مذاهب و خطبه ها

هجمه به اسلام به بهانه طرفداری از قوم کُرد، اشتباه است

آوای سنت : حاج ماموستا ملا قادر قادری در خطبه‌های نماز جمعه  (۲۶ مهر ۹۸) که در مسجد جامع پاوه اقامه شد، در ابتدای سخنان خود گفتند: یکی از افتخارات ما مسلمانان این است که پیرو آیین اسلام و فرمان‌بردار پروردگار رحمان و رحیم و مطیع رسولی رئوف و مهربان هستیم.

امام‌جمعۀ پاوه با اشاره به آیۀ ۵۳ سورۀ مبارکۀ زمر «قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَهِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ» گفتند: خداوند متعال در این آیه به رسول و فرستادۀ خود می‌فرماید: ای رسول به بندگان من بخصوص گناهکاران و کسانی که به خود ظلم کرده‌اند، بگو: خود را مأیوس از رحمت خداوند تلقی نکنند. خداوند می‌تواند در برابر توبه و استغفار، تمام گناهان کوچک و بزرگ آنان را ببخشد، پروردگار شما بخشنده و رحیم و مهربان است.

ایشان اضافه کردند: این آیه مژدۀ مهمی است که اگر گناهی مرتکب شویم، پروردگار ما رحمان و رحیم است و نباید مأیوس باشیم. می‌توانیم با بازگشت به توصیه‌های دین و توبه و استغفار به دنبال گذشتۀ خود باشیم.

ایشان حدیثی را از پیامبر اسلام روایت کردند و گفتند: اگر انسان مؤمن بداند خداوند چقدر عقاب و عذاب دارد، هرگز بهشت را طلب نمی‌کند و همان‌که به آن عذاب و عقاب دچار نشود برایش کافی است؛ و اگر کافر هم بداند خداوند چقدر دارای رحم و بزرگواری است، هیچ‌گاه از بهشت مأیوس نمی‌شود.

خطیب‌جمعه پاوه در ادامه به بیان یک حدیث قدسی پرداختند و گفتند: خداوند می‌فرماید: «یا بن آدم انک ما دعوتنی و رجوتنی غفرت لک و لا ابالی» ای بنی‌آدم وقتی دستانت را بلند کردی و از من درخواست عفو و غفران نمودی، من از گناهانت چشم‌پوشی می‌کنم به شرطی که صادقانه توبه کنی.

ایشان در ادامه گفتند: هیچ‌کدام از ما بی اشتباه و بی‌گناه نیستیم، باید باب رحمت و مغفرت پروردگار که باز است استفاده کنیم تا خداوند رحمت و مغفرت خود را شامل حال ما گرداند.

امام‌جمعه پاوه به نمونه‌ای از رحمت و رأفت پیامبر اسلام (ص) اشاره نمودند و گفتند: یک سال قبل از هجرت، مشرکان مکه پیامبر اسلام را آزار و اذیت می‌کردند. به همراه یار خود زید به طایف رفتند و از جانب جوانان این شهر با آنان برخورد تندی شد و حتی پیامبر اسلام را سنگ‌باران و بدن مبارکش را زخمی‌کردند. به همراه زید برگشتند و درراه نماز صبح را خواند و سجده‌اش طولانی شد در سجده دعا کردند و فرمودند: ای پروردگار من؛ از این بیشتر آزار و اذیت و زحمت را تحمل می‌کنم به شرطی که تو از من ناراحت نباشی. برکت و رحمت تو فزون است. می‌شود ذره‌ای از آن را نصیب من گردانی؟ در این لحظه جبرئیل وارد شد و فرمود اذن بده تا به دستور پروردگار با یک زلزله این کوه‌ها را بر سر مردم طایف بریزم و آنان را نابود نمایم. رسول گرامی اسلام فرمودند: این اقدام کار من نیست. دعای من برای کافران و مشرکان این است اگر خودشان مطیع نیستند، خداوند نسل آن‌ها را هدایت فرماید که خداپرست و اهل عبادت و موحد و پاسدار دین و رسالت من باشند.

وی افزودند: از فرزندان آن سران کافر و مشرک در مکه و طایف و جاهای دیگر کسانی در مدرسۀ پیامبر اسلام درس خواندند که نمونه تاریخ شدند و از مکه تا جنوب چین و جنوب فرانسه و استانبول رفتند. این‌ها کسانی بودند که پدرانشان به پیامبر اسلام سنگ پرتاب می‌کردند و به‌جای پرستش خدای تبارک‌وتعالی سنگ را می‌پرستیدند؛ اما در مدرسۀ رسول‌الله به دین اسلام آبرو دادند بطوریکه وقتی فرمانده سربازان جنوب چین برای مسلمانان پیغام فرستاد که می‌توانند مسلمانان را در زیر پاهای لشکر عظیم خود له کنند، فرمانده لشکر اسلام در جوابش گفت: مرگ و شهادت برای ما افتخار است ما آمده‌ایم پیام «لا اله الا الله و محمدا رسول‌الله» را به گوش جهان برسانیم.

حاج ماموستا قادری در بخش دوم خطبه‌ها به ۵ مورد که امام فخر رازی در تفسیر الکبیر به نقل از یکی از سلف صالح آورده است، اشاره کردند و گفتند: این ۵ مورد عبارت‌اند از ۱-«علم العلما» ۲-«عدل الامرا» حاکمان با عدالت ۳-«عباده العباد» عبادت صادقانه و خالصانه عابدان ۴-«نصیحه المحترفین» موعظه و نصیحت انسان‌های متخصص ۵-«امانه التجار» امانت‌داری بازاریان و تجار و فروشندگان

ماموستا قادری افزودند: امروزه جامعه مسلمانان در این ۵ مورد مشکل دارد و علما با دانش، امرا با عدالت، عباد با ذکر و دعا و نصیحت گران با موعظه و سخنرانی و تجار و بازاریان نتوانسته‌اند به دنیای مسلمانان زینت دهند و به همین خاطر جامعۀ ما دچار مشکلات شده است.

ایشان تصریح کردند: عاجزانه از پروردگار می‌خواهم، به ما روحانیون شعور و به حاکمان اسلام فهم، عقل، دیانت و نزاکت عطا کند تا مردم هم در کنار ما دارای علم، شناخت، نزاکت، خداپرستی، امنیت و آرامش باشند.

خطیب جمعۀ پاوه در بخش سوم خطبه‌ها به حملۀ ترکیه به مناطق کردنشین سوریه اشاره کردند و گفتند: جمعه گذشته هم تأکید کردم چون ما دور هستیم و نمی‌دانیم در مرز سوریه و ترکیه چه می‌گذرد، قضاوت ما از اوضاع آنجا قضاوت دوری است؛ اما این نکته بر همه ما روشن است که ۹۰ درصد مردم آن مناطق که امروز گرفتار جنگ‌اند، بی‌گناه هستند

ایشان با بیان اینکه احزاب مسلح در کل خاورمیانه و بخصوص در منطقۀ ما غیر از مصیبت نتیجه‌ای نداشته‌اند؛ گفتند: در هیچ کجای اروپا و حتی آمریکا با ۴۰۰ میلیون جمعیت نمی‌بینیم احزاب با مبارزۀ مسلحانه به دنبال حقوق خود باشند؛ اما متآسفانه در خاورمیانه از لیبی تا بنگلادش شاهد جنگ و نزاع و انتحار و انفجار بی‌نتیجه هستیم.

ماموستا قادری خاطرنشان کردند: ۹ روز است ترکیه حملۀ خود به شمال سوریه را آغاز کرده و این جنگ باعث شده در سرتاسر دنیا از آقای اردوغان که به کشوری دیگر حمله کرده و استقلال و امنیت آن را به خطر انداخته است، انتقاد شده و کارش را اشتباه بدانند و در منطقۀ ما هم قدم‌های زیادی چه با صحبت و سخنرانی و چه با حضور و راهپیمایی در محکومیت این اقدام برداشته شد.

ایشان افزودند: معتقدم در طی هفتۀ گذشته هر کس در ایران، عراق و یا در هرکجای دنیا، بدون ‌غرض از ملت بی‌گناه کرد سوریه حمایت کرده نزد خدا پاداش دارد؛ اما اگر هدف عقده‌گشایی و تسویه‌حساب با مخالفینشان بوده است، بحثش جداست.

امام جمعه پاوه سپس به توافق معاون رئیس‌جمهور آمریکا و آقای اردوغان برای پایان جنگ در شمال سوریه اشاره کردند و گفتند: دیروز عصر معاون ترامپ که خودش از پشت به کردها خنجر زده است، به آنکارا رفت و با آقای اردوغان بدون آنکه از احدی نظری بخواهند توافقی را برای آتش بس موقت امضاء کردند.

ایشان ادامه دادند: در بندهای آن توافق نامه تأکید شده که تا ۵ روز دیگر کردهای سوریه باید تمام سلاح‌های سنگینشان را کنار گذاشته، ۳۲ کیلومتر عقب‌نشینی و تمام پایگاه‌های خود را خراب کنند.

ایشان در پایان این بخش از خطبه ها از برخی موضع گیریهای روحانیون و خطبا انتقاد کردند و با بیان اینکه می‌طلبد صحبت‌های ما با مطالعه و آینده‌نگرانه باشد؛ گفتند: هجمه به اسلام به بهانه طرفداری از قوم کرد، اشتباه است، در این مدت چندین خطبه روحانیون محترم را روز گوش دادم اما متأسفانه در آن‌ها حکمت و موعظه حَسَنه و جدال بالاحسن ندیدم.

ماموستا قادری در بخش پایانی خطبه‌ها به تصادف مرگبار شب گذشته در محور کرمانشاه – پاوه و جان باختن ۴ نفر از اهالی محترم روستای دشه اشاره و ضمن تسلیت به خانواده­های داغدار این سانحه تلخ، گفتند: در طول سه هفته گذشته تلفات تصادف جاده‌های اورامانات بیش از تلفات جنگ در شهرهای کردنشین شمال سوریه بوده است.

ایشان به نوع قضاوت مردم در خصوص چنین وقایعی اشاره کردند و افزودند: در این نوع مجالس تعزیه بعضی از روحانیون ما آن را قضا و قدر دانسته و هر چه قتل و نابسامانیست را به خدا نسبت می‌دهند؛ سیاسیون ما هم به دولت حمله کرده و علت را جاده‌های غیر ایمن می‌دانند و آقایان اداره راه هم می‌گویند کاری نمی‌توانند انجام دهند.

ایشان از بی توجهی مسئولان به این موضوع مهم انتقاد کردند و افزودند: در طول این چند سال نمایندۀ فعلی اورامانات به‌اندازۀ ۵ نماینده، آقایان وزارت راه را به منطقه ما آورده است، اما متأسفانه آن‌ها توجهی به این مسئله حیاتی ندارند.

خطیب جمعه پاوه افزودند: در مسیر پاوه به کرمانشاه از گردنه پلنگانه از سمت پاوه جاده یک‌بانده و طرف مقابل به‌جای دوباند است بطوریکه از طرف کرمانشاه به پاوه ۲ ماشین می‌توانند حرکت کنند و بالعکس یک ماشین و این خود یکی از علت های تصادفات است؛ در بعضی جاها هم یک‌طرف جاده را حدود ۴ سانت آسفالت کرده‌اند و از طرف دیگرِ جاده بلندتر است و این باعث اشتباه رانندگان می‌شود.

ماموستا قادری خطاب به مسئولان وزارت راه و شهرسازی گفتند: خداوند این مردم را آفریده که زندگی کنند آنان برای مردن در جاده‌ها خلق نشده‌اند؛ جاده های ما به قتلگاه تبدیل شده اند، مسئولان باید به فکر چاره باشند، تا کی باید شاهد اینگونه حوادث تلخ باشیم؛ شک نداریم امکانات هست اما به منطقه ما اهمیت داده نمی‌شود.

امام‌جمعۀ پاوه در پایان خطاب به رانندگان نیز خاطرنشان کردند: توصیه می‌کنم رانندگان عزیز نیز ضمن حفظ هشیاری و رعایت احتیاط از عجله نیز پرهیز کنند تا کی باید زنان جوان ما بیوه و پدران و مادران ما شاهد مرگ فرزندانشان باشند. بدون تردید در کنار اعتقاد به قضاء و قدر، چنین حوادثی محصول جاده های غیر ایمن، خودروهای غیر استاندارد و رانندگان بی توجه است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن