مذاهب و خطبه ها

کاندیداهای انتخاباتی کمالات خود را بیان کنند

مولانا گرگیج: امام جمعه متعلق به یک قشر و جامعه نیست

آوای سنت : مولانا محمدحسین گرگیج با بیان این که ” یک امام جمعه باید فراقومی، فرامذهبی، فراجناحی و فرا کشوری باشد” تزکیه، بیان اخلاق اسلامی، موضع گیری در مقابل اهانت به مقدسات، تبیین عقاید مذهبی و دفاع از حقوق مردم را از مهمترین وظایف خطبا و علماء دانستند.

به گزارش آوای سنت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ التفسیر مولانا گرگیج، ایشان در خطبه های این هفته (۲۹ آذر ۹۸) گفتند: وظیفه تمامی امامان جمعه و خطبا، تزکیه، ارشاد نفس و بیان اخلاق اسلامی و سیره نبوی (ص) می باشد، مقدسات هر مذهب و مسلکی برای شان محترم هستند لذا در صورت مشاهده اهانت و تعرض به مقدسات هیچ گونه اغماضی نداریم و در مقابلش موضع گیری می کنیم.

امام جمعه اهل سنت آزادشهر در خصوص موضع علمای اهل سنت در خصوص اهانت به مقدسات اهل سنت تصریح کردند: اهانت به پیامبر (ص)، اهل بیت و اولادشان، اصحاب (رض) و عقاید مذهبی مان قطعا با موضع گیری علما مواجه خواهد شد، برخی باورهای مذهبی مختص اهل سنت هستند از این رو این سخنان را بیان می کنم که برخی اوقات مشاهده می شود از تریبون نمازجمعه در خصوص عقاید خودمان سخن می گوییم اما برداشت کلی از آن می شود.

مولانا گرگیج بیان داشتند: نذر غیر الله را جایز نمی دانیم زیرا در کتب بحر الرائق پیش از باب اعتکاف، شامی، تفسیر عزیزی، کابلی و نیشابوری این مسئله ذکر شده است و ما به طور خصوص برای شهروندان اهل سنت آن را تشریح می کنیم.

استاد تفسیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش افزودند: خوردن نذر غیرالله در مذهب ما نه برای فقیر و نه برای ثروتمندان جایزاست و اگر در سایر مذاهب این مسئله جایز است به ما مربوط نمی شود، در ماه مبارک رمضان، نماز تراویح در مذهب ما سنت مؤکده به شمار می رود و فقط خواندن نماز و تلاوت قرآن است ولی در مذهب اهل تشیع چنین باوری نیست، پس هیچ سُنی حق ندارد بیان کند که در نماز تراویح ما چهل نفر از برادران شیعه شرکت کردند و فیلمبرداری و پخش کند چون برای آنان نیز دردسرساز می شود و ما هم هرگز اجازه نداریم این موضوع (نماز تراویح) را برای سایر مذاهب تبلیغ کنیم زیرا باور خصوصی ما محسوب می شود.

ایشان در ادامه تأکید کردند: در مذهب ما سینه زنی و پیاده روی بر سر مزار بزرگان جایز نیست پس این بدین معنا نیست که در مذهب اهل تشیع این مسایل ناجایز است و ما آنان را نقد می کنیم، درخواست ما این بود اگر شخصی از اهل سنت با شما در این راستا همگام شد آن را به حساب عقیده کل جامعه اهل سنت نگذارید.

عالم سرشناس اهل سنت کشور با بیان این که “عقاید ما مختص خودمان است” خاطرنشان ساختند: بارها در برخی کتب ویژه اهل سنت ذکر شده که ممکن است در آن ها عقایدی بیان شود که با باورهای برادران شیعه ما همخوانی نداشته باشد پس به مصنف نگویند که چرا چنین کتابی منتشر کرده ای؟! زیرا آن کتاب فقهی ویژه اهل سنت می باشد و با عقاید سایر مذاهب کاری ندارد.

مولانا گرگیج در ادامه ی تبیین وظایف ائمه جمعه، دفاع از حقوق مردم را یکی دیگر از وظایف آنان برشمردند و گفتند: مسئله بعدی که قابل توجه است موضوع دفاع از حقوق مردم است، ما ظلم در حق هیچ انسانی را نمی پذیریم هرچند که کمونیست باشد و اعتقادی به خدا، دین، پیامبر و آخرت نداشته ‎باشد زیرا ظلم حرام است و جایز نیست.

ایشان افزودند: یک امام جمعه متعلق به یک استان، کشور و قشر نیست بلکه متعلق به همه می باشد، در نیجریه به شیخ زکزاکی ظلم می‎شود ما در حالی که از اعمال وی آگاهی نداریم که در مقابل حکومت خود چه کرده است؟! اما پس از نمازجمعه در حمایت از ایشان تظاهرات می‎کنیم چون بر این باوریم بر او ظلم شده است که باید مطالبات و صدایش شنیده شود و حکومت با وی با اسارت و ضرب و شتم برخورد نکند.

مولانا گرگیج همچنین با اشاره به نقض حقوق مسلمانان در سایر نقاط دنیا اظهار داشتند: این ‎روزها در هندوستان مسلمانان تظاهرات کرده‎اند و حقشان هم هست؛ زیرا که حکومت می‎خواست قانونی را اِعمال کند که به سود مسلمانان نبود اما دیوان عالی قضایی هندوستان رأی را به نفع مسلمانان صادر کرد.

عضو مجمع فقهی اهل سنت کشور با تأکید بر این که “علما باید فراقومی و فرامنطقه‎ای و فراجناحی و فراکشوری باشند” خاطرنشان ساختند: اگر در میانمار و ترکستان شرقی در چین و سایر نقاط دنیا در حق مسلمانان ظلم و اجحاف ‎شود خطبا و ائمه جمعه باید از آنان دفاع کنند، موارد مذکور جزو وظایف علما و امامان جمعه هستند که اگر در هر نقطه ای از دنیا ظلمی ‎شود باید تذکر دهند و این در واقع دفاع از حقوق انسانیت و بشر است.

ایشان همچنین بیان دغدغه ها و مشکلات عمومی را از دیگر وظایف علما و ائمه جمعه بیان کردند و ابراز داشتند: یکی دیگر از وظایف امام جمعه بیان دغدغه عمومی است که اگر در کشور تورم، گرانی، فقر و سایر مشکلات پدید آمد آن را بیان کند و به مسئولین گوشزد کنند که درصدد چاره اندیشی و رفع مشکلات مردم باشند.

مسئولیت سایت رسمی و کانال‎های فضای مجازی بنده با خودم می باشد

مولانا گرگیج در بخش دیگری از سخنان شان با اشاره به مدیریت سایت و کانال های رسمی خود در فضای مجازی، خودشان را در قبال نشر مطالب، مسئول و پاسخگو دانستند و گفتند: مدیریت سایت رسمی بنده و کانال‎های فضای مجازی با خود من هستند و مسئولیت آن فقط بر عهده خودم می باشد و هرچه در آن منتشر شد مسئولیتش را می پذیرم و پاسخگو هستم اما مشروط بر این که دوستان هنگام پرسیدن و خواستن دلیل حرف هایم از من، سخنانم را قطع و بریده ارائه ندهند.

عالم برجسته اهل سنت کشور افزودند: زمانی که در سایت و کانال بنده مطلبی منتشر شود مسئول آن مطالب خودم هستم و دوستان با همان کیفیت از بنده علت سخنانم را بپرسند، اگر بنده این سایت و کانال را بستم و به گردانندگان آن دستور دادم دیگر حق انتشار مطلب را ندارند هر شخصی که در فضا سخنانم را منتشر کرد مسئولیتش را نخواهم پذیرفت.

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر تأکید کردند: از دوستان تقاضا دارم در خصوص سایت و کانال بنده مزاحم دیگران نشوند و عوامل و گردانندگان سایت بنده را به خاطر انتشار مطالب زیر سوال نبرند بلکه مستقیم با خودم صحبت کنند و از بنده در خصوص سخنانم بپرسند و در مورد مطالب منتشر شده و در خصوص عقایدم پاسخ خواهم داد و می ایستم و مطالب منتشر شده در سایت به هیچ شخص دیگری ربطی ندارد که پاسخگوی سخنان من باشد.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش در ادامه گفتند: در صورتی که این سایت وکانال رسمی بنده بسته شود و از دیگر کانال‌‎های خبری سخنان بنده با هر کیفیتی منتشر شد مسئولیتی در قبال این نشریات قبول نمی‎کنم و فقط مسئولیت سایت رسمی ام را می پذیرم و پاسخگو خواهم بود.

عالم برجسته اهل سنت کشور در پایان سخنان شان با اشاره به رقابت های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی به کاندیداهای انتخاباتی توصیه کردند که کمالات خود را بیان کنند و از وعده های دروغ بپرهیزند و هرگز کاندیداهای دیگر را تخریب نکنند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن