اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

فضایل و برکات ماه پر فیض رجب

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت طبس مسینا مهمترین فضیلت ماه رجب را تزکیه و تطهیر نفس برای استقبال از ماه های شعبان و رمضان خواند.

به گزارش آوای سنت، مولانا سید محمد حسینی امام جمعه اهل سنت طبس مسینا در سخنرانی به مناسب ماه رجب گفت: خدای متعال برخی ماه های قمری را بیش از سایر ایام دیگر گرامی می دارد، زیرا در این ماه ها که رجب نیز در جمله آنان است، خصوصیات و فضائل بسیار زیادی نهفته می باشد. ماهی که در آن همچون ماه محرم جنگ و جدال حرام اعلام شده و از زمان طلوع اسلام، مسلمین از جنگ و درگیری در این ماه خودداری می ورزیدند. نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و اله وسلم فرمایش می دارد، ماه رجب، ماه پروردگار من است.

وی ادامه داد: همچنین خالق یکتا رجب را قرین ماه شعبان قرار داده و این دو ایام مبارک را قرین ماه رمضان دانسته است. امت اسلامی در همه این ایام مبارک به تزکیه نفس و تطهیر قلوب خود مشغول می شوند. عبادت و بندگی در رجب تمرینی برای رمضان است. ماهی که باریتعالی قرآن کریم را در شب قدر نازل فرموده و به پیامبر امت و پیروانش هدیه داده است. در رجب باید به کثرت استغفار کرد تا گناهان پاک شده و عاری از هرگونه گناه به استقبال ماه مهمانی خدا برویم. نبی مکرم اسلام و انبیاء پیشین با آنکه معصوم بودند، اما در این ماه ها به درگاه خدای متعال استغفار کرده و سعادت امت خود را می طلبیدند.

امام جمعه طبس مسینا، رجب را اولین ماه با برکت از ماه های قمری دانست و اظهار داشت: در این ماه برکت های الهی نزول می کنند. گناهانی که طی طول سال در پرونده اعمالمان ثبت شده اند، با توبه و استغفار بخشیده می شوند، گویی که انسان تازه و از نو متولد می شود. قرار گرفتن در ماه رجب یک نعمت بزرگ برای همه است تا بشر گناهکار فرصت جبران اشتباهاتش را داشته باشد. همه آدم ها معمولا برای خطاها و اشتباهاتی که مرتکب می شوند، تاوان عمل پس می دهند و گاهی ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا به جایی برسند که قبلا در ان بودند. هدف خدای متعال از ماه های پرفضیلت این است که بندگانش فرصت جبران گذشته را داشته باشند.

مولانا حسینی افزود: در قوانین بشری تنبیه و تادیب به خاطر گناهان بزرگ همیشه وجود داشته، لیکن باریتعالی جز درباره پاره ای موارد که بخشیده نمی شوند، راه های بهتری را برای اصلاح و بازگشت به مسیر دین گذاشته است. توبه کردن و طلب بخشش برای اعمال ناپسند از ضرورت های زندگی بشمار می روند. انسان در طول سال به صورت ناخواسته آلوده به گناهانی می شود که قابل دیدن نیستند. اگر شخص با انبوهی از خطاها و اشتباهات به سوی پروردگارش برود، نادم و پشیمان خواهد بود، پس باید براِی بخشیده شدن از فرصت به دست آمده نهایت استفاده را ببریم.

در حدیثی از امام حسن بصری آمده است، اگر کسی در ماه رجب سه روز، روزه بگیرد، خداوند ثواب نهصد سال ثواب روزه داری را به وی ارزانی می دارد. نهصد سال عمری نیست که در این زمان کسی به آن برسد. در قوه تخیل هیچ بشری نمی توان این مدت روزه داری را متصور شد، بنابراین کدام عقل سلیمی این چنین فرصت های گرانبهایی را از دست می دهد. احترام ماه رجب را با روزه گرفتن و نماز شب بجا آوریم. صدقه دادن، خیرات بخشیدن و انفاق کردن بر فقرا، مساکین بر اهل اسلام توصیه شده است. حکمت الهی برخی انسان ها به اراده خدای متعال جزو نیازمندان شده اند تا بدینوسیله افراد دارا و ممکن بتوانند از ثواب بی مقدار آنچه که می دهند و می بخشند، بهره کاملی ببرند.

مال و اموال را برای این منظور جمع نکنیم که در سال های کهنسالی به دردمان بخورد. چه بسا ممکن است ثروتی را به زحمت و مشقت جمع کنیم، اما کوتاهی عمر فرصت استفاده را از ما بگیرد .

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن