اهل سنت ایرانمناطق و پراکندگی

تودیع رئیس مرکز بهداشت مریوان:آیا پای کرونا در میان است؟

آوای سنت: با اطمینان نمی توان گفت که تودیع ایوب غلامی مدیر سابق شبکه بهداشت شهرستان مریوان در مورخه هفتم اردیبهشت ماه جاری و انتصاب دکتر منصور فیضی به جای وی تا چه میزان به افزایش مبتلایان بیماری کرونا ارتباط دارد، اما آنچه که مسلم می نماید این است که وی در روزهای اوج شیوع بیماری در مجموعه شهرستان یاد شده تودیع شده و و مدت حضورش در این سمت کمی پیش از آنکه به دو سال برسد پایان یافت.

با وجود بالا بودن آمار مبتلایان به بیماری کرونا در استان کردستان و پیشگام بودن شهرستان سنندج در این زمینه، دکتر ابراهیم قادری معاونت دانشگاه علوم پزشکی کردستان در مراسم معارفه دکتر فیصی با اشاره به توانمندی های سیستم بهداشت و درمان کشور در کنترل و مبارزه با بیماری کرونا ویروس و یادآوری این مسئله که مسوولیت پذیری، حرفه ای گری و بهره مندی از تخصص، دانش و توان علمی از اهداف دانشگاه علوم پزشکی کردستان بشمار می رود، موفقیت های کسب شده در این حوزه را افتخار آمیز بیان کرد و این در حالی بود که از آن زمان تاکنون تعداد مبتلایان به بیماری کرونا در کردستان توقف محسوسی نداشته است!!
تعداد مبتلایان به کرونا در مریوان از ابتدای شیوع این ویروس تا پانزدهم فروردین ماه بیست تن بود که این رقم در آن تاریخ زیاد بود.، با اینحال در فاصله تنها پنج روز تعداد مبتلایان به ۳۳ نفر افزایش یافت.

علارغم هشدارهای مکرر مسوولین محلی مبنی بر بحرانی بودن شرایط آمار مبتلایان به سیر صعودی خود ادامه داد و تا دهم اردیبهشت ماه به هفتاد و پنج مبتلا رسید. گزارشگران محلی در مریوان بر این باور بودند که این روند افزایش با شیب ملایم اتفاق افتاده است. به دنبال برطرف شدن قانون منع رفت و آمد بین شهری، عدم رعایت پروتکل های بهداشتی، عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و همزمان بازگشایی بازار، تجمع بیش از حد شهروندان در میدان استادیوم شهر مریوان که به بازار دلار و دینار فروشان مشهور است و دلایل مشابه دیگر باعث شدند تا در فاصله دهم تا پانزدهم اردیبهشت ۲۲نفر جدید به آمار قبلی اضافه شده و زنگ خطر جدی به صدا در آید.

بررسی های پزشکی ثابت می کنند که این افزایش به دلیل بازگشایی صنوف مختلف و عدم رعایت فاصله گذاری اتفاق افتاده است. ظاهرا این باور عمومی که گرم شدن هوا می تواند بیماری کرونا را از بین ببرد، دلیل عادی پنداری ساکنین مریوانی و عبور از مرحله سخت بوده است، لیکن هوای مریوان این موقع سال نیز کماکان سرد و خنک می باشد و هجوم مردم به بازارها و معابر خرید و فروش ارز را باید در ناچاری ساکنین از پایان دادن به قرنطینه خانگی به جهت کسب درآمد و تامین نیازهای خانواده دانست.

دکتر مینو محرز فوق تخصص بیماری های عفونی کشور در پاسخ به این سوال که آیا بیماری کرونا با گرم شدن هوا از بین می رود می گوید: این موضوع به هیچ وجه مستند علمی ندارد ، زیرا برای از بین رفتن کرونا به گرمای بسیار شدید نیاز است. البته مطمئنا تمام بیماری های تنفسی در شرایط گرما افت فعالیت دارند، اما ویروس کرونا ویروس هوشمندی است و نمی دانیم در برابر گرمای معمولی چه واکنشی از خود نشان می دهد‌.
اخیرا فرمانده انتظامی شهرستان مریوان از کشف ۶۰۰ هزار ماسک، ۱۸ هزارقلم البسه بیمارستان و ۸۵ هزار متر پارچه مخصوص لباس بیمارستان خبر داده و گفته بود که مالک این اقلام ضروری قصد داشته است کالاهای کشف شده را از طریق مرز به کشور همسایه (عراق) ببرد.

روز گذشته برابر با شانزدهم اردیبهشت ماه تعداد مبتلایان به کرونا در مریوان رفم باور نکردنی ۹۷ بیمار را تجربه کرد. در همین روز دکتر منصور فیضی مدیر شبکه بهداشت و درمان آن شهرستان طی نشست خبری با خبرنگاران محلی با تاکید بر ارتقاء صحیح راهکارهای پیشگیری و کنترل بیماری کرونا گفت: مجموعه بهداشت و درمان در حال حاضر از لحاظ زیر ساخت های بهداشتی و درمانی و آمادگی پرسنل هیچ مشکلی ندارد و همه واحدها جهت مقابله با این بیماری برنامه ریزی کرده اند.

دکتر فیضی با بیان اینکه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در مورد بیماری ویروس کرونا اهمیت ویژه ای دارد، افزود: خبرنگاران رسالت مهم و خطیری را بر عهده دارند و انتظار ما از اصحاب رسانه این است بعنوان یاور و همکار مجموعه، اخبار، اطلاعات و آموزش های ضروری در اینباره را بصورت دقیق و صحیح به مردم اطلاع رسانی نمایند تا با قطع زنجیره انتقال این بیماری از افزایش شیوع بیماری و بالطبع آسیب های روانی در جامعه پیشگیری شود.
فیضی با اذعان به افزایش رو به رشد تعداد مبتلایان متذکر شد: مردم نباید تصور کنند که خطر ابتلا به کرونا ویروس برطرف شده است و مطمئن باشند که در صورت رعایت موازین بهداشتی، شست و شوی مداوم دستها، ضدعفونی سطوح به این بیماری مبتلا نمی شوند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن