مذاهب و خطبه ها

شهادت سردار سلیمانی ضایعه بزرگی برای کشور بود

آوای سنت : مولانا محمدحسین گرگیج با اشاره به شهادت سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط جنگنده های امریکایی ضمن محکوم کردن آن، این مصیبت بزرگ را به مسئولین بلند پایه نظام و ملت شریف ایران تسلیت گفتند.

به گزارش آوای سنت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه اهل سنت آزادشهر، ایشان در بخشی از مراسم نمازجمعه ( ۱۳ دی ۹۸) شهرستان آزادشهر ضمن محکومیت ترور سردار سلیمانی در سحرگاه امروز اظهار داشتند: خبر ناگواری که صبح امروز به ما رسید از دست دادن و شهادت سردار سلیمانی توسط جنگنده های امریکایی بود که این مسئله، ضایعه و مصیبت بزرگی برای کشور و ملت ایران می باشد.

عالم برجسته اهل سنت کشور ضمن اظهار همدردی با مسئولین کشوری و بازماندگان افزودند: این مصیبت بزرگ را به مسئولان ارشد نظام، خانواده آن مرحوم، دوستان و یاران ایشان و علی الخصوص به ملت عزیز ایران تسلیت عرض می کنم و از خداوند متعال خواستاریم این ضایعه را بر ما آسان گرداند و به ما نعم البدل عنایت فرماید.

وحدت و اخوت اسلامی و دوری از تفرقه از تأکیدات مهم دین مبین اسلام است

مولانا گرگیج در ابتدای مراسم نماز جمعه با تأکید بر اتحاد و انسجام اسلامی بیان داشتند: وحدت و اخوّت اسلامی و دوری از تفرقه یکی از دستورات دین مبین اسلام است که باید مسلمانان با یکدیگر متحد باشند و از اختلاف بپرهیزند و این مسئله یکی از اصول اساسی اسلام به شمار می‌رود.

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر تأکید کردند: تقوا و پرهیزگاری و اتحاد و انسجام، دو نیروی قوی مسلمانان به شمار می‌روند که سبب سرافرازی و عظمت آنان می شوند؛ تا زمانی که وحدت و انسجام بین مسلمانان حاکم بود بر همه چیز مسلط بودند؛ در زمان ظهور اسلام با وجود جمعیت اندک مسلمان به سبب اتحاد آنان، کل کره خاکی را دین اسلام فرا گرفت؛ تا زمانی که دل ما، عمل ما و وجود ما، پیرو سنت پیامبر (ص) و سیره خلفای راشدین (رض) باشد پیروز و کامیاب خواهیم شد.

عضو مجمع فقهی اهل سنت کشور با بیان این که “وحدت و انسجام یک شعار بین المللی است” گفتند: هر قوم و سیاست مداری، واژه اتحاد و انسجام را یدک می کشد وهمه بر وحدت گرایی اتفاق نظر دارند؛ اما عملاً نژادپرستانه عمل می کنند و یا این که روی یک مذهب مانور می دهند و بر همان یک مذهب و قوم پافشاری دارند و دیگران را نفی می کنند صرفا برای این که فقط خودشان بر همه حکومت کنند اما این گروه قطعاً شکست می خورند.

ایشان افزودند: وحدت اصلی، وحدت عملی است؛ وحدتی که در آن تبعیض و سلیقه حاکم نباشد، قوم گرایی، مذهب گرایی و انحصار طلبی قابل پذیرش نیست؛ تجربه نشان داده است که اگر به حقوق یکدیگر احترام بگذاریم پیروز خواهیم بود در غیر این صورت پیروزی ما مقطعی خواهد بود؛ ما همواره انسانیت و اسلام را تبلیغ نماییم و از ترویج یک قوم و مذهب خاصی اجتناب کنیم و عملکردمان بدون تنگ‌نظری و نژاد پرستی و اِعمال سلیقه باشد.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش ضمن اظهار تأسف از بروز اختلافات و درگیری ها در کشورهای اسلامی تصریح کردند: امروز جهان اسلام به مصیبت بزرگ تفرقه دچار شده است و کشورهای غربی با ایجاد اختلاف بین مسلمانان و به جان هم انداختن آنان، سرمایه کشورهای اسلامی را چپاول و کشورهای خود را آباد ساختند اما ما به جان یکدیگر افتاده ایم و همدیگر را تخریب می کنیم و می کُشیم و از گرسنگی تلف شده ایم.

مولانا گرگیج در پایان این بخش خاطرنشان ساختند: در حالی که مسلمانان، شهروندان یک کشور هستند به جان یکدیگر افتاده اند که این مصیبت بزرگی به شمار می رود؛ در یک شهر گروهی از مسلمانان از یک طرف درگیر می شوند و گروهی دیگر در پاسخ از آن سمت می کُشند و به آن افتخار هم می کنند؛ اختلاف و درگیری بین مذاهب و اقوام، اعتیاد و ابتذال سبب هلاکت ما خواهد شد.

درگذشت مولانا نظرمحمد زعیمی مصیبت بزرگی برای علماء و اهل سنت کشور بود

امام جمعه اهل سنت آزادشهر در ادامه ی سخنان شان به درگذشت مفتی نظر محمد زعیمی که شب گذشته بر اثر سانحه رانندگی جان خود را از دست دادند اشاره کردند و خاطرنشان ساختند: مولانا نظر محمد زعیمی از شاگردان مولانا سلیم الله خان (رحمه الله) که یکی از استادان بنده هم بود می باشد و عضو ارشد مجمع فقهی اهل سنت ایران بود که متأسفانه روز گذشته بر اثر سانحه رانندگی در مسیر سراوان جان به جان آفرین تسلیم گفتند.

مولانا گرگیج افزودند: ایشان یکی از دوستان نزدیک بنده بودند که درگذشت ایشان مصیبت بزرگی برای بلوچستان و اهل سنت ایران بود؛ لذا این ضایعه را به علمای بلوچستان و علمای جهان اسلام تسلیت عرض می کنم.

استاد تفسیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش در ادامه درگذشت فرزند مفتی محمد قاسم قاسمی مفتی برجسته اهل سنت کشور را به ایشان و سایر بازماندگان تسلیت گفتند و برای فرزندشان علوّ درجات و مغفرت را از درگاه خداوند متعال خواستار شدند.

 قطع درختان جنایت محسوب می شود

عالم برجسته اهل سنت کشور در پایان سخنان امروز خود با انتقاد از قطع درختان خاطرنشان ساختند: متاسفانه این روزها باخبر می شویم داخل جنگل ها درختان انجیر و سایر درختان ارزشمند را برای به دست آوردن پول اندک قطع می کنند، قطع درختان جنایت محسوب می شود از این رو توصیه بنده این است که به جای قطع آنان، درخت کاری داشته باشیم و در حفظ و صیانت محیط زیست همت گماریم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن