اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

قرآن عامل هدایت جامعه بشری در عصر کنونی

آوای سنت: مدیر مدرسه دینی عین العلوم زرنج قرآن را چراغ هدایت انسان در عصر کنونی دانست.

به گزارش خبرنگار آوای سنت مولانا عبدالستار طی سحنانی در مسجد جامع بیت المعمور ولایت نیمروز افغانستان به تشریح جایگاه پیامبران الهی، امامان و انسان های مومن در نظر خدای متعال پرداخت و گفت: پس از خلقت انسان هنگامی که جنگ و خونریزی در جوامع پدیدار گشت، باریتعالی خطاب به فرشتگانش چنین فرمود: از میان بندگانم پیامبران اولوالعزم جهت هدایت و راهنمایی انسان‌ها مبعوث خواهند گشت.

وی از حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلم، صحابه و امامان رضی الله عنهم و علمای ربانی یاد کرد و افزود: جملگی ایشان انسان هایی بودند که در راه نجات بشریت از ضلالت و گمراهی، در اشاعه دین اسلام و معرفی آن به مردمان سرزمین های دور از همت گماشتند.

هر زمان که مردمان دیندار به خاطر ترس از خدای متعال در مساجد گردهم نماز بر پا داشته و قرآن تلاوت کنند، موجب فخر باریتعالی در نزد ملائک و فرشتگان می شوند. بدون شک قرآن عظیم الشان نسبت به آنچه که خدای متعال به انسان دستور می دهد، مطمئن ترین شاهد و ناظر بشمار می رود، زیرا این کتاب بهترین دستورالعمل برای کسانی است که کلمه شهادتین را بر زبان جاری ساخته و به خیل عظیم امت آخر الزمان می پیوندند.

مولانا عبدالستار ادامه داد: باریتعالی به انسان های نمازگزار مقام و مرتبه صحابه رضی الله عنهم را می بخشد. یاران نبی مکرم اسلام نیز توسط همین قرآن به مقام و جایگاه والا رسیدند، چون که قرآن را منشا هدایت دانسته و بر اجرای فرامین آن عامل بودند.

مدیر مدرسه دینی عین العلوم زرنج با بیان این مطلب که ظاهر و باطن صحابه رضی الله عنهم یکی بود، اظهار داشت: کسی که درون و بیرونش یکسان نباشد در فهرست بندگان کامیاب قرار نمی گیرد. از بدو تولد انسان تا زمان مرگ و حوادث روز قیامت، شیوه کامیابی سعادتمندان و ناکامی تیره بختان در این کتاب نورانی ذکر شده است. در فردای قیامت قرآن پیش خدای متعال نسبت به کسانی که به فرامین الهی بی توجه بودند، شکوه و شکایت خواهد کرد.

مولانا عبدالستار از قرآن کریم به عنوان بزرگترین کتاب مقدس یاد کرد و عنوان نمود: مومنانی که این کتاب را خوانده و به فرامینش عمل کنند، به کامیابی می رسند. فردی که اراده خواندن قرآن دارد، الزاما نباید توقع داشتن بهترین حال، لحظه و مکان را داشته باشد، زیرا دنیا آکنده از مشکلات و گرفتاری ها است و کسی که آرامش حقیقی را طلب می کند با تلاوت آیات می تواند به هدفش برسد. سفارش نبی مکرم صلی الله به امتش این است که قدم در بیراهه نگذارند.

این عالم اهل سنت افغان در انتقاد به برخی رفتارها در جامعه اسلامی ادامه داد: ما انسان های عصر حاضر همه فکر و خیال خود را مشغول جمع آوری ثروت کرده و گرفتار در خواب غفلت هستیم. تا مادامی که اهل ایمان تابع غرور خود باشند، کامیاب نخواهند شد. همین قرآن بود که صدر اسلام را اصلاح کرد. امام مالک رضی الله عنه فرمایش می دارد، آخر این امت هرگز اصلاح نمی شود، مگر به وسیله قرآن و سنت نبوی که باعث اصلاح صدر اسلام شدند. قبول شدن اعمال دنیوی و معنوی به نوع نگاه ما به کلام الهی بستگی دارد. تنها فرزندان دیگران مکلف به یادگیری کلام خداوند نیستند، بلکه فرزندان ما نیز به هر رنگ و زبان این وظیفه را بر دوش می‌کشند تا موجب کامیابی خود و والدین شان در آخرت شوند.
مولانا عبدالستار در پایان گفت: انسانی که با رنج زندگی می کند، به درجه اعلا می رسد. هر کس که این کتاب مقدس را حفظ کرده، حلال را حلال دانسته و از حرام دوری ورزد، سعادت ابدی را کسب خواهد کرد. اشخاص مومنی که فرزندشان را با کلام حق آشنا کنند، ازخشنودی خدای متعال بی نصیب نخواهند ماند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن