مذاهب و خطبه ها

مردم از تأیید صلاحیت های شورای نگهبان گلایه دارند

مولانا محمدحسین گرگیج : تأکید مجدد مولانا گرگیج بر تکذیب حمایت از نامزد خاص در انتخابات مجلس شورای اسلامی

آوای سنت : مولانا محمدحسین گرگیج ضمن تأکید بر حضور پرشور مردم در انتخابات دوم اسفندماه سال جاری یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بار دیگر حمایت خود از نامزد خاص انتخاباتی را تکذیب کردند.

به گزارش آوای سنت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ التفسیر مولانا گرگیج، در خطبه های جمعه (۲۵ بهمن ۹۸) اظهار داشتند: در آستانه انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی قرار داریم که تعداد زیادی از افراد و گروه ها در فضای مجازی خواستار تحریم انتخابات هستند و به مردم می گویند پای صندوق‌های رأی نروید و همچنین برخی دیگر به علت این که اشخاص مدنظر ما تایید صلاحیت نشده اند حرف از عدم مشارکت در انتخابات می زنند؛ ولی سخن ما این است که سرنوشت هر کشوری باید توسط خودش رقم بخورد و اگر یک حکومت، قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی نداشته باشد و قانون گذاری صورت نگیرد آن حکومت دیگر مشروعیتی ندارد.

عالم برجسته اهل سنت کشور در ادامه افزودند: هر کشوری باید قانون و مقررات و قوه قضاییه داشته باشد زیرا این ساختارها لازمه ی یک حکومت هستند و اگر قانونی وجود نداشته باشد حلال و حرام هم رعایت نمی گردد؛ حضرت علی (رض) در نهج البلاغه می فرماید : (لابُدَّ للنّاس مِن أَمیرٍ) انسان‌ها باید یک امیری داشته باشند.

امام جمعه اهل سنت آزادشهر ضمن تأکید بر مشارکت حدأکثری مردم در انتخابات تصریح کردند: مردم به افرادی که نامزد انتخابات شده اند باید رأی دهند و تأکید می کنم که با حضور حداکثری پای صندوق‌های أخذ رأی بیایند زیرا تحریم رأی دادن کار درستی نیست؛ علما بارها به خاطر دعوت مردم به مشارکت در انتخابات سرزنش شده اند که مساجد و مدارس ما تحت فشار هستند و برخی علماء در زندان به سر می‌برند پس چرا مردم را دعوت به حضور در انتخابات می کنید؟! ما در پاسخ می گوییم که مسایل و مشکلاتی که اهل سنت دارند ما آنان را بارها به مسئولین متذکر می شویم و تأکید می کنیم که نسبت به شهروندان اهل سنت سلیقه ای عمل نشود اما مبحث انتخابات با این مسایل جدا است و تأکید علما بر این است که مردم باید به اشخاص مورد نظر خودشان رأی دهند.

ایشان با اشاره به صفات برجسته یک نماینده مجلس گفتند: فردی که نامزد انتخاباتی شده است باید دیانت و تقوا داشته باشد، صفت دومش شجاعت و سومین صفت علم و درایتش می باشد، مسئله چهارم امانت داری و صداقت وی هست و پنجمین صفت آن این است که خادم مردم باشد.

مولانا گرگیج بار دیگر بر حمایت خود از نامزد خاصی در انتخابات آتی مجلس شوری اسلامی خاطرنشان ساختند: علما هرگز از پشت تریبون نماز جمعه از نامزد خاص انتخاباتی حمایت نمی کنند و به مردم سفارش نمی کنند که به فلان شخص رأی دهید زیرا ممنوعیت قانونی دارد و تریبون نماز جمعه متعلق به تمامی مردم است، اگر نامزد انتخاباتی در روزهای دیگری به جز هنگام برگزاری مراسم نمازجمعه جهت تبلیغات خود بخواهد از این تریبون سخنرانی کند منعی ندارد.

مدیر دارالعلوم فاروقیه شهرستان گالیکش در ادامه توصیه هایی به نامزدان انتخاباتی داشتند و گفتند: توصیه بنده به نامزدان انتخاباتی این است که کمالات و ارزش‌های خود را تبیین کنند و دیگران را تخریب نکنند؛ تخریب دیگران ثمری ندارد زیرا هم پیگرد قانونی دارد، موجب اصطکاک، اختلاف و نزاع می شود و گناه به شمار می رود.

عضو مجمع فقهی اهل سنت کشور خاطرنشان ساختند: برخی اوقات دوستان نزد ما مراجعه می کنند و خواستار حمایت هستند؛ اما بنده پاسخ می دهم که حمایت علما فقط حمایت معنوی است و برای شما دعای خیر می کنیم، وظیفه ما این نیست که به مردم علنی بگوییم به فلان شخص رأی دهید اما به دوستان سال ها پیش توصیه کردم اگر قصد دارید وارد عرصه انتخابات شوید باید اعتماد مردم، ریش سفیدان و معتمدین اقوام را جلب کنید و روشنفکران، افراد با درایت و با بصیرت را کنار خود قرار دهید که آن موقع نمره را از مردم و از این افراد دریافت می کنید.

ایشان گفتند: متأسفانه بارها می بینیم که برخی می گویند پیش مولوی بروید و به او بگویید از ما حمایت کند، کاری از دست مولوی برنمی‌آید زیرا میزان رأی مردم است؛ مولوی نمی تواند شخص خاصی را تأیید کند زیرا با این کار، جناح و گروه های دیگر ناراحت می‌شوند و همه از ما توقع دارند؛ اگر هم از نامزد خاصی حمایت کنیم و وی توانمند و خادم نبود باز هم از ما گلایه می شود.

مولانا گرگیج در ادامه به موضوع رد صلاحیت های شورای نگهبان اشاره کردند و بیان داشتند: خواسته مردم از شورای نگهبان این است انسان هایی که قدرتمند هستند تأیید شوند تا مردم نسبت به انتخابات انگیزه ببیشتری داشته باشند، یکی از گلایه ها و مورد حساس رد صلاحیت ها “عدم التزام به اسلام” بود.

ایشان افزودند: عدم التزام به اسلام بدین معناست که آن شخص پایبند به کلمه طیبه، نماز، روزه، زکات و احکام اسلامی نیست و بسیاری از مولوی ها، مفتی ها، ائمه جمعه و نمایندگان کنونی مجلس با این اساس”عدم التزام به اسلام” رد صلاحیت شدند و این گلایه عموم مردم است که این قاعده درستی برای صلاحیت نیست.

استاد تفسیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش در بخش پایانی خطبه های نمازجمعه با اشاره به گلایه بعضی از علما در خصوص تحت فشار قرار گرفتن به خاطر تعالیم دینی و برگزاری نماز در برخی نقاط گفتند: برادران اهل سنت در برخی نقاط گلایه دارند که نمی توانند حتی کلاس قرآنی داشته باشند و نمازهای پنج گانه را با جماعت بخوانند، آیا زیبنده است که در اُمّ القری جهان اسلام به طور مخفیانه قرآن و نماز بخوانند؟ تعدادی از مولوی ها پیش ما گلایه می کنند که در خصوص تعالیم دینی و برگزاری کلاس قرآن در برخی نقاط کشور با مشکل مواجه هستند.

مولانا گرگیج در خاتمه تصریح کردند: توصیه بنده به مسئولین ذی ربط این است که اجازه برگزاری کلاس های قرآن و احکام دینی را در نقاطی که اهل سنت اقلیت هستند به علما بدهند زیرا این مسایل، سیاسی و موجب براندازی نظام نمی شوند؛ پیامبر اسلام (ص) می فرمایند: هر مسلمانی باید قرآن و احکام اسلامی را به دیگری آموزش دهد لذا سعی کنیم که جلوی آنان گرفته نشود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن