اهل سنت ایرانعمومی

ضرورت تعمیق اندیشه تقریبی در جامعه

آوای سنت : عضو شاخص جماعت دعوت و اصلاح در نشست دگردیسی فکر دینی در جامعه اهل سنت بر ضرورت تعمیق اندیشه تقریبی در جامعه تاکید کرد.

دکتر لقمان ستوده سردبیر ماهنامه اندیشه اصلاح، ضمن اشاره به بستر اجتماعی شکل‌گیری انقلاب ۱۳۵۷، گفت: «هویت شیعی صرف‌نظر از نظام سیاسی، در منظومه هویتی ایرانی واجد برجستگی ویژه بود و توقع از انقلاب این بود که با نگاهی فرافرقه ای و زدودن برخی رسوبات تاریخی تنش‌آفرین، زمینه را برای تعامل و گفتگوی برابر فراهم کند؛ اما روند حوادث به گونه دیگری پیش رفت و در بعد رسمی هم علی‌رغم جلسات متعددی که تحت عنوان تقریب در کشور داشته‌ایم، دستاورد معطوف به نزدیکی و شناخت بیشتر بین ایرانیان سنی و شیعه تحقق نیافته است. انسان سنی در غیاب آزادی رسانه‌ای، هنوز هم در قالب همان کلیشه تاریخی غیر منطبق با واقعیت قرائت و تفسیر می‌شود و نگاه فرقه‌ای در موارد زیادی بر نگاه شهروندی چیره می‌شود.»

این عضو شورای مرکزی جماعت دعوت و اصلاح، در ادامه، زمینه‌های فکری و تاریخی شکل‌گیری جماعت و همچنین باورهای آن به‌عنوان یکی از تشکل‌های مدنی فعال و اثرگذار در مناطق اهل‌سنت را مرور و بیان کرد: «جماعت خودش را یک حزب سیاسی تعریف نکرده، بلکه یک تشکل مدنی است و اولویت اول ما سیاست نیست؛ اما شرایط و حساسیت‌های کشور بسیاری اوقات ما را در اضطرار کنش سیاسی قرار می‌دهد.

پروژه‌ی ما یک پروژه مدنی با رویکرد فرهنگی و اجتماعی است.» وی با اشاره به جزوه‌ی رویکردها و راهکارها عنوان کرد: «نخستین رویکرد معنویت است که راهکار تحقق آن تربیت معرفی شده است. بقیه رویکردها به ترتیب شورا، حقوق بشر، آزادی، عدالت، نوگرایی، همبستگی و پرهیز از خشونت هستند. ما همسنگ معنویت، به پرهیز از خشونت نگاه کرده‌ایم. ما به خشونت در اندیشه و عمل با رویکرد نفی نگاه می‌کنیم.»

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن