مذاهب و خطبه ها

توبه وحشی، قاتل حضرت حمزه

آوای سنت : وحشی کسی بود که قاتل حمزه عموی پیامبر ﷺ بود و هیچ کس مثل وحشی قلب پیامبر ﷺ را داغدار نکرده بود. ولی پیامبر عظیم الشّأن ﷺ قلبش با رحمت و عطوفت نقش بسته بود حتّی برایش جهنّمی شدن دشمنانش نیز سخت بود، بنابراین نامه‌ای برای وحشی نوشت و او را به اسلام دعوت کرد تا او نیز مثل دیگران وارد بهشت شود. وحشی در جواب نامه نوشت یا رسول الله می‌‌خواهم توبه نمایم ولی این آیه مرا باز می‌دارد: ﴿وَٱلَّذِینَ لَا یَدۡعُونَ مَعَ ٱللَّهِ إِلَٰهًا ءَاخَرَ وَلَا یَقۡتُلُونَ ٱلنَّفۡسَ ٱلَّتِی حَرَّمَ ٱللَّهُ إِلَّا بِٱلۡحَقِّ وَلَا یَزۡنُونَۚ وَمَن یَفۡعَلۡ ذَٰلِکَ یَلۡقَ أَثَامٗا۶٨﴾ [الفرقان: ۶۸]. یعنی: «و کسانی‌که جز خدا معبودی را برای پرستش قرار نمی‌دهند و کسی را به ناحق نمی‌کشند مگر به حقّ، و مرتکب زنا نمی‌شوند و هرکس مرتکب آن‌ها شود گناهکار است». و من این سه جرم را مرتکب شدم! آیا راهی دیگر برای توبه نیست؟

سپس این آیه نازل شد: ﴿إِلَّا مَن تَابَ وَءَامَنَ وَعَمِلَ صَٰلِحٗا﴾ [مریم: ۶۰] یعنی: «مگر آنکس که توبه نماید و ایمان بیاورد و عمل صالح انجام دهد». وحشی در جواب نامه­ی پیامبر گفت: در این آیه به عمل صالح اشاره شده است در حالی‌که من عمل صالحی ندارم! در ادامه­ ی بحث این آیه نازل شد: ﴿قُلۡ یَٰعِبَادِیَ ٱلَّذِینَ أَسۡرَفُواْ عَلَىٰٓ أَنفُسِهِمۡ لَا تَقۡنَطُواْ مِن رَّحۡمَهِ ٱللَّهِۚ إِنَّ ٱللَّهَ یَغۡفِرُ ٱلذُّنُوبَ جَمِیعًاۚ إِنَّهُۥ هُوَ ٱلۡغَفُورُ ٱلرَّحِیمُ۵٣﴾ [الزمر: ۵۳]. یعنی: «(ای پیامبر، از جانب من) بگو: ای بندگان من که بر خود اسراف (و ستم) کرده اید! از رحمت خدا نا امید نشوید، همانا خداوند همه گناهان را می بخشد، یقیناً او بسیار آمرزنده مهربان است».

سپس وحشی به اسلام گروید و گفت: «اللهُمَّ اِغْفرلنا ذُنوبَنا فَاَّنِکَ اَنْتَ الغَفُور». پیامبر اکرم ﷺ سپس به وحشی فرمود: فقط سعی کن جلوی چشمان من ظاهر نشوی چون دیدن تو، یاد و خاطره­ی حمزه را در قلب من زنده می‌کند و وحشی کوچک‌ترین صحابه ­ی رسول الله شد یعنی شش ماه بعد شهید شد و کوچک‌ترین صحابه­ ی رسول خدا از بزرگ‌ترین انسان‌های امروزی نیز بزرگ‌تر است و بزرگ‌ترین صحابه‌اش ابوبکر صدیق (رضی الله عنه) بود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن