اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

 درگیری های اخیر در روستاهای خراسان رضوی قومی و مذهبی نبوده است

آوای سنت : مولانا محمدحسین گرگیج با اشاره به درگیری های اخیر بین دو روستای باغ بخشی و مهاباد در خراسان رضوی با بیان این که ” درگیری‎ها ناشی از اختلافات قومی و مذهبی نیست” ضمن فراخواندن ساکنین آن منطقه به آرامش بر لزوم پیروی از قانون تأکید کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ التفسیر مولانا گرگیج، ایشان در فرازی از بیانات خود در مراسم نمازجمعه (۲۴ بهمن ۹۹) شهرستان آزادشهر گفتند: این هفته در منطقه خراسان رضوی حوالی شهرستان خواف درگیری و نزاعی صورت گرفت که شهروندان بلوچ در دو روستای باغ بخشی و مهاباد با هم درگیر شدند لذا از همان ابتدا قصد ورود به این جریان را داشتیم تا مردم را به صلح و سازش فراخوانیم.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش در تشریح وقوع جریان اخیر افزودند: برخی از اهالی روستای باغ بخشی و روستای مهاباد باهم درگیر شده اند و دراین بین یک نفر به قتل رسید و در فضای مجازی در خصوص این موضوع، شایعات زیادی عنوان شده بود که هیچ‎کدام صحت ندارند؛ طی تماس‌هایی با افراد سرشناس آن منطقه داشتیم گفتند که این مسئله قومی و مذهبی نبوده است، هر دو گروه بلوچ هستند و بر سر مرتعی درگیر شدند که در این میان متاسفانه جوانی کشته شد و چنین درگیری‎هایی همیشه باعث شرمندگی ما می شوند.

عالم برجسته اهل سنت کشور ضمن تشکر از زحمات علمای شهرستان خواف در زمینه دعوت مردم به صلح و آرامش و همکاری با نیروهای انتظامی و امنیتی تصریح کردند: بنده از علمای خواف تشکر می کنم که وارد مسئله شدند و مردم را به صلح و آرامش دعوت کردند زیرا انسان هر لحظه ای جلوی ضرر را بگیرد منفعت است.

ایشان همچنین خطاب به مردم آن منطقه بیان داشتند: بنده از ساکنین آن منطقه که برادر و هم گویش ما هستند درخواست دارم که آرامش خود را حفظ کنند و با هم صلح و سازش داشته باشند، به زبان بلوچی می‎گویند خون را با خون نمی شویند بلکه خون را با آب می شویند، خونسردی خود را حفظ کنند؛ مسئله قصاص در کشور ما اهمیت بسیار بالایی دارد و قانون کشور ما برگرفته از قوانین و فرامین اسلامی و قرآن است و قصاص هم عدل الهی بیان شده است.

عضو مجمع فقهی اهل سنت کشور افزودند: خداوند می فرماید: اگر دو طایفه با هم درگیر شدند شما آنها را صلح دهید و مانع ادامه درگیری شوید و الله متعال برقراری صلح و سازش را وظیفه ما قرار داده است، اکنون که قاتل در دست قانون است بنده خانواده مقتول را به خونسردی و درایت دعوت می کنم.

مولانا گرگیج با بیان این مطلب که ” شیعه و سُنی در کشور همواره کنار هم مسالمت آمیز زندگی کرده اند” خاطرنشان ساختند: قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب اسلامی، شیعه و سُنی و اقوام مختلف ایرانی با صلح و آرامش کنار یکدیگر زندگی مسالمت آمیزی داشته اند، هرگز با هم درگیری مسلحانه نداشتند و این بیان‎گر فهم، درک و درایت بالای مردم ایران است.

ایشان در پایان این بخش تأکید کردند: تقاضای من از ساکنین آن دو روستا که با یکدیگر نسبت فامیلی نیز دارند این است که مصیبت را بزرگتر نکنند و این نه تنها خواسته بنده بلکه خواسته تمام علما، ریش سفیدان و روشنفکران است و همچنین از مسئولین ذی‎ربط درخواست داریم مجرمان را بدون تبعیض و یک‌جانبه گرایی به سزای عملشان برسانند و مردم را قانع کنند؛ وقتی قانون در کشور حاکم است نیازی به درگیری و کشتار نیست.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن