اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها
موضوعات داغ

مخاطرات و آسیب های خانمانسوز فضای مجازی

دیدگاه عالم اهل سنت درباره مخاطرات تلگرام

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه حنفیه گنبد استفاده نامناسب از فضای مجازی را باعث فروپاشی بنیان خانواده ها دانست.

به گزارش آوای سنت مردآخوند گوکی با اشاره به تغییرات عصر تلگرام و تاثیرات مخرب آن روی رفتار های اجتماعی جوانان گفت: بر اساس آمارهای موجود در کشور ما بیش از چهل و پنج میلیون نفر به عناوین مختلف از تلگرام استفاده می کنند که در این میان تعداد بیشماری کانال و گروه به صورت شبانه روز فعال هستند. همچنین بررسی ها نشان می دهند که پنجاه درصد از کانال های ابداعی، رویکرد ضد دین دارند و تنها ده درصد از آنها به حیطه دین و مذهب می پردازند.

وی یکی از اهداف بانیان ابداع تلگرام را ترویج فرهنگ غربی در بین مسلمانان خواند و افزود: غربی ها تلگرام را وارد زندگی انسانها کردند تا مخاطبان به حریم شخصی یکدیگر تجاوز کرده و با جعل هویت در صدد فریب افکار عمومی برآیند. حریم شخصی جایی است که دیگران نمی توانند دسترسی داشته باشند، اما متاسفانه جذابیت تلگرام باعث شده است، بسیاری از حریم های شخصی شکسته شده و اعتبارشان از بین برود. تصاویری که بین محرم و نامحرم رد و بدل می شود، قابلیت ذخیره شدن را دارند و دیده گان جوانان ما به دیدن تصاویر زنان نامحرم و مدل های غربی آلوده شده است.

آخوند گوکی ضمن یادآوری این نکته که دشمنان اسلام قصد دارند تا به وسیله تلگرام بر میزان طلاق و گرفتاری های خانواده‌ها در جوامع اسلامی بیافزایند، ادامه داد: از زمان پیدایش این فناوری، اختلافات در بین خانواده ها به میزان قابل توجهی رشد پیدا کرده است. در برخی گروه های تلگرامی بیش از پنج هزار نفر عضو هستند که به صورت دائمی و پاره وقت با دیگر اعضا ارتباط دارند. گروه های مختلطی اعم و زن و مرد با یکدیگر هم کلام شده و از خصوصی ترین مسائل یکدیگر اطلاع پیدا می کنند.

مدرس حوزه علمیه حنفیه گنبد با تاکید بر استفاده مناسب از تکنولوژی پیشرفته اظهار داشت: فضای مجازی از سوی دیگر می تواند دریچه ای برای اشاعه فرهنگ اسلامی در میان جوامع مختلف باشد. سابقا امکان نظر سخنرانی های مذهبی به شکل امروزی ممکن و میسر نبود، لیکن تلگرام ابن شرایط فراهم می کند تا گزیده سخنرانی ها و بیانات دینی را در سریعترین زمان در اختیار علاقمندان قرار دهیم.

آخوند گوکی عنوان نمود: در برخی مناطق مرزی کشور روی فرهنگ استفاده از تلگرام کارهای لازم صورت نگرفته است. عمده افرادی که به تلگرام دسترسی پیدا می کنند، در خصوص نحوه استفاده از فضای مجازی آموزش نمی بینند. در کشور های پیشرفته کاربران عمدتا زمان خاصی را برای استفاده از تلگرام تعیین می کنند. آنها پس از مراجعه به منزل از فضای مجازی فارغ شده و به امور خانوادگی مشغول می شوند.

این عالم اهل سنت ذخیره فیلم های مبتذل را آفت فضای مجازی توصیف کرده و متذکر شد: دیدن تصاویر مبتذل تاثیر مخربی روی کودکان می گذارد‌. از سوی دیگر برخی شبکه ها خرید و فروش مشروبات الکلی را تبلیغ می کنند و بیم آن می رود در اندک زمان شراب را جایگزین آب کنیم. عناصر بیگانه می کوشند با القا این مسئله که دو روز دنیا را باید به خوشی گذاراند، جوانان ما را از مسیر اصلی منحرف سازند‌. از این رو بعضا مشاهده می‌شود که فرزندان ما والدین شان را فدای مطاع دنیوی می کنند.

آخوند گوکی تاکید ورزید: مواظب اطلاعاتی که در فضای مجازی متتشر می شوند، باشیم. اعضای بدن خود را به چیزهایی آلوده نکنیم که خدایی متعال دیدن و شنیدن شان را منع کرده است. جوانان هنگام ورود به مسجد ارتباط خودشان را با فضای قطع کنند، چه بسا در لحظه ارتباط با خدا، گرفتار کلیپ های ارسالی شده و چشمانشان در درون خدا، تصاویری را ببیند که انسان از گفتن آنها شرم می‌کند.

آخوند گوکی خاطر نشان ساخت: فرزندان ما متاعی هستند که در روز قیامت باید به پیشگاه خدای متعال عرضه بداریم. در مواقع غیرضروری خود را بیهوده در فضای مجازی مشغول نکنیم. از امکانات تلگرام برای امور کاری بهره ببریم. با نصب دوربین مدار بسته و یا منع کردن فرزندان از امکانات پیشرفته نمی توانیم مسائل پیرامون را کنترل کنیم. مطمئنا شیوه تربیت فرزند از دوره کودکی و آشنا کردن وی با مفاهیم دینی باعث تقویت ایمان خواهد شد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن