مذاهب و خطبه ها

 در هر کار نیکی با همدیگر همکاری داشته باشیم

مولانا گرگیج: کمک رسانی به سیل زدگان سیستان و بلوچستان تداوم داشته باشد

آوای سنت : مولانا محمدحسین گرگیج با اشاره به سیل اخیر در سیستان و بلوچستان ضمن تشویق مردم و مسئولین به تداوم کمک رسانی، توجه دولت به زیرساخت ها، ایجاد سیل بندان و ساخت مسکن، پل ها و جاده های استاندارد مطابق اصول مهندسی و تجربه ی مردمی را خواستار شدند.

به گزارش آوای سنت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ التفسیر مولانا گرگیج، ایشان در خطبه های نمازجمعه (۴ بهمن ۹۸) شهرستان آزادشهر اظهار داشتند: سیل ویرانگری در جنوب کشور داشتیم که خسارت های مهیبی به جای گذاشت، خاک بلوچستان یکی از مرغوب ترین خاک های دنیا می باشد که مزایای بسیاری برای کشور دارد، در فصل زمستان میوه های تابستانی تولید می شود که به راحتی می توانستیم این محصولات را صادر کنیم.

عالم سرشناس اهل سنت کشور ادامه دادند: اگر امریکا ما را تحریم کرده است اما مرزهای ما را مسدود نکرده است و خودمان می توانیم این محصولات را از طریق مردم به خارج صادر کنیم اما متأسفانه پس از سیل ویران گر اخیر، تمامی این باغ ها و زمین های زراعی از بین رفتند و مردم حتی نمی‌دانند که زمین های کشاورزی، منزل و چاه های آنان در کجا قرار دارد.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش با تأکید بر “مدیریت پیش از بحران” تصریح کردند: باید مقابل رودخانه ها سد های متعددی ایجاد شود تا در صورت سرریز شدن یک سد، آب ها به سد بعدی انتقال یابند و این آب شیرین از دست نرود که موجب خرابی منطقه شود، همچنین از نظر علمی می توان با ایجاد سیل بند و انجام امور آبخیزداری از بروز خسارت ها جلوگیری کرد و زمین های حاصل خیز را احیاء کرد و این امر نیز موجب تغییرات آب و هوایی می شود.

مولانا گرگیج از سیل اخیر به عنوان یک نعمت الهی یاد کردند و گفتند: اگر چه سیل جنوب کشور را ویران کرد اما از سویی نعمت الهی بود که سه موضوع اساسی را آشکار ساخت؛ نخستین مسئله، آشکار شدن کم کاری مسئولین منطقه که خیانت و پنهان کاری شان افشا گردید؛ مسئولین امر باید امین، صادق و آگاه باشند.

عضو مجمع فقهی اهل سنت ایران افزودند: نعمت دوم سیل این بود که محرومیت های منطقه آشکار شدند بطوری که برخی شهروندان سایر استان که جهت کمک رسانی رفته بودند گمان می کردند به یک نقطه از افریقا سفر کرده اند اما این منطقه در خاک عزیز ایران است که یک هشتم سرمایه دنیا را در بر دارد؛ لذا ما باید چنین آسیب ها و نقصان هایی را شناسایی کنیم و در راستای رفع آنان تلاش کنیم.

ایشان خاطرنشان ساختند: سومین نعمت این سیل به نمایش گذاشتن همکاری مردمی بود و خواهش ما هم این است که کمک ها همان گونه که مردم می خواهند به دست شان برسند و به مردم اجازه داده شود تا به سیل زدگان کمک کنند، نباید حساب بانکی افراد شاخص و معتمد مردم مسدود شود و حساب بانکی بنده از سیل گلستان همچنان مسدود است و مردم از ما درخواست مجدد معرفی حساب بانکی جهت کمک به سیل زدگان اخیر کرده بودند.

امام جمعه اهل سنت آزادشهر با اشاره به وظایف دولت در خصوص بازسازی مناطق سیل زده تأکید کردند: دولت موظف است به زیرساخت ها توجه کند و مسکن، پل ها و جاده های استاندارد مطابق اصول مهندسی و تجربه ی مردم ساخته شوند زیرا تجربه بهتر از علم است؛ همچنین اراضی کشاورزی را احیا کند و امور آبخیزداری را به درستی در مناطق سیل زده اجرا کند و پیش از حوادثی همچون سیل، مدیریت بحران داشته باشیم.

ایشان در پایان ضمن تشکر از حضور مسئولین بلند پایه کشوری در مناطق سیل زده گفتند: از حضور رئیس جمهور، معاون محترم ایشان، رئیس محترم مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولین بلند پایه کشوری در مناطق سیل زده تشکر می کنیم اما خواسته ما این است که وقتی به آن منطقه رفتند از مردم بومی در خصوص مشکلات شان گزارش بگیرند و با آنان صحبت کنند.

مولانا گرگیج در بخشی از خطبه های جمعه پس از تلاوت بخشی از آیه دوم سوره مائده (وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ) ضمن تأکید بر همکاری و تعاون گفتند: قرآن بر اصل همکاری تاکید دارند ولی مطلق کمک را نگفته اند بلکه در برّ و تقوا خواهان همکاری با دیگران شده اند اما کمک در ظلم را نمی پذیرد، تمامی انسان ها در همه شئونات و مسایل اجتماعی به یکدیگر نیازمند هستند.

استاد تفسیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش افزودند: در خصوص مسائل مذهبی به علما مراجعه کنیم در زمینه درمان نزد پزشک می رویم؛ به تنهایی هیچ انسانی نمی تواند نیاز خود را رفع کند به عنوان مثال یک دکتر نمی‌تواند خیاطی لباس انجام دهد لذا همه انسان ها نیازمند یکدیگرند.

ایشان در خاتمه ابراز داشتند: در ادوار تاریخ، بزرگان مذهبی هرگز با حکومت های ظالم همکاری نمی کردند و احکامی که بر خلاف شرع صادر می شد را نمی پذیرفتند و زندان و اعدام را بر همکاری ترجیح می دادند؛ در هر کار نیکی با یکدیگر همکاری داشته باشید زیرا اصحاب پیامبر (ص) ایثارگری بسیار زیادی داشتند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن