اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

عالم شاخص اهل سنت:لقمه حرام زمینه انحراف و تباهی افراد را فراهم می کند

آوای سنت: مدیر مدرسه دینی سراج الدین لقمه حرام را منشا بسیاری از ناهنجاری ها و مشکلات فردی و اجتماعی دانست.

به گزارش آوای سنت، قربان محمد آخوند کسلخه در گفتگو با خبرنگار ما دقت و توجه به نوع کسب درآمد را از مهمترین نکات حائز اهمیت در زندگی بشر دانست و با انتقاد از کسانی که عمر خود را صرف به دست آوردن لقمه حرام می کنند، گفت: متاسفانه امروز برخی تابع امیال نفسانی شده و به دنبال درآمدهای نامشروع دست به هر کاری از قبیل سرقت، رشوه گیری و گران فروشی و احتکار می زنند.‌ این عده از حدود الهی عدول کرده و طغیان می کنند.

وی افزود: آنها برای جمع آوری ثروتی که فاقد ارزش معنوی است و جهت چند صباحی خوش گذرانی دنیوی، آسایش آخرت خود را فروخته و به هر ترفندی متوسل می شوند تا پول بیشتری کسب نمایند. خدای متعال نسبت به اینگونه اعمال به بندگانش هشدار داده و فرمایش می دارد، اشخاصی که مطاع دنیا را اولی دانسته و لذت آن را به کارزار آخرت ترجیح می دهند، به عذاب سختی گرفتار خواهند آمد‌.

آخوند کسلخه در حدیثی به نقل از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه واله وسلم عنوان نمود: جسمی که به وسیله لقمه حرام رشد یافته باشد به عذابی سخت دچار خواهد شد‌. انسان برای کسب سود حرام و سرمایه ای که با آن برای فرزندانش طعام و سایر احتیاجات شان را می خرد، ناچارا به افعال بد دیگری مانند دروغ گفتن، پنهان کردن، دست بردن به اموال سایرین نیز مبتلا می شود.

مدیر مدرسه سراج الدین روستای قرنجیک ثواب یک لقمه به دست آمده از راه حلال را بیشتر از ثواب خواندن هفتاد شب نماز نافله دانست و تاکید کرد: کسبه و بازاریان حق ندارند به هر قیمتی که دلشان می خواهد به مردم جنس بفروشند. کسی که با هدف کسب مال حرام طلب روزی می کند، خدای متعال جنت را بر وی حرام خواهد کرد.

پس باید مواظب باشیم در شرایط سخت معیشتی و در روزهای که مردم در تنگنا بسر می برند کسب مال حرام را بر لقمه حلال ترجیح ندهیم. پیش از خوردن طعام اندیشه کنیم آن را چگونه و از چه راهی کسب کرده ایم. در لحظه خوردن مال حرام هر میزان که آداب را رعایت کنیم، هیچ سودی به حال ما نخواهد داشت.

این عالم اهل سنت تلاش برای معاش را رضایت باریتعالی خواند و متذکر شد: درآمد خارج از عرف و دور از شئونات اسلامی باری سنگین به دوش شخص است که در روز قیامت باید پاسخگوی آن باشد. آگاه باشیم که با چرب زبانی و نیات پلید درآمد ناپاک جمع نکنیم، زیرا هر چند که ممکن است لقمه حرام از نظر ظاهر زیبا و خوشمزه باشد، اما ثواب سفره را شامل حال شخص نمی کند.

آخوند کسلخه یاآور شد: در عصر پیشرفت ها و ایجاد تحول با آنکه در آموزش فرزندان خود چیزی کم و کسر نمی گذاریم و با وجود رسیدگی فوری به امراض و بیماری ها باز هم می بینیم که فحشا و فساد در جوامع بیشتر شده و بسختی می شود امورات فرزندان را کنترل کرد.

این مشکلات ریشه در رفتارهای ما و به خصوص کسب درآمدهای روزانه دارند. کم نبوده و نیستند انسان هایی که پنهان و آشکار از درآمد بیت المال را به نفع خود برداشت نامشروع می کنند، بی آنکه خالق یکتا را ناظر بر اعمال و رفتار خود ببینند و عاقبت تاوان سختی انتظارشان را می کشد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن