اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

سوره فیل: یادآور فضل خداوند است

آوای سنت : سوره فیل در مکه نازل شد. می توانید داستان کتاب مردم فیل را در کتاب های تفسیر و تاریخ اسلامی بخوانید. در این مقاله ، ما فقط به بعضی از نکات کلیدی خواهیم پرداخت که اصطلاحات و هدف این سوره را تعریف می کنند.

موضوع کلی سوره فیل
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) به اعراب و کل جهان فرستاده شد تا آنها را به راه درست راهنمایی کند. در آن زمان بسیاری از مردم به او ایمان داشتند و بسیاری از آن زمان به بعد به او ایمان آوردند. با این حال ، بسیاری دیگر تصمیم گرفته اند که به او یا پیام الهی او ایمان نداشته باشند.

هنگامی که خداوند پیام الهی را به پیامبر اکرم ارسال کرد ، داستان فیل ها را برای او فاش کرد ، که گفته می شود در همان سال که پیامبر به دنیا آمد اتفاق افتاده است.

این داستان به قریشیان یکی از نعمتهایی که خداوند به آنها عطا کرده بود ، یادآوری می کند ، زیرا او آنها را از حمله ابلیسین ها محافظت می کرد. به همین دلیل ، قریشی ها در مکه در امان ماندند ، در حالی که دیگران از خانه هایشان از اطراف خود ربوده می شدند.

قرآن به قریش یادآوری می کند:
{آیا آنها ندیده اند که ما [مکه] را پناهگاه ایمنی قرار دادیم ، در حالی که مردم در اطراف آنها به سر می برند؟ آیا آنها به دروغ اعتقاد دارند و به نفع خدا کفر می کنند؟} (عنکبوت ۲۹: ۶۷)

در البوکاری و مسلم ثبت شده است که در روز فتح مکه (افتتاح مکه) ، رسول خدا فرمود:

“همانا ، خداوند فیل را از مکه باز داشت ، و به پیامبر خود و مؤمنان اقتدار داد. در حقیقت ، مقدس بودن [مکه] آن همانطور که دیروز مقدس بود بازگشت. بنابراین ، بگذارید کسانی که حضور دارند ، کسانی را که غایب هستند مطلع کنند. ”

اصطلاحات منحصر به فرد در سوره فیل

پرندگان توانمند
پرندگان ابابیل ، پرندگانی بودند که خداوند برای نابود کردن ارتش نزدیک به رهبری ابرهه ، فرستاده است. کلمه توانایی به ما می گوید پرندگان در گروه ها یا جمعیت بودند. همچنین ممکن است به این معنا باشد که گله ها از جاهای مختلف می آمدند. یک گروه بعد از دیگری یا در می آیند یا در تقسیم می شوند ، دقیقاً همانطور که شترها در تقسیمات درون گله های خود حرکت می کنند.

گفته می شود که آنها پرندگان سبز ریز و درشتی بودند که از کنار دریا می آمدند و سرهایی مانند سر حیوانات درنده داشتند.

سیجیل
سیجیل به عنوان سنگهایی سخت و محکم تعریف شده است. برخی از محققان می گویند این سنگ ها از شن و ماسه و رس بود.

“اسف ماکل”
`اسف ماکول کاه یا برگ گندم است. برخی از محققان می گویند که این نیز به معنی برگ های گیاهی است و هنگامی که توسط گاوها خورده می شود و مانند دفع آن دفع می شود ، تولید می شود.

تأملات در سوره فیل
۱. ابرهه ، حاکم یمن ، می خواست با استفاده از ارتش عظیم خود ، کعبه را در مکه تخریب کند. ارتشی که توسط یک فیل عظیم رهبری می شد. این عمل پرخاشگری بود ، آنها باید متوقف می شدند.

اما ، از آنجا که قریشی ها در آن زمان مشرک بودند ، خداوند نمی خواست خانه مقدس خود را نجات دهد یا از آنها دفاع کند.

بنابراین او تعدادی از سربازانش ، گله های پرندگان را فرستاد تا از خانه خود دفاع کنند و علیه متجاوزان شورش کنند.

ندیده ای؟
۲. سوره فیل با “مگر شما دیده اید؟” شروع می شود و این واقعاً شگفت آور است. می بینید ، پیامبر اکرم متولد نشده یا تازه هنگام وقوع این حادثه به دنیا آمده است ، او نمی توانست هیچ یک از این موارد را ببیند. اما قرآن ، با استفاده از این عبارت ، می گوید ، اگرچه این واقعه را با چشمان خود ندیده اید ، آنچه در اینجا در قرآن به شما مربوط می شود ، حقیقت کامل و چیزی جز حقیقت نیست. باور کنید انگار که آن را با چشمان خود دیده اید!

به همین ترتیب ، به هر چیزی که در قرآن گفته می شود باید اعتقاد داشته باشیم که گویی آن را با چشمان برهنه و بیشتر دیده ایم!

نقشه خیانتکار
۳. مهم است که وقتی خدا می گوید ، “نقشه خائن آنها” تأمل کنید. من اعتقاد دارم که برنامه آنها فقط تخریب کعبه نبود ، بلکه کشتن هر نوزاد تازه متولد شده در مکه همانطور که آنها از تولد پیامبر می دانستند و می خواستند او را از بین ببرد در حالی که او هنوز در گهواره بود. با این وجود ، این خدا بود که هم از خانه مقدس خود و هم از پیامبرش محافظت می کرد.

۴- پرندگان ابابیل (یا گله های پرندگان) که از طرف خداوند برای نابودی ارتش و رهبر آن فرستاده شده بودند ، تلاش خود را انجام دادند و تمام تلاش خود را کردند.

روایت ها بیان می کنند که هر پرنده ریز سه سنگ ، یکی در منقار خود و دو در دو پنجه خود حمل می کرده است.

برای من ، این تنها کاری است که آنها می توانند بکنند. اگر آنها می توانستند سنگ دیگری را برای دفاع از خانه مقدس خدا حمل کنند ، دریغ نمی کردند!

تذکر برای همه مسلمانان
سوره فیل توضیح می دهد که این خداست که از خانه مقدس خود دفاع کرد و هرگز به مشرکان یا مشرکان اجازه نداد که از آن محافظت کنند.

با این حال ، از آنجا که پیامبر اکرم (ص) با پیام آخر فرستاده شده است ، موضوع حمایت از پناهگاه ها از سربازان گمنام خدا به مسلمانان منتقل شده است.

اکنون مسلمانان وظیفه دارند تلاش خود را برای محافظت از حرمت ایمان خدا انجام دهند و اطمینان حاصل کنند که نمادهای آن هرگز توسط کسی نقض نمی شود.

همانطور که خداوند متعال ما را با ایمان خود ارج می نهد ، باید این افتخار را با انجام همه تلاش خود برای دفاع از ایمان خداوند حفظ کنیم.

سرانجام ، سوره را نیز باید به عنوان یادآوری برای ما درک کرد. همانطور که خداوند ما را مسلمان ساخت و ایمنی به ما عطا کرد ، باید به او ایمان بیاوریم و هرگز به پشت سر او یا راه زندگی او ، اسلام ، رویگردان نباشیم!

منبع : aboutislam

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن