مذاهب و خطبه ها

اگر قدری زبان خود را کنترل کنیم،در زندگی موفق خواهیم بود

در نماز جمعه 10آبان ماه خطیب جمعه پاوه خطبه‌ها را به موضوعات «۱-استقامت ۲-هفتۀ وقف ۳- مراسم میلاد پیامبر اسلام (ص)» اختصاص دادند.

آوای سنت : حاج ماموستا ملا قادر قادری در خطبه‌های نماز جمعه (۱۰ آبان ۹۸) که در مسجد جامع پاوه اقامه شد، در ابتدای سخنان خود به تعریف واژۀ استقامت پرداختند و گفتند: استقامت در لغت به معنی ایستادن بدون خدشه است و در اصطلاح شرع و باب اخلاق و عقیده به معنای ایستادگی بر عقیده و هدف و آرمان و منهج و متزلزل نشدن و ایستادن بر کارهای خیر و دوری از اعمال بد است.

وی به‌جایگاه استقامت از دیدگاه قرآن و حدیث اشاره نمودند و گفتند: در قرآن کریم استقامت و مشتقات آن ۴۹ بار و در کلام رسول‌الله (ص) نیز ۲۹ بار آمده‌اند؛ در این آیات و احادیث نبوی، به ما امت پیامبر عزیز، امر به استقامت و ایستادگی شده و هر یک از ما هرروز ۱۷ بار می‌گوییم «اهدناالصراط المستقیم» و از خداوند می‌خواهیم ما را توفیق دهد تا به طریق راست بأیستیم و در مسیر درست و راه مستقیم حرکت کنیم.

امام‌جمعه پاوه سپس به آیۀ ۱۳ سورۀ احقاف «إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا فَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ» اشاره کردند و گفتند: خداوند در این آیه به کسانی که اهل استقامت‌اند مژده داده که در روز قیامت و لحظه‌ای که بسیاری از مردم گرفتار اعمال خود هستند آن‌ها نه خوفی دارند و نه حزن و ناراحتی؛ زیرا در دنیا بر عقیدۀ خود ثابت مانده‌اند و در قیامت نتیجه آن را می‌گیرند.

امام‌جمعه پاوه بابیان اینکه پیامبر عزیز ما (ص) همواره امتش را به استقامت بر راه راست امر فرموده، خاطرنشان کردند: اگر تمام احادیث رسول‌الله (ص) را مرور کنیم ممکن نبوده در طول ۶۳ سال از عمر مبارکش میلی‌متری از هدف خود عقب‌نشینی کرده باشد.

ایشان با بیان اینکه استقامت بر عقیده بسیار سخت است، گفتند: روزی پیامبر اسلام در جمع یاران خود فرمودند: « شَیِّبتنی سورهُ هود» سورۀ هود سیمای مرا سفید کرد؛ اصحاب پرسیدند چرا یا رسول‌الله (ص)؟ حضرت فرمودند: زیرا در این سوره خداوند می‌فرماید: «فَاستَقِم کَما أُمِرتَ وَمَن تابَ مَعَکَ» و من و پیروانم را امر به استقامت فرموده است.

ماموستا قادری به ذکر حدیثی از پیامبر اسلام که ابوسعید خُدری آن را روایت کرده است پرداختند و گفتند: این صحابی جلیل رسول خدا (ص) می‌فرماید: از رسول خدا شنیدم که فرمودند: «إِذَا أَصْبَحَ ابْنُ آدَمَ فَإِنَّ الأَعْضَاءَ کُلَّهَا تُکَفِّرُ لِسانَهُ فَتَقُولُ اتَّقِ اللَّهَ فِینَا فَإِنَّمَا نَحْنُ بِکَ فَإِنِ اسْتَقَمْتَ اسْتَقَمْنَا» ما هرروز صبح که از خواب بیدار می‌شویم تمام اعضایمان رو به زبان می‌کنند و می‌گویند: از خدا بترس اگر تو ثابت باشی و دروغ نگویی و غیبت نکنی، بقیۀ اعضا هم سالم خواهند بود.

خطیب جمعۀ پاوه افزودند: امروزه متأسفانه در جامعه ما تقوای زبانی بسیار کم است و ما در غیبت و تهمت و فریب دادن مردم به‌وسیلۀ زبان تقوا را رعایت نمی‌کنیم و زبان ما آرام نیست.

ایشان به استقامت اصحاب صدر اول اشاره کردند و گفتند: اصحاب رسول‌الله (ص) در صدر اول استقامت عجیبی داشتند؛ بلال حبشی برده‌ای تحت سلطۀ یک کافر بود که هرروز او را در گرمای سوزان عربستان به سنگی می‌بست تا دست از احد احد بکشد اما او به راه خود ثابت ماند و بر عقیده خود استقامت کرد و ذره‌ای از هدف خود عقب ننشست؛ خانواده یاسر هرروز در زیر آفتاب سوزان مکه شکنجه می‌شدند اما دست از هدف خود نکشیدند و بر عقیده خود ایستادند، بطوریکه پیامبر اسلام روزی از کنار آن‌ها گذر کرد. یاسر و عمار و سمیه را دید تحت عذاب‌اند. فرمودند: صبراً آل یاسر فَإنَّ موعدکم الجنّه.

ماموستا قادری اضافه کردند: در جامعه دو نوع زندگی داریم یکی زندگی سروی که در این نوع زندگی انسانها همانند درخت سرو مستقیم حرکت و چاپلوسی نمی‌کنند و با سربلندی زندگی می‌کنند و دیگری زندگی لولاوی( نیلوفری ) که در این نوع زندگی انسانها همانند لولاو(نیلوفر) خود را به همه می‌چسبانند تا بالا برود. امیدواریم زندگی همه ما هم چون چنار و سرو باشد.

ایشان با بیان اینکه بسیاری از مصایب جامعه از زبان ناشی می شوند و باید مقداری مواظب زبانمان باشیم، افزودند: اگر ما بتوانیم مقداری زبان خود را کنترل کنیم، در زندگی موفق خواهیم بود.

ایشان ادامه دادند: از خداوند می‌خواهم به لطف خود به ما توفیق دهد بر زبان خود کنترل داشته و عقیده و باور خود را دچار تزلزل نکنیم و مدت عمری را که در دنیا هستیم همچون سرو زندگی کنیم.

ماموستا قادری در بخش دیگری از خطبه‌ها ضمن تبریک هفته وقف، خاطرنشان کردند: وقف در آیین اسلام هم ارزش دینی است و هم ارزش دنیایی دارد. شرح‌حال اصحاب پیامبر اسلام نشان می‌دهد آن‌هایی که توانایی داشته‌اند بهترین باغ و بئر و نخلستان و … را وقف کرده و به خدا داده‌اند تا در قیامت خداوند متعال چندین برابر به آن‌ها پاداش بدهد.

امام‌جمعۀ پاوه اضافه کردند: رسول گرامی اسلام (ص) می‌فرمایند: «إِذَا مَاتَ اِبْنُ آدَمَ اِنْقَطَعَ عَمَلُهُ إِلاَّ مِنْ ثَلاَثٍ صَدَقَهٍ جَارِیَهٍ أَوْ عِلْمٍ یُنْتَفَعُ بِهِ أَوْ وَلَدٍ صَالِحٍ یَدْعُو لَهُ» وقتی انسان فوت می‌کند و ارتباط کلامی و نشست‌وبرخاست وی قطع می‌شود تنها از ۳ کانال پرونده او مفتوح خواهد بود. ۱-صدقه جاری چون وقف ۲-علمی که مردم از آن نفعی ببرند ۳-فرزندانی صالح که او را دعای خیر کنند.

امام‌جمعۀ پاوه سپس عصر حاضر را عصر مناسبی برای زندی ندانستند و گفتند: امروزه آرامش در میان ما رخت بربسته و در طول شبانه‌روز ماهواره و فضاهای مجازی سبب شده‌اند که ما آرامش نداشته باشیم.

وی در این خصوص به صحبت حضرت علی (رض) و سلمان فارسی (رض) که حاوی نکات ارزنده‌ای است اشاره کردند و گفتند: روزی حضرت علی به سلمان رسید و فرمود: ای سلمان اوضاع تو چگونه است؟ سلمان گفت: از ۴ مسئله ناراحت هستم. حضرت علی فرمودند: آن ۴ مسئله چیست؟ سلمان گفت: یکی از آن مسائل مشکلات خانواده است. عائله‌ام از من نان و معیشت می‌خواهند و من هم نمی‌توانم در مقابل خواست خانواده بدون غصه باشم. دوم هم خوف پروردگار است که از من طاعت می‌خواهد و می‌ترسم از من ناراحت باشد و سوم شیطان است که مرتب مرا وسوسه می‌کند که دچار گناه شوم. چهارم مرگ است که در پیش روی من است و می‌خواهد روح را از من بگیرد.

ماموستا قادری در پایان این بخش اضافه کردند: راه‌حل این مشکلات صبر و مقاومت و توکل به خدا و دعای خیر و خواندن نماز است.

ماموستا قادری شادی برای پیامبر اسلام در حد معقول و شرع پسند را سبب خیر دانستند و گفتند: در ماه ولادت رحمه للعالمین ان شاء الله در این مسجد و جاهای دیگر تا حدی که در توان داریم در حد معقول و شرع پسند مجاز هستیم در محبت آن رسول شادی کنیم تا ان شاء الله خیرات را نصیب خود کنیم.

امام‌جمعۀ پاوه در پایان به برگزاری مراسم بزرگ میلاد در ۱۲ ربیع‌الاول مصادف با ۱۹ آبان در مسجد جامع اشاره کردند و گفتند: ان شاء الله برای این روز با زبان و قدم و قلم ما را همراهی کنید تا مراسمی بگیریم که خداوند تبارک‌وتعالی آن را تأیید و رسول‌الله هم به ٖآن خوشحال باشد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن