهه علمی فوق‌العاده‌ای را تدارک دیده بود، خطبای جمعه و اساتید مرکزش بعضا خود امورات جاری را تقبل کرده بودند. در آنجا نوای صلوات و طنین محبت نبوی را می‌ شد از جای‌ جای این مرکز مبارک حس کرد. شیخ الافیونی مردم بیرون از مرکز را نیز فراموش نکرده و خطابت جمعه و کلاس‌ های درسش در مساجد مختلف دمشق و حومه زبانزد بود. زید و عمرو برایش فرقی نمی‌ کرد و آنچه برایش اهمیت داشت، نشاندن همگان سر سفره معنوی برادری و وفاق ملی و تفکر اعتدالی اسلام بود.

شیخ دریایی خاطر نشان ساخت: متأسفانه کسانی که حق را تنها در برداشت‌های خود منحصر کرده و دیگران را ناحق می‌پنداشتند، تاب نیاورده و در شامگاه یکی از روزها، شربت شهادت را به این عالم مجاهد نوشاندند و ترور را بر گفتگو و تعامل ترجیح دادند!

بی گمان شام به عنوان شهری که دعای  بابرکت رسول گرامی اسلام را با خود دارد، مجددا پیش‌ آهنگ نشر اسلام معتدل خواهد شد، چرا که برکت بدون تفکر میانه تحقق نخواهد یافت. باید امید به  روزی باشیم تا منیت‌ها و خودپسندی‌ها که حاصل کژاندیشی است، از بین رفته و مسلمانان یکدیگر را برادروار بپذیرند.

وجود اختلافات استنباطی درون‌دینی امری طبیعی در گذر تاریخ بوده است، تمسک مسلمانان به این مقوله، همیشه زاینده تجلی روح اسلام در جامعه بوده و اگر زمانی این امر موردپذیرش گروهی قرار نمی‌گرفت حاصلی جز تخریب، تبدیع، تکفیر و عقب‌ماندگی نداشته است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن