اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

ضرورت‌ها و تنگناهای فعالیت های رسانه ای حوزه های علمیه اهل سنت

گفتگوی اختصاصی آوای سنت با مولوی مومن

به گزارش آوای سنت، مولوی خلیل الرحمان مومن در گفتگو با خبرنگار ما ضمن تشریح اهمیت فعالیت رسانه ای در میان حوزه های علمیه اهل سنت و مجهز شدن آنها به فناوری روز رسانه ای گفت: همان گونه که می دانید چند سالی است که حوزه های علمیه اهل سنت کشور نظر به اهمیت جایگاه رسانه ها در مجموعه خود شان اقدام به افتتاح سایت و کانال های مربوط به فعالیت حوزوی در چهارچوب های مشخص از جمله انتشار فایل سخنرانی علما، نشر احادیث، معرفی های کتاب های دینی و تهیه کلیپ از جریان برگزاری مراسم ها کرده اند که خوشبختانه با استقبال خوب مردم و علی الخصوص مخاطبین جوان همراه بوده است.

وی در این باره افزود: در سطح بزرگتر می بینیم که برخی حوزه ها به عنوان حوزه های شناخته شده که از نیروهای دست به قلم و تولیدکننده متن و خبر بهره می برند، در کنار فعالیت های فضای مجازی، اقدام به انتشار مجلات به صورت فصلنامه می کنند. محتوای مطالب این دست از نشریات به نحوی است که خوانندگان پس از استفاده از محتوای مطالب، آنها را به شکل آرشیوی درآورده و برای استفاده مجدد برای خود و آیندگان نگه می دارند.
برخی از صفحات این فصلنامه ها به زبان انگلیسی منتشر می شوند که نشان از رشد فعالیت های رسانه ای در مجموعه های حوزوی دارد.

مولوی مومن اظهار داشت: به دنبال بزرگتر شدن حوزه های علمیه و افزایش پذیرش طلاب و همچنین ایجاد ضرورت کار رسانه ای در مجموعه حوزه ها، اخیرا می بینیم که تعدادی از حوزه های علمیه اهل سنت با راه اندازی سایت و کانال رسمی، یادگیری فنون نوشتاری و تولید متن و خبر را برای طلاب خود الزامی کرده اند. در این میان ابتدا سعی شده است تا برای طلبه های علاقمند به فعالیت های رسانه ای کلاس های خبرنویسی و گزارش نویسی ترتیب داده شود تا علاقمندان با مراحل مهم تنظیم یک نوشتار خبری و مقاله نویسی آشنا شوند.

مدیر دفتر مولانا مطهری با بیان این مطلب که حوزه علمیه احناف خواف دوره هایی را در سطح نامه نگاری و نحوه تنظیم بیانات سخنرانان برگزار کرده است، اظهار داشت: در حال حاضر اهتمام این حوزه علمیه برگزاری دوره های فشرده و پیشرفته است تا علاقمندان به تدریج بتوانند فنون لازم را بیاموزند.

اکثر مدیران حوزوی امروز به این جمع بندی رسیده اند که گنجاندن رسانه در قالب راه اندازی کانال و وب سایت، می تواند دریچه میان حوزه علمیه و مردم باشد و این امکان را فراهم می سازد تا در ایجاد ارتباط میان مردم و حوزه علمیه پنجره ای نو گشوده شود.

مولوی مومن عنوان نمود: تاکید مدیران حوزوی بر انجام فعالیت های رسانه ای در قالب فضای مجازی و حتی به شکل مرسوم کاغذی که شامل مجلات و فصلنامه ها می شود، باعث شده است تا علما و مدرسین حوزه ها به این مقوله با دید مثبت نگاه کنند. سابق بر این، تهیه گزارش تصویری از یک مراسم و پوشش خبری آن با پوشش عکس برداری و گفتگو با متولیان، کار چندان ساده ای نبود و قاطبه علما با این نوع فعالیت ها موافق نبودند. علما کمتر حاضر به مصاحبه می شدند و اطلاع چندانی از فعالیت های رسانه ای نداشتند ، اما خوشبختانه رفته رفته این نوع نگاه کم رنگ شده و خبرنگاران بهتر از گذشته پذیرفته می‌شوند.

این عالم اهل سنت به ثمر ننشستن اقدامات به عمل آمده برای کسب مجوز نشریه کاغذی حوزه احناف خواف با نام آوای مطهر را از جمله مشکلات پیش روی کار رسانه در حوزه علمیه احناف خواف توصیف کرد و ادامه داد: ما برای گرفتن مجوز برای شروع به کار رسمی نشریه آوای مطهر کلیه مسیرهای قانونی را طی کردیم ، اما با همه تلاش ها و اقدامات به عمل آمده، نتیجه مطلوب حاصل نشده است.

حوزه علمیه خواف با توجه به بضاعت خود، این توانایی را دارد که بتواند صاحب نشریه باشد، لیکن همان طور که می دانید تا زمانی که یک نشریه دارای امتیاز قانونی نباشد، نمی تواند به شکل متداول و مرسوم در اختیار مردم قرار گیرد.‌

مولوی مومن یاد آور شد: فعالیت رسانه ای حوزه علمیه احناف خواف فعلا به صورت کانال انجام می شود. ضمنا کانال دیگری نیز با رویکرد پرسش و پاسخ راه اندازی شده است که مخاطبان زیادی از هر دو کانال استقبال می کنند. هدف و تلاش ما بر این اصل استوار است که مردم در کنار بهره مندی از رسانه های دیگر از نشریه حوزه و مطالب متنوع آن که عمدتا دینی و قرآنی خواهد بود، بهره کافی را ببرند.

وی همچنین تاکید کرد: مطمئنا با افزایش نشریات و رسانه ها، میل مردم برای استفاده از شبکه های ماهواره ای کمتر خواهد شد. شبکه هایی که با پول و سرمایه کافی و به صورت هدفمند اقدام به تولید فیلم و محتوا می کنند تا جوانان جوامع اسلامی را نسبت به اعتقادات دینی و اسلامی شان سست و ضعیف گردانند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن