اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

ضرورت احترام به عقاید همه مذاهب اسلامی

آوای سنت : مولوی جلیل‌احمد موحدی: احترام به مقدسات مذاهب دیگر بر هر مسلمانی واجب است.

به گزارش آوای سنت به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی احناف خواف، مولوی جلیل‌احمد موحدی – مدرس حوزه علمیه احناف خواف – در مراسم نماز جمعه (۱۸ مهرماه ۹۹) اهل سنت شهر خواف، با موضوع “احترام به حق و حقوق مسلمان” به ایراد سخن پرداخت.

مولوی موحدی در این زمینه گفت: احترام‌گذاشتن مسلمانان نسبت به یکدیگر واجب است و نباید هیچ‌کس را تحقیر کنیم.

ایشان افزود: مولانا سیدشهاب‌الدین شهیدی (رحمه‌الله) در بیش‌تر سخنان خود این حدیث را می‌فرمودند: “بحسب امرء من‌ الشر أن یحقر اخاه المسلم” برای هر شخص از بدی‌ او کافیست که برادر مسلمان خود را تحقیر کند.

مدرس حوزه علمیه احناف بیان داشت: ما باید خود را قاضی قرار داده و ببینیم چقدر احترام به دیگران را رعایت می‌کنیم. اگر مسلمانی با اعتقاد و ایمان کامل، پایبند به صفات نیک اخلاقی باشد آن‌موقع است که حق مسلمانی خود را ادا کرده است.

مولوی موحدی با اشاره به این حدیث پیامبر که “صل من قطعک واعف عن من ظلمک و أحسن الی من أساء الیک” خاطرنشان کرد: اگر کسی به ما سلام نمی‌کند نباید بگوییم چرا آن شخص به ما سلام نکرد. ما باید سعه‌ی صدر داشته باشیم و ایمان ما محکم و قوی باشد.

ایشان افزود: پدر‌ان و مادرانی در این وضعیت سخت اقتصادی گریه می‌کنند که چرا نمی‌توانند پسر و دختر خود را به خانه بخت بفرستند و حق هم دارند. ما نباید بر جوانان سخت بگیریم، بلکه باید سطح انتظار خود را با توجه به وضعیت نابسامان اقتصادی پایین بیاوریم. الحمدلله خیلی از خانواده‌ها به‌صورت ساده مراسم ازدواج را برگزار کردند و زوج‌های جوان را بدون از هرگونه اسراف، به خانه بخت فرستادند که جای تشکر فراوان دارد.

?️خرید و فروش وام ازدواج حرام است

مولوی موحدی با بیان حکم شرعی وام ازدواج و خرید و فروش آن گفت: عده‌ای سوال می‌کنند که حکم وام ازدواج چیست؟ این مسئله بیست سال پیش استفتا شده بود و حوزه علمیه مکی زاهدان و حوزه علمیه احناف خواف جواب دادند که وام ازدواج جایز نیست، مگر در مواقع ضرورت که از دارالافتاها باید پرسید. حالا چه برسد به خرید و فروش وام که حرام اندر حرام می‌شود و به هیچ‌وجه جایز نیست و حرام است.

ایشان خاطر نشان کرد: یکی از صفات نیک اخلاقی این است که پشت سر کسی نباید حرف بزنیم و از او بدگویی کنیم و به او بی‌احترامی نماییم.
حضرت مولانا خواجه شمس‌الدین مطهری (رحمه‌الله) می‌فرمودند: هیچ‌وقت بدی‌های شخصی را نگویید، شاید خوبی‌هایی هم داشته باشد که شما نبینید.

محمدبن‌سیرین (رحمه‌الله) می‌فرماید: بر من بدهکاری سنگینی آمد، ریشه‌اش را پیدا کردم که چهل سال پیش به شخصی، مفلس و فقیر گفتم و خداوند اکنون مرا به این آزمایش سخت گرفتار کرد. لذا هیچ‌وقت کسی را تحقیر نکنیم.

?️ما اهل سنت و جماعت معتقدیم که به هیچ‌کس و هیچ دین و مذهبی، حق اهانت نداریم

سخنران این هفته نماز جمعه اهل سنت خواف با تاکید بر احترام به مقدسات مذاهب دیگر تصریح کرد: احترام به مقدسات مذاهب دیگر بر هر مسلمانی واجب است. حدیث قدسی است که خدای متعال می‌فرماید: هر کس که با دوست و ولیّ من دشمنی کند منِ(الله) با او اعلان جنگ می‌کنم. به خدا قسم اگر کسی به دین یا مذهب، قرآن کریم، عالم یا طلبه دین و یا به مسجدی توهین کند و یا آدم‌فروشی نماید لحظه‌ای خوش در زندگی خود نمی‌بیند.

ایشان افزود: متاسفانه بارها شده که عده‌ای به مقدسات اهل سنت توهین می‌کنند. ما اهل سنت و جماعت معتقدیم که به هیچ‌کس و هیچ دین و مذهبی، حق اهانت نداریم چه برسد به یک مسلمان.

امام ابوحنیفه (رحمه‌الله) می‌فرماید: کسی که رو به قبله بیاورد مسلمان است، و هیچ‌کس حق تکفیر اهل قبله را ندارد.
مولوی موحدی در پایان سخنان خود بیان داشت: مسئولین وظیفه دارند که نگذارند عده‌ای بی‌مسئول که شاید چند روزی در یک جایگاه و پُستی باشند، نسبت به مذهبی دیگر اهانت کنند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن