اهل سنت ایرانمناطق و پراکندگی

بیانیه امام جمعه اهل سنت مشهد درباره تعرض و بی حرمتی به مسجد اهل سنت

آوای سنت: در پی اقدامات تحریک آمیز برخی از عوامل خودسر در برابر یکی از مساجد اهل سنت در مشهد، مولوی یوسف خوش دوست امام جمعه اهل سنت مشهد، ضمن دعوت اقشار مختلف به حفظ آرامش، خواستار برخورد نهادهای مسئول با افراد خاطی شد.

متن بیانیه صادر شده از طرف این عالم اهل سنت بدین شرح است:
همه ملت مسلمان و جامعه اهل سنت بداند و آگاه باشد در خصوص کلیپی که در شبکه های مجازی و سایت و شبکه های خارجی منتشر گردیده و نشان دهنده نوعی تعرض به مسجد جامع اهل سنت مشهد و باعث تحریکات احساسی و جریحه دار شدن احساسات اهل سنت گردیده است، این اتفاق در جمعه شب مورخه ۹۹/۵/۱۷ در محل مسجد جامع صورت گرفته بدین شرح که با توجه به اینکه حدود ساعت ۲۳ و پس از نماز عشا درب مسجد بسته بوده، لذا عده ای از برادران اهل تشییع متاسفانه پرده ای بر درب مسجد نصب نموده و با شعار «حیدر حیدر» اقدام به تصویر برداری از تابلوی مسجد جامع و انتشار این تصاویر در فضای مجازی نموده‌اند که این اقدام باعث تحریک برخی افراد گردیده است.

حال آنکه همگان باید بدانند که دوست داشتن و محبت به سیدنا حضرت علی رضی الله تعالی عنه و کرم الله وجهه و علیه والصلا والسلام و جمع اهل بیت کرام از جمله اعتقادات قلبی و ایمانی اهل سنت می باشد، اما به جهت آنکه شعار دهندگان تابلوی مسجد جامع را تصویر گرفته و پخش کرده اند و تداعی بستن درب مسجد را نموده اند، این مطلب بیان نوعی اهانت تلقی می گردد. علی الخصوص که بر روی تابلو عبارت مسجد جامع اهل سنت مشهد قید گردیده است.

با توجه به ابنکه از اولین لحظات تماس با مسوولان نظامی و انتظامی و امنیتی و بیان ماجرای وقوع یافته، ایشان سریعا در محل حاضر گردیده و پیگیری این اتفاق را در دستور کار خود قرار داده اند، لذا ضمن تشکر از حضور و پیگیری این عزیزان، لازم است در ادامه نکاتی چند را یاد آور شوم و نیز از مسوولین محترم تقاضای رسیدگی به این جریان را دارم.

۱- از همه جامعه اهل سنت تقاضا دارم تا آرامش خویش را حفظ کنند و نسبت به تامین امنیت جامعه و حفظ آرامش کمک کنند.
۲- قطعا این اقدام و این روش مورد قبول اینجانب و هیچ یک از علما و ائمه جمعه و جماعات و حوزه های علمیه اهل سنت نبوده و نخواهد بود و این حق را به نمایندگی از جامعه اهل سنت بر خود لازم می دانیم که تا حصول نتیجه پیگیر باشیم.
۳- جامعه اهل سنت تاکنون بعنوان بخشی از ملت در تمامی جریات انقلاب با نظام جمهوری اسلامی ایران همدل و همراه بوده و در ایجاد آرامش و پرهیز از هرگونه آشوب مثال زدنی است و این عمل را با عمل به اثبات رسانده است. لذا اکنون در جهت تداوم این آرامش و امنیت کمافی السابق با عوامل و مسببین این جریان برخورد شایسته صورت گیرد، اعم از اینکه آگاهانه و یا غیر آگاهانه بوده است.
۴- به مردم توصیه می کنم در بیان و عمل نسبت به این ماجرا از علما و ائمه جمعه و جماعات سبقت نگیرند و اجازه بدهند تا با درایت لازم و عقل جمعی در جهت پیگیری این ماجرا و پیشگیری از موارد مشابه به صورت قانونی اقدام نماییم.
۵- از نمایندگان محترم در مجلس شورای اسلامی و خصوصا نمایندگان محترم اهل سنت و فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی تقاضا دارم نسبت به اصلاح و اجرای قوانین حفظ حرمت مقدسات و اماکن مذهبی جامعه اهل سنت و حقوق شهروندی جامعه اهل سنت ایران و خصوصا مشهد اهتمام لازم را عنایت فرمایند.
۶- با توجه به تهدیدات خارجی بر علیه جمهوری اسلامی ایران و لزوم حفظ امنیت داخلی که قطعا در گرو حفظ وحدت فیمابین تمامی اقوام و مذاهب می باشد، لذا از عموم مردم تقاضا دارم تا نسبت به هرگونه تحریکات هوشیار بوده و اهمیت زمان و امنیت را درک کنند و آنرا رعایت نمایند و موجب ناکارآمدی نقشه تفرقه افکنان داخلی و خارجی گردند.
۷- از گروه ها و نهادهای مرتبط در حوزه اهل سنت و خصوصا نهادهای تقریبی و وحدتی انتظار داریم تا نسبت به این مسئله واکنش لازم را نشان دهند و بر تحکیم وحدت تکیه نمایند و اهتمام لازم را داشته باشند.
۸- با توجه به تکرار مورد مشابه در سال گذشته که نشان دهنده عدم شناخت برخی افراد تندرو نسبت به اهل سنت می باشد، از رسانه‌ها و مدیران رسانه ای خصوصا صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران که تریبون ملی است و متعلق به همه افراد این کشور می باشد تقاضا دارم تا نسبت به حضور در جوامع اهل‌سنت و معرفی شایسته اهل سنت همچنین انتقال توانمندی ها و نیازمندی های اهل سنت همت گمارده و موجب درک و شناخت عمیق تر سایر هموطنان عزیز و همچنین موجب ایجاد وحدت عملی و عمیق تر بین آحاد جامعه گردند.
در پایان از همه عزیزان در هر مقام و منصب و جایگاهی که مخلصانه و خالصانه در راستای تحکیم وحدت و اعتلای اسلام و مسلمین گام برمی دارند صمیمانه و قلبا تشکر می کنم و آرزوی توفیق برای ایشان از درگاه خداوند متعال دارم.

ومن الله توفیق
خدمتگذار مسلمین یوسف خوش دوست
امام جمعه مسجد جامع اهل سنت مشهد

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن