شخصیت ها و گروه ها

درگذشت یکی از علما و دعوتگران برجستۀ جهان اسلام

آوای سنت : «شیخ محمد بن علی اتیوپی»، از علما و دعوتگران برجستۀ جهان اسلام، روز پنجشنبه (۱۷ مهر ۱۳۹۹ / ۲۰ صفر ۱۴۴۲) در سن ۷۵ سالگی در مکه مکرمه دار فانی را وداع گفت.

به نقل از منابع عربی‌زبان؛ شیخ محمد بن علی اتیوپی از علما، دعوتگران و مؤلفان برجسته و معروف جهان اسلام به‌شمار می‌رفت که حدود چهار دهۀ اخیر زندگی علمی و اصلاحی خویش را در مکه مکرمه سپری کرد.

شیخ محمد اتیوپی در سال ۱۳۶۵ هـ.ق در یکی از روستاهای اتیوپی دیده به جهان گشود. قرآن مجید و بعضی از کتب دینی را نزد پدرش فراگرفت. همچنین از دیگر اساتید برجستۀ ایشان می‌توان شیخ محمد قیّو، شیخ عبدالباسط بن محمد بن حسن، شیخ محمدسعیدبن شیخ علی الدَّرّی، شیخ محمد زین بن محمـد اتیوپی و علامه محمد بن رافع بن بصری را نام برد.

شیخ محمد اتیوپی پس از فراگیری علوم دینی و اتمام برنامۀ درسی مدارس محل سکونت خویش، به مدت چهار در آن منطقه به تدریس علوم دینی پرداخت. سپس در سال ۱۴۰۱ به مکه مکرمه مهاجرت کرد و تا پایان عمر خود در این شهر اقامت گزید. ایشان ابتدا در معهد حرم مکه مکرمه، و پس از مدتی به عنوان مدرس در «دارالحدیث الخیریه» مکه مکرمه انتخاب و مشغول تدریس شد.

?از این عالم و دعوتگر برجسته، علاوه بر درس‌های علمی که به‌صورت صوتی و تصویری در فضای مجازی منتشر شده‌اند، تألیفات متعددی در علوم مختلف ازجمله ۲۲ اثر در علم حدیث نیز به ‌یادگار مانده است. از مهمترین تألیفات ایشان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
ـ ذخیره العقبى فی شرح المجتبى (شرح سنن النسائی) در ۴۲ جلد؛
ـ قره عین المحتاج فی شرح مقدمه مسلم بن الحجاج/ در ۲ جلد؛
ـ البحر المحیط الثجاج فی شرح صحیح مسلم بن الحجاج/ در ۲۷ جلد که تاکنون ۱۴ جلد آن چاپ شده است؛
ـ مشارق الأنوار الوهاجه ومطالع الأسرار البهاجه فی شرح سنن ابن ماجه/ ۴ جلد؛
ـ قره العین فی تلخیص تراجم الصحیحین؛
ـ نظم الجوهر النفیس فی نظم أسماء ومراتب الموصوفین بالتدلیس؛
ـ إتحاف النبیل بمهمات علم الجرح والتعدیل.

 

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن