اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

ضرورت حفظ حرمت ها در مراسم های مذهبی

مولوی علی بایی:اهل سنت جایگاه خاصی برای حضرت فاطمه قائل هستند

آوای سنت: امام جمعه مشهد ریزه بر حفظ حرمت مذاهب در مناسبت ها تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار آوای سنت، مولوی عبدالکریم علی بائی در سخنرانی پیش از خطبه نماز مسجد چامع احناف گفت: اهل سنت برای هیچ یک از اصحاب و حتی پیامبر مکرم صلی الله علیه و آله وسلم عزاداری نمی کنند و در تعزیه لباس مشکی نمی پوشند.

وی با اشاره به مسائل پیرامون حضرت فاطمه سلام الله افزود: سخنرانان و مداحان فریقین از بیان سخنان ، شعرها و قصیده های تنش ‌زا اجتناب ورزیده و حرمت ها را حفظ کنند. بانیان اینگونه مراسم ها باید بیشتر ازگذشته به فکر وحدت و انسجام مردم باشند.

مولوی علی بائی ادامه داد: تمام فرزندان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم به غیر از ابراهیم از حضرت خدیجه بودند. پسران ایشان درسن طفولیت وفات کردند. حضرت زینب، حضرت رقیه و حضرت ام کلثوم قبل ازبعثت پیامبر اکرم متولد شدند و حضرت فاطمه رضی الله تعالی عنها درسال اول بعثت بنا (براختلاف روایات) دیده به جهان گشود.

امام جمعه مشهد ریزه با بیان اینکه دختران پیامبر حیات داشته و به نبوت ایمان آوردند اظهار داشت: حضرت فاطمه نزد نبی اکرم بسیار محترم و با ارزش بود تا جایی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم درمدح ایشان را جزء چهار زن کامل و به عنوان اسوه و نمونه معرفی کرده است.

درسال دوم هجری حضرت علی  رضی الله عنه با مشوره حضرت ابوبکر و حضرت عمر و حضرت عبدالرحمان و بعضی دیگر از صحابه رضی الله عنهما به خواستگاری حضرت فاطمه رفتند و پیامبر اکرم  با وجود اینکه حضرت فاطمه خواستگاران زیادی داشت با مشورت حضرت فاطمه به حضرت علی جواب مثبت داد و با این کار رسم غلط جاهلیت را از بین برد، زیرا در آن زمان دختر در انتخاب سرنوشت خود هیچ نوع اختیاری نداشت.

مولوی علی بائی تاکید کرد: درسی که به عنوان یک مسلمان ازاین ازدواج می گیریم این است که از تکلفات و رسوم اشتباه دوری کرده و زمانی که فرزند ما به سن ازدواج رسید با یک مراسم ساده سنت پیامبر را اجرا کنیم.

بعد از وفات پیامبر اکرم، حضرت فاطمه سلام الله خدمت حضرت ابوبکر رضی الله عنه رفت و درخواست ارث خود را مطرح نمود. حضرت ابوبکر با کمال احترام به ایشان فرمود که من از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم شنیدم که ما انبیا چیزی از خود به ارث نمی گذاریم و آنچه که از ما باقی بماند صدقه است و من درمورد این اموال همانطور که نبی مکرم عمل کردند، عمل می کنم.

درمیان خاندان پیامبر، ازدواج مطهرات و خلفای راشدین کدورت و ناراحتی وجود نداشت، بلکه دوستی و صمیمیت درمیان شان موج می زد. در روایات داریم که حضرت اسماء همسر حضرت ابوبکر در زمان بیماری از حضرت فاطمه پرستاری می کرد.

بعداز خبر وفات حضرت فاطمه ،حضرت ابوبکر در نماز جنازه ایشان حضور پیدا کرده و به اصرار حضرت علی نماز جنازه را اقامه نمود.

مدرس حوزه علمیه انواراعلوم خیرآباد درقسمتی دیگر ازسخنانش ضمن اشاره به دوستی و محبت اهل سنت نسبت به اهل بیت خاطرنشان ساخت: محبت اهل بیت و اصحاب پیامبر در زندگی اهل سنت جای دارد، چون محبت با خاندان پیامبر محبت با خود پیامبر است. آنها افتخارما هستند. ما به وجود آنها عشق می ورزیم و نام شان را روی فرزندان خود می گذاریم. ما به جملگی ایشان اعتقاد داریم و حتی در نمازهای خود بر آنها سلام و صلوات و درود می فرستیم.

مولوی علی بائی یادآور شد: اهل سنت بر اساس فقه خود برای وفات پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم، خلفا و ائمه مراسم عزاداری و سینه زنی و تعزیه ندارند و لباس مشکی نمی پوشند. درعین حال به عقاید برادران تشیع خودمان که مراسم تعزیه و عزاداری برپا می کنند احترام می گذاریم و متقابلا این توقع را داریم که به عقاید اهل سنت و به خط قرمزهای ما احترام گذاشته شود. می بایست با افراد هتاک برخورد شود تا به وحدت و اتحاد ما خدشه وارد نسازند.


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن