اهل سنت ایرانمناطق و پراکندگی

به مناسبت فرا رسیدن عید قربان

آوای سنت : پیچیدن بوی عطرآگین عید قربان در کوچه پس کوچه های کردستان

برگزاری جشن عید سعید قربان در استان کردستان همواره با آیین ها و سنت های خاص و ویژه ی این منطقه همراه بوده ولی گویا امروزه این سنت ها در میان ما کمرنگ و دید و بازدید در این روز جای خود را به ارسال پیامک ها داده است.

 صدای پای عید می آید. عید قربان عید پاک ترین عیدها است عید سر سپردگی و بندگی ،عید بر آمدن انسانی نو از خاکسترهای خویشتن خویش ، عید قربان عید نزدیک شدن دل هایی است که به قرب الهی رسیده اند، عید قربان عید برآمدن روزی نو و انسانی نو است.

روز دهم ماه قمری ذی الحجه، مصادف با عید قربان از گرامیترین عیدهای مسلمانان است که به یاد ابراهیم و فرزندش اسماعیل، توسط بسیاری از مسلمانان جشن گرفته می‌شود، این عید یکی از روزهای فرخنده در گاه‌شماری اسلامی است که  به عنوان یکی از بزرگترین اعیاد اسلا‌می , در مناطق مختلف کشورمان با مراسم و آیین هایی خاص و شکوهی ویژه برگزار می شود.

با دقت در نحوه برگزاری این مراسم مشاهده می شود اگرچه مردم هر ناحیه , آداب متفاوتی در این خصوص دارند ولی این مراسم در لایه های عمیق تر شبیه یکدیگر هستند.

در این روزها استان کردستان، حال و هوای دیگری دارند و انگار نوروزی دیگر از راه رسیده است.

استانی که اقوام مختلفی را در خود جای داده است، برای رشد و پیشرفت بیش از هر چیز، نیازمند فضای صمیمی و انس و الفت میان مردم است و برخی اعیاد اسلامی نظیر عید قربان که در میان شیعه و سنی اعیادی مشترک به حساب می­آیند، این فرصت ارزشمند را فراهم می­کنند که همه مردم مسلمان خطه سبز کردستان در زیر پرچم ارزش­های مشترک دینی و اسلامی به ریسمان واحد و محکم الهی چنگ بزنند.

یکی از شهروندان سنندجی گفت: اولین کار برای قربانی دادن در کردستان، خرید گوسفند است؛ گوسفندی که مردم این منطقه برای قربانی انتخاب می کنند باید از لحاظ ظاهر خصوصیات خاصی داشته باشد؛ ‌شاخ این حیوان نباید شکسته شده باشد و هیچ زخمی هم نباید داشته باشد همچنین بیشتر مردم ترجیح می دهند این گوسفند باید یک ساله باشد.

 


*ذبح و توزیع گوشت آن بین افراد فامیل، آشنایان و فقرا

سیف الله زندی ادامه داد: این گوسفند در روز عید قربان ذبح و گوشت آن بین افراد فامیل، آشنایان و فقرا توزیع می شود البته ذبح گوسفند هم باید در زمان خاصی انجام شود.به هر حال، پس از ذبح گوسفند قربانی در کردستان که با احترام و آداب خاص و ذکر اوراد و دعاها و صلوات صورت می گیرد، گوشت آن بین همسایگان و فامیل و آشنایان توزیع می شود.

*شادباش عید به همدیگر

یکی دیگر از شهروندان بیان کرد: قبل از طلوع فجر مردم خود را برای نماز اماده می کنند تا نماز عشق، خلوص و بندگی به جا آرند و این عید بزرگ را به همدیگر شادباش گویند.

عبدالله سیفی ادامه داد: صبح روز عید قربان، افراد با بر تن کردن لباسهای نو و آراسته به سوی مسجد رهسپار شده و نمازعید را با شکوه هرچه تمام تر برپا کرده و خدا را شاکر می کنند.

 


*گردن آزادی

یکی از آیین های خاص در استان کردستان که به اصطلاح محلی به آن “گردن آزادی” می گویند، در دو عید فطر و قربان بسیار مورد توجه است که خوشبختانه همچنان این آیین در عصر حاضر نیز انجام می شود.

سیفی افزود: بعد از اقامه نماز عید سعید قربان در مساجد و تکایا، امام جماعت مسجد به همراه افراد حاضر در خانواده هایی که از عید گذشته تا این عید یکی از بستگان خود را از دست داده بودند حاضر شده و با قرائت فاتحه، از خانواده متوفی درخواست می کردند که آن ها نیز همچون دیگر مردم این عید را گرامی بدارند.

یکی دیگر از شهروندان سنندجی می گوید: از دیدگاه مردم کردستان خوردن گوشت قربانی برکت دارد و حتی خود صاحب قربانی نیز برای اینکه از این برکت بی ‌نصیب نماند به اندازه سهم یک همسایه از گوشت قربانی بهره‌مند می‌شود.

وی گفت: البته برگزاری جشن عید سعید قربان  در استان کردستان همواره با آیین ها و سنت های خاص و ویژه ی این منطقه همراه بوده ولی گویا امروزه نه تنها نام و نشانی از این سنت ها در میان ما نیست حتی دید و بازدید های مردم با همدیگر در این روز جای خود را به ارسال پیام ها تبدیل کرده است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن