مذاهب و خطبه ها

این دنیا مزرعۀ آخرت است

آوای سنت : حاج ماموستا ملا قادر قادری در خطبه‌های نماز جمعه (۱۵ آذر ۹۸) که در مسجد جامع پاوه اقامه شد، در مقدمۀ خطبه‌ها گفتند: آیین اسلام و ادیان قبل از اسلام و تمامی پیامبران الهی از آدم تا خاتم در سه اصل توحید، نبوت و معاد مشترک بوده‌اند و همگی بالاتفاق اصل آخرت را تبلیغ کرده و گفته‌اند: این دنیا نهایت زندگی نیست بلکه وسیله‌ای است برای رسیدن به دنیایی دیگر و این دنیا مزرعۀ آخرت است هر کس در آن خوب بکارد در قیامت خوب درو می‌کند و هرکس بد بکارد آنچه درو می‌کند، شر و بدبختی و پشیمانی است.

وی با اشاره به اینکه نهایت همۀ ما مرگ است، خاطرنشان کردند: انسان‌ها در این دنیا مسافرند و در حقیقت همۀ ما مهمان هستیم چه خوش بگذرانیم و چه تلخ یقیناً روزی دنیا را ترک و با اعمال خود به دنیای دیگر می‌رویم.

امام‌جمعه پاوه با بیان اینکه ما در ایران به نام اسلام و جمهوری اسلامی نتوانسته‌ایم مردم را در امر ایمان واقعی به قیامت و معاد خوب تربیت کنیم؛ افزودند: بعضی از بزرگان ما مال مردم را می‌برند و اختلاس می‌کنند و کلاه سر مردم می‌گذارند؛ یقیناً اگر خوب تربیت می‌شدند این کارها را نمی‌کردند؛ کجای اسلام می‌گوید سرقت کنید و سر مردم کلاه بگذارید؟ این‌ها همه برمی‌گردد به ما روحانیون و حاملان دین که ضعیف عمل کرده ایم

وی خطبه‌ها را با سخنی از راغب اصفهانی ادامه دادند و گفتند: راغب اصفهانی می‌گوید: فلسفۀ خلقت بنی‌آدم برای سه چیز است ۱-عبادت پروردگار ۲- خلیفه‌اللهی صادقانه ۳-آبادانی زمین و خدمت به مردم؛ متأسفانه در این عصر ، اگرچه در شعار قوی هستیم اما در هر ۳ مورد عملاً ضعیفیم.

ایشان گفتند: قبل از آنکه ما از دنیا خداحافظی کنیم و به زیر خاک برویم خداوند به ما می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ وَ لا تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ» ای اهل ایمان سعی کنید در دنیا تقوای الهی را رعایت و خداوند را حاضر و ناظر بر اعمال خود بدانید و سعی کنید تا آخر عمر به اسلامی زندگی کنید و شیطان شمارا فریب ندهد.

ماموستا قادری با اشاره به آیات ۱ و ۲ سورۀ مبارکۀ حج «یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمْ إِنَّ زَلْزَلَهَ السَّاعَهِ شَیْءٌ عَظِیمٌ-یَوْمَ تَرَوْنَهَا تَذْهَلُ کُلُّ مُرْضِعَهٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ وَتَضَعُ کُلُّ ذَاتِ حَمْلٍ حَمْلَهَا وَتَرَى النَّاسَ سُکَارَى وَمَا هُمْ بِسُکَارَى وَلَکِنَّ عَذَابَ اللَّهِ شَدِیدٌ» خاطرنشان کردند: خداوند در این دو آیه به تمام مردم هشدار می‌دهد و می‌فرماید: تقوای الهی را پیشه کنید، وقوع قیامت بسیار سخت است، به حدی که مادران فرزندان شیرده خود را رها و فرار می‌کند؛ و هر زن حامله‌ای از ترس سقط جنین می‌کند و مردم را در حال مستی می‌بینی درحالی‌که مست نیستند اما عذاب پروردگار شدید است.

ایشان ضمن تسلیت حادثۀ شب گذشته در یک تالار عروسی در سقز، گفتند: این حادثه ما را خیلی متأثر کرد. ما شریک غم مردم شریف سقز هستیم و از طرف مردم شریف پاوه به خانواده های داغدیده تسلیت عرض می‌کنیم.

امام‌جمعۀ پاوه حادثه سقز را نمودی از قیامت در زندگی دنیایی عنوان کردند و افزودند: حادثۀ دیشب در سقز ما را یاد قیامت انداخت که آنچه زن و مرد بود فرار کرده‌اند و فرزندان خود را جا گذاشته و زیر پا و از ترس فوت کرده‌اند. این امر می‌رساند که در در زمان سختی، مادر فرزندش را نمی‌شناسد و به دنبال حفظ جان خود است.

ماموستا قادری با اشاره به اینکه قیامت محل برداشت است به مثالی اشاره کردند و گفتند: اگر کسی طبق معیار روز دنیا خانه‌اش را ضد زلزله بسازد با کسی که خانه‌ای معمولی دارد، متفاوت است. آن‌کس که در دنیا مردانه و صادقانه کار کرده است خانه‌اش در برابر زلزله قیامت کمتر آسیب می‌بیند و هر کس خوب کار نکرده است دچار ضرر و زیان و خسارت می‌شود.

ایشان در بخش دوم خطبه‌ها به بحث اخلاق اشاره کردند و گفتند: خداوند متعال بعضی اعمال را بر ما فرض و بعضی را هم منع کرده است و در میان دستورات آسمانی اخلاق جایگاه مهم‌تری دارد و پیامبر اسلام (ص) هم می‌فرمایند: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الْأَخْلَاقِ» مأموریت من برای آن است اخلاق نیکو را در جامعه پیاده کنم.

امام‌جمعۀ پاوه در ادامه افزودند: جمعی از اصحاب به نزد عایشۀ صدیقه (رض) رفتند و عرض کردند: شما در خدمت رسول خدا بوده‌ای. اخلاق پیامبر در منزل چگونه بود؟ حضرت عایشه (رض) فرمود: «کان خلقه القرآن» اخلاق رسول خدا مفاد آیات قرآن بود.

ماموستا قادری افزودند: رسول گرامی اسلام (ص) اگرچه از میان ما رفته‌اند اما قرآن که اخلاق پیامبر ما بوده، برای ما مانده است. ماهم باید به قرآن پناه برده و به آن تمسک کنیم و بدانیم کسی در دنیا موفق است که اخلاقش خوب و پسند و قرآنی باشد.

خطیب جمعه پاوه اخلاق را در دعوت و تبلیغ بسیار مهم و مؤثر دانستند و گفتند: قرآن کریم به پیامبر اسلام می‌فرماید: «سعی کن با مردم درست برخورد کنی؛ برخورد درست دشمن را به دوست تبدیل خواهد کرد». بارها خواسته‌اند پیامبر اسلام را ترور کنند اما اخلاق خوب پیامبر عزیز ما نه‌تنها آن‌ها را از این کار منصرف نموده بلکه باعث شده که آن‌ها تسلیم شوند.

ایشان افزودند: حکمت در سیاست و ادارۀ مملکت مهم است و اخلاق در دعوت و تبلیغ دین مؤثر.

ماموستا قادری سپس با اشاره به اینکه مردم تا حدودی نسبت به روحانیون بدبین هستند و کمتر در جلسات آن‌ها شرکت می‌کنند و خبری از دین ندارند، خاطرنشان کردند: تعدادی از ما روحانیون متأسفانه خود را به سیاست غیر اعتدالی وابسته کرده‌ایم که این امر باعث دوری مردم از ما شده است؛ اگر بخواهیم موفق باشیم باید اخلاق حسنه داشته و در مسیر اعتدال حرکت کنیم.

ایشان افزودند: فضیل بن عیاض می‌فرماید: هم‌نشینی با یک انسان فاسق ولی دارای برخورد خوب نزد من بهتر از هم‌نشینی با یک عالم و قاری قرآن بداخلاق است که با زبان و حرکات و گفتارش مردم را از خود و دین دور می‌کند.

امام‌جمعۀ پاوه در ادامه به داستان زنی که مقید به عبادت و نماز و روزه و نماز شب ولی بداخلاق و بدزبان بود و همسایگان را آزار می‌داد اشاره کردند و گفتند: روزی جمعی به نزد پیامبر اسلام (ص) شکایت بردند و حضرت در جواب آن‌ها فرمودند: آن زن در زندگی موفق نیست کاشکی نماز کمتر می‌خواند ولی زبانش در اختیار خودش بود؛ زبان خطرناک است، اگر تجدیدنظر نکند از جهنمیان است.

ماموستا قادری به نمونه‌ای دیگر از اخلاق زیبای پیامبر اسلام (ص) اشاره کردند و گفتند: روزی پیامبر اسلام در ابتدای رسالت خود، پیرزنی رادید که کوله‌ای سنگین را به دوش می‌کشید. حضرت کوله را از پیرزن گرفت و پیرزن به دنبال پیامبر اسلام به راه افتاد و گفت: می‌گویند مردی در مکه مردم را دعوت به دین تازه می‌کند؛ آیا شما روش و اخلاق او را قبول دارید؟ پیامبر فرمودند: آن شخص من هستم. پیرزن گفت تو با این اخلاق خوب چگونه می‌توانی بد باشی؟ اخلاق خوب پیامبر آن زن را تسلیم و ایمان آورد و شهادتین را بر زبان جاری نمود.

ایشان در پایان این بخش گفتند: ما وظیفه‌داریم در زندگی خود خوب کار کنیم و اخلاقمان نیکو باشد؛ قطعاً بعد از مرگ هم، مردم به نیکی از ما نام می‌برند و این امر پیروزی دنیا و آخرت است.

امام‌جمعۀ پاوه در بخش سوم خطبه‌ها به کلامی از حضرت علی (رض) اشاره کردند و گفتند: حضرت علی (رض) می‌فرماید: بر هر انسان عاقل و خداپرست و مؤمن لازم است معنای این سه جمله را بداند و جهت آرامش خود آن‌ها را تکرار کند. مِنْ أَیْنَ جِئنا؟ « از کجا آمده‌ایم؟» لِماذا جِئنا «برای چه آمده‌ایم؟» إلیٰ أَیْنَ «به کجا می‌رویم؟» اگر در طول شب و روز حداقل یک بار این سه جمله را تکرار کنیم و به مفهوم آن‌ها توجه کنیم، اشتباه ما در زندگی کمتر خواهد شد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن