اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

بلایا و مشکلاتی مثل کرونا نتیجه عملکرد خودمان است

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت زاهدان بسیاری از بلایا و گرفتاریها را نتیجه اعمال خود ما دانست.
به گزارش خبرنگار آوای سنت شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در نماز جمعه روز گذشته اهل سنت زاهدان پس از تشریح فضایل دهه اول ذیحجه به شرایط ایجاد شده در دنیای اسلام پرداخت.

مولانا عبدالحمید در ادامۀ سخنان‌شان به محدودیت سفر حج امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا در جهان اشاره کردند و گفتند: مراسم حج امسال به خاطر کرونا با مشکل و محدودیت مواجه شده است. بسیاری از حجاجی که اکنون باید کنار خانۀ کعبه می‌بودند، از سفر حج بازماند‌ه‌اند. این امر پریشانی بزرگی در جهان اسلام ایجاد کرده است. امروز عرفات، منا، مزدلفه، مطاف، مسجدالحرام و مسجدالنبی خلوت هستند.
ایشان اظهار داشتند: نکته مهم آن است که ما در اثر عملکرد خودمان از حج بازمانده‌ایم. «کرونا» آفت و سببی است که خدا آن را مدیریت می‌کند و به سوی بندگان می‌فرستد، ولی بنابر تصریح قرآن کریم سبب کرونا و تمام آفات نتیجۀ عملکرد خودِ انسان‌هاست. خداوند متعال می‌فرماید: «وَمَا أَصَابَکُمْ مِنْ مُصِیبَهٍ فَبِمَا کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ» [شوری: ۳۰] لذا سبب تمام آفات و بلاها نافرمانی، کوتاهی، غفلت و گناه انسان‌هاست.

? وقتی ما کرونا را نتیجۀ گناهان خود بدانیم و توبه کنیم، الله این آفت را برطرف می‌کند
مولانا عبدالحمید در ادامه اظهار داشتند: خداوند متعال اگر بخواهد می‌تواند جلوی کرونا و زلزله و سیل و خشکسالی و سایر آفات و بلایا را بگیرد، ولی الله تعالی با این آفات می‌خواهد بندگان را متوجه و متنبه کند که علاج کرونا و سایر بلاها رجوع الی‌الله است. خداوند متعال می‌فرماید: «فَلَوْلا إِذْ جَاءَهُمْ بَأْسُنَا تَضَرَّعُوا وَلَکِنْ قَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَزَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَانُ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ» [أنعام: ۴۳] ایشان خاطرنشان کردند: بندگان خاص خدا هنگام مواجهه با چنین آفاتی به تضرع، زاری، رجوع الی‌الله و مداوا مبادرت ورزیده‌اند، صدقه داده‌اند و توبه کرده‌اند؛ این سنت انبیا و تعلیم کتاب‌الله و دین اسلام است. کسانی که این را نمی‌فهمند از دین و قرآن فاصله دارند. اگر ما کرونا را نتیجۀ گناهان خود و آزمایش و ابتلا برای خود بدانیم و توبه کنیم، الله این مشکل را برطرف می‌کند.
مدیر دارالعلوم زاهدان «دوری از گناهان» و «امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر» را راه نجات از آفات دانستند و گفتند: مردم باید از غیبت، دروغ، فسق، قتل، سرقت، راهزنی، زنا، فساد، نوشیدن مشروبات الکلی، قمار و همۀ ‌گناهان دست بکشند. راه خلاصی از تمام آفات و مشکلات این است که فریضۀ امر به‌معروف و نهی‌ازمنکر را زنده کنیم و در خانه، روستا و شهرمان فضای نماز، تلاوت، ذکر و خداخواهی به‌وجود بیاوریم و به اندازۀ توان خود برای اصلاح جامعه تلاش کنیم.
ایشان در ادامه تصریح کردند: در شرایط کنونی همۀ ما باید در زندگی خودمان تجدیدنظر کنیم و در جامعه فریاد بزنیم که کرونا آفت خطرناکی است و مردم باید توبه کنند، صدقه بدهند و در خود تغییر ایجاد کنند.
مولانا عبدالحمید افزودند: اگر در این ایام بی‌تفاوت بنشینیم دل‌ها سخت‌تر می‌شوند و آنگاه ممکن است آفت بدتری بیاید، یا اینکه کرونا تا چندین سال ادامه پیدا کند. کرونا مدارس و دانشگاه‌ها را تعطیل کرده است، به علم، اقتصاد و سلامتی ضربه زده است، هزاران انسان مفید را از ما گرفته است و اگر ادامه پیدا کند چه کسی می‌تواند آن را از ما دفع کند؟

? نماز عید قربان اهل‌سنت زاهدان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش پایانی سخنان‌شان از برگزاری نماز عید قربان اهل‌سنت در زاهدان «با رعایت پروتکل‌های بهداشتی» خبر دادند و گفتند: یکی از اتفاقات بسیار خوب در جهان اسلام این است که عید قربان هم مانند عید فطر در این سال هم‌زمان است.
امام‌جمعه زاهدان ادامه دادند: توصیۀ بزرگان این است که در شرایط کنونی با رعایت احتیاط‌های پزشکی و بهداشتی لازم، کارهای دینی و دنیوی خودمان را انجام دهیم. لذا إن‌شاءالله نماز عید قربان در زاهدان هم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار می‌شود.
ایشان تاکید کردند: از نمازگزاران عزیز درخواست داریم برای حضور در مراسم نماز عید ماسک بزنند و توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند، از ازدحام و تجمع در درهای ورودی مصلا بپرهیزند، زیرا تجمع یکی از مهمترین عوامل شیوع این بیماری‌ست.
مدیر دارالعلوم زاهدان تصریح کردند: توصیۀ بنده به مردم عزیز آن است که در روزهای عید از دیدوبازدیدهای مرسوم بپرهیزند و حتی به دیدار پدر و مادر هم نروند. فرهنگ احوال‌پرسی و «حلالیت‌طلبی» را می‌توان از طریق موبایل و اینترنت هم انجام داد. مردم به توصیه‌ها و تذکرات توجه کنند تا خدای‌ناکرده با مشکلی مواجه نشوند.
مولانا عبدالحمید در پایان اعلام کردند که مراسم عید قربان اهل‌سنت در زاهدان از ساعت ۶:۱۵ دقیقه آغاز می‌شود و نماز عید رأس ساعت ۷:۴۵ دقیقه اقامه خواهد شد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن