اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

ضرورت تقویت حمایت های دولت در ایام کرونایی

آوای سنت: یک فعال اجتماعی، سیاسی کورد وظیفه دولت در ایام کرونا را حمایت از قشر آسیب پذیر دانست.

به گزارش آوای سنت دکتر عبدالعزیز مولودی در گفتگوی انجام شده کرونا را پدیده ای جهانی خواند و گفت: نوع برخورد با این بیماری نیازمند وجود و تبعیت از الگوهای موفق جهانی است. تجربه نشان می‌دهد که در جوامعی که از مردم در قبال همکاری با دولت در زمینه رعایت مقررات قرنطینه کامل، حمایت مالی شده و به این ترتیب با ایجاد فاصله کامل اجتماعی، توانستند به مهار بیماری بپردازند، کم کم اکنون در حال باز کردن فضاهای عمومی به صورت تدریجی هستند.

وی با اشاره به تجارب بدست آمده در این زمینه افزود: تجربه کانادا در این زمینه بسیار قابل توجه است. در این کشور به سرپرست خانواده بابت مدیریت ماندن در خانه دو هزار دلار کانادا بصورت ماهیانه پرداخت می شود تا در زمان بیکاری از آن استفاده شود.
اگر حمایت های دولتی در کار نباشد، انتظار اینکه مردم کار را تعطیل کرده و بدون داشتن منبع درآمد، درعین حال بتوانند نیازهای روزانه خود را تامین کنند، انتظاری غیر واقعی و نامعقول است.

دکتر مولودی وظیفه دولت در شرایط اضطراری کنونی حمایت از مردم بی بضاعت عنوان نمود و یادآور شد: این قشر مانند یک اقلیت بسیار کم توانمند در کشور، فاقد ذخیره های مالی قابل دسترس هستند. بنابراین واگذاری تصمیم در مورد نحوه مدیریت کرونا به استان ها، در شرایطی منطقی به نظر می‌رسد که اعتبار مالی لازم برای تصمیمات هم در اختیار آنها قرار گیرد، در غیر این صورت می‌توان چنین تصور کرد که دولت از مسئولیت خود می گریزد و حاضر به حمایت از مردم نیست.

فعال اجتماعی، سیاسی کورد متذکر شد: اگر می بینیم که مردم به علت مشکلات مالی، اجتماعی و بعضا فرهنگی در تعاملات خود از ماسک استفاده نمی کنند و از سوی دیگر نسبت به رعایت فاصله گذاری بی اعتنا هستند و حتی برخی از مراسمات عزا و عروسی را در خفا برگزار می‌کنند، همه نشاندهنده برخی کمبودهای آموزشی در جامعه ما است.

دکتر مولودی اقداماتی از قبیل آماده کردن مردم برای همکاری با مسئولین بهداشتی در مبارزه با کرونا با آموزش های عمومی، تاکید بر مسئولیت فردی و اجتماعی افراد را از قدم های اولیه برای پیشگیری و مبارزه با شیوع کرونا دانست و اظهار داشت: قدم بالاتر تامین نیازمندی‌های بهداشتی برای عموم جامعه مخصوصا طبقات پایین است. باید بدانیم که در غیاب امکانات بهداشتی، آموزش های عمومی کاربرد لازم را نخواهد داشت. باید طبقات پایین درآمدی که اتفاقا اکثریت جامعه را در بر می گیرد، وسایل بهداشتی برای در امان ماندن را داشته باشند.

این نویسنده و مترجم ساکن بوکان در ادامه خاطر نشان ساخت: اگر به هر دلیل از اعمال قرنطینه خودداری می شود، مردم می بایست در اماکن عمومی برای حفظ سلامتی خود و دیگران از ماسک استفاده کرده و دستهای خود را مرتب ضد‌‌ عفونی نمایند. ضمن اینکه با حفظ فاصله با دیگران، برای خود مصونیت ایجاد کنند. هردو حالت بعنوان ایجاد وضعیت نیمه قرنطینه و رها سازی شتاب زده آن از سوی دولت، متاسفانه آسیب های زیادی را به مردم زده است.

دکتر مولودی در این خصوص گفت: بنده پیشنهاد می کنم که دولت برای مدت محدود دو، سه یا چند مرحله پانزده روزه، با تامین حداقل یکصد و پنجاه دلار ماهانه برای خانواده های ایرانی، به مبارزه جدی با کرونا بپردازد.
فرسودگی نیروی درمانی کشور و حجم زیاد بیماران بستری و …. به یقین بسیار بیشتر از این برای دولت هزینه در بر دارد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن