اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها
موضوعات داغ

رعایت قرنطینه واجب شرعی و ضروری است

فتوای مولانا گرگیج درباره رعایت قرنطینه

آوای سنت :مولانا گرگیج در فتوایی جدید نقطه نظرات شان درباره رعایت قرنطینه و حدود شرعی متوفیان ناشی از کرونا را تشریح کردند.

ایشان در این فتوا تاکید کردند قرنطینه خانگی، ضرورت شرعی و واجب است.

مولانا محمدحسین گرگیج ضمن اظهار خرسندی از اجرای “طرح ملی کاهش زنجیره انتقال ویروس کرونا” در کشور طی فتوایی جدید، قرنطینه خانگی را از لحاظ شرعی واجب و ضروری دانستند.

به گزارش آوای سنت به نقل از پایگاه خبری دفتر امام جمعه اهل سنت آزادشهر، ایشان شب گذشته ( ۸ فروردین ۹۹) در حاشیه کلاس تفسیر قرآن که هر شب به صورت زنده از صفحه رسمی اینستاگرام ایشان برگزار می شود به موضوع شیوع ویروس کرونا پرداختند و اظهار داشتند: متأسفانه این روزها دچار شیوع ویروس کرونا در کشور هستیم که تعداد زیادی از مردم بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند و این ویروس نه تنها کشور ما بلکه کشورهای بسیاری در دنیا را فرا گرفته است.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش افزودند: ما پیش از این به مردم تأکید کردیم از رفتن به مسجد خودداری کنید و نماز های جماعت را در منزل با جماعت بخوانید که یقینا در چنین برهه ای همان ثواب نماز جماعت مسجد به شما خواهد رسید و همچنین در روایتی از صحیح بخاری و مسند امام احمد (رح) ذکر شده است: شخصی که در چنین زمانی (شیوع بیماری) خودش را در خانه محبوس کند و همان جا نماز را به جا آورد درجه ای از شهادت از سوی خداوند نصیب وی می شود.

عالم سرشناس اهل سنت کشور ضمن نکوهش برخی انتقادات، پیرامون لغو نمازجمعه و جماعات از ایشان توسط برخی افراد خشک مقدس گفتند: برخی افراد خشک مقدس در فضای مجازی به بنده گفته بودند شما متوکل علی الله نیستید و از خوف، نمازهای جمعه و جماعات را لغو کردید و از خداوند نمی ترسید، گویا چنین افرادی خیلی خود را مؤمن تر از ما می پندارند؛ ما تأکید کرده ایم که اگر ایمان واقعی داریم در چنین مواقع بحرانی (شیوع بیماری) نیز به سیرت پیامبر (ص)، دستورات قرآن و احادیث نبوی (ص) عمل نمائیم.

عضو مجمع فقهی اهل سنت کشور طی فتوایی پیرامون قرنطینه خانگی تصریح کردند: بنده قرنطینه خانگی که امروز از طرف دولت اجرایی شد را از لحاظ شرعی واجب و ضروری می دانم و این سخنم به‎خاطر ترس و ریا هم نیست؛ بلکه مطابق فرموده حضرت رسول الله (ص) می باشند که فرمودند: اگر وبایی در شهر شما شایع شد از آنجا بیرون نروید و یا به شهری که گرفتار وبا شده است سفر نکنید؛ پس این قرنطینه لازم است و انتظار داشتیم دولت همان روزهای نخست شیوع بیماری این قانون را اجرایی می کرد.

ایشان ادامه دادند: فتوای شرعی بنده این است که قرنطینه خانگی ضروری و واجب است چون سلامتی انسان از هر چیزی مهم‎تر است؛ پس عزیزان مسئله قرنطینه را جدی بگیرند، از منازل خود خارج نشوند و موارد و نکاتی را که مسئولین بهداشتی متذکر می شوند را به‎طورکامل رعایت نمایند.

مفسر برجسته اهل سنت کشور همچنین در خصوص تشییع جنازه جان باختگان ناشی از ویروس کرونا خاطرنشان ساختند: مردم در خصوص تحویل گرفتن و غسل اجساد نزدیکان خود زیاد اصرار نکنند و با مسئولین بهداشتی درگیر نشوند، زیرا طی گفتگوی بنده با رئیس دانشکده علوم پزشکی استان، اکثر جنازه ها با توجه به شرایط مکانی غسل داده می شوند؛ لذا شهروندان پافشاری نکنند که باید میت به دست خود ما برسد وچندین نفر دیگر را آلوده کنند.

مولانا گرگیج افزودند: اگر جنازه ها غسل داده شدند با رعایت فاصله ده تا پنجاه متری با جسد، نماز میت را بخوانند و بالفرض اگر غسل داده نشد باز هم در کتب احناف( الفقه الحنفی فی ثوبه الجدید – باب الجنازه ) بیان شده که تا سه روز پس از دفن، نماز جنازه بر روی قبرشان جایز است.

امام جمعه اهل سنت آزادشهر با بیان این که “مراسم ترحیم و فاتحه خوانی یک امر مستحب است” گفتند: کسانی که عزیزان خود را بر اثر این بیماری از دست می دهند از برگزاری هرگونه مراسم تعزیت و ترحیم خودداری کنند زیرا با این کار، سلامتی دیگران را به خطر می اندازیم؛ وابستگان و آشنایان در منازل خود، دعا و طلب آمرزش کنند زیرا در این ایام، قرنطینه بودن بر همه ما واجب است.

ایشان همچنین ضمن انتقاد از اعتکاف برخی افراد در مساجد اظهار داشتند: گزارشاتی به بنده رسیده است که برخی افراد در مساجد معتکف شدند، قطعا بدانید اگر اعتکاف در این برهه از زمان در مسجد مناسب بود با شما همسو می شدیم؛ از نظر بنده و مطابق شریعت در مقطع کنونی، اعتکاف در مسجد اصلا درست نیست.

مولانا گرگیج در ادامه خطاب به مسئولین گفتند: مسئولین نیز موضوع مبارزه با گستردگی وقطع زنجیره انتقال ویروس کرونا را باید جدی بگیرند و اگر ابتدای سال و حتی قبل از سال این مسئله را جدی می گرفتند و کشور و تمامی استان ها را قرنطینه می کردند بسیاری از مردم گرفتار این مصیبت نمی شدند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن