اهل سنت ایرانمناطق و پراکندگی

حوزه های علمیه اهل سنت باید به علم روز مسلح گردند

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت آستارا استفاده از کارشناسان دانشگاهی را موجب بالندگی حوزه های علمیه اهل سنت دانست.

به گزارش آوای سنت، ماوستا عبدالحمید مومنی با تایید این نکته که برخی از حوزه های علمیه اهل سنت به لحاظ ظاهری تغییر یافته، ولی هنوز هم رگه های تدریس سنتی در آنها نمایان است گفت: در پیش از انقلاب و بعد از انقلاب در دهه شصت تقریبا نود درصد حوزه های علمیه اهل سنت کشور به روش سنتی اداره می شدند. معمولا روال کار بر این بود که یکی از علمای سرشناس اقدام به تاسیس حوزه علمیه با استفاده از اعتبارات مردمی می کرد و تنی چند از علما و تعدادی طلبه بومی وارد این حوزه ها شده و دو دوره شش ساله موفق به اتمام تحصیلات و امامه گذاری می شدند.

وی افزود: در فاصله دهه شصت تا میانه دهه هفتاد با ایجاد تغییر در ساختار سازه ها، حوزه های علمیه کهنه و قدیمی برچیده شده و حوزه ها به ساختمان های جدید و ابزار آلات پیشرفته مجهز شدند. برخی حوزه های بزرگ به مجموعه خود کتابخانه اضافه کردند و حتی برای اوقات فراغت طلبه های جوانان زنگ های ورزش در نظر گرفته شد.

امام جمعه اهل سنت مسجد جامعه شیخ محله آستارا با یادآوری این مطلب که تغییر بنیان حوزه های علمیه و بهره گیری از مدرسین کارآزموده و جوان همیشه به نفع مردم بوده است افزود: آنچه که امروزه ما از آن رنج می بریم کمبود مدرسینی هستند که از دانشگاه‌های پیشرفته فارغ التحصیل می شوند‌.
در سه دهه پیش، همه آن چیزی که مردم می خواستند بدانند، بخشی از احکامی بود که ارتباط مستقیمی با زندگی آنها داشت، اما اکنون جوانان مدارج بالای علمی را تجربه می‌کنند و به طبع سوالات شان در خصوص دین و مباحث مذهبی فراتر از چند مورد سوال عمومی می باشد.

این عالم جوان اهل سنت تاکید کرد: جوانی که در زمینه پزشکی تخصص دارد، مخاطبی که علم نجوم خوانده است و کسی که در ادبیات سر رشته دارد به کم ها و حداقل ها بسنده نمی کند و انتظار دارد متولی حوزه بتواند پاسخ های قانع کننده ای به پرسش چالشی دهد.

ماموستا مومنی تحصیل طلاب حوزه های علمیه در یکی از رشته های دانشگاهی را جزو ضرورت های مهم اهل سنت برشمرد و عنوان نمود: ما هنوز در مرحله گذار قرار داریم و به موضوع تحصیل طلاب در دانشگاه های معتبر داخلی و خارجی کماکان با دیده شک و تردید نگاه می شود.
از یکسو الزام دانستن زبان خارجی و از سوی دیگر ضرورت گرفتن تخصص از دانشگاه‌های معتبر می تواند بر غنای علمی حوزه های اهل سنت افزوده و باعث ایجاد غنای علمی در آنها شود.

ماموستا مومنی خاطر نشان ساخت: دانشگاه های بزرگتر و معتبر از پهنه وسبع تری برخوردار هستند و دانشمندان سرشناس و صاحب نامی با آنها همکاری دارند، پس در صورت امکان اهتمام ما می بایست بسوی دانستن بیشتر و کسب آگاهی از علومی باشد که جامعه از ما انتظار دارد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن