مذاهب و خطبه ها

امروزه اکثر علما دنیاپرست و جوانان بی بندوبار شده‌اند

آوای سنت : حاج ماموستا ملا قادر قادری خطیب جمعه پاوه در خطبه های نماز جمعه ۲ اسفند ماه با اشاره به اتفاقات سه ماه گذشته در پاوه و از دست دادن بسیاری از جوانان به طرق مختلف گفتند: در طول ۳ ماه گذشته در تصادفات جاده­ای جوانان زیادی را از دست دادیم؛ ۴ نفر در نسمه، ۴ نفر در دشه، ۴ نفر در نوریاب و به دنبال این‌ها جوانان دیگری یکی بعد از دیگری رفتند و در این چند روز هم ۲ نفر دیگر از جوانان شهرستان کشته شدند، به دنبال این حوادث بسیاری از مصیبت دیدگان بخصوص مادران داغ‌دیده همواره از من سؤال می‌کنند وضعیت فرزندان ما در قبر چگونه است؟ به این عزیزان وعده دادم در یک جمعه مطالبی در این خصوص عرض کنم و امروز را برای بیان این مطلب مناسب دیدم.

ایشان با اشاره به آیۀ ۲۷ سورۀ ابراهیم «یُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِی الْحَیَاهِ الدُّنْیَا وَفِی الْآخِرَهِ» گفتند: خداوند در این آیه برای دل‌خوشی خانواده‌هایی که فرزندان و یا پدران و مادران خود را از دست می‌دهند می‌فرماید: وقتی یکی از عزیزان شما فوت می‌کند زیاد غصه نخورید اگر در دنیا عمل نیک انجام داده باشد در قبر و قیامت هم راحت خواهد بود.

ایشان به حدیث پیامبر اسلام (ص) که می‌فرماید: «القبر اما روضه من ریاض الجنه او حُفرهٌ من حفر النیران» اشاره کردند و گفتند: به فرموده پیامبر اسلام (ص) قبر یا باغچه‌ای سرسبز و محل آرامش و یا زندان و محل ناراحتی است. اگر نیک‌مرد باشد دنیا باغچه سرسبز است که در درون آن استراحت می‌کند و اگر غیر این بوده قطعاً در قبر و قیامت انسان دچار زحمت خواهد بود.

ماموستا قادری افزودند: پیامبر اسلام (ص) می‌فرمایند: وقتی کسی را راهی قبر می‌کنید سه چیز با او همراه خواهد شد؛ مال، عیال و عملش؛ مال و عیال با او به قبر نخواهند رفت اما عملش همراه او خواهد بود؛ پس به فرموده پیامبر بزرگوار در قیامت معیار عمل است.

ایشان به حدیثی دیگر از رسول گرامی اسلام (ص) اشاره کردند و گفتند: پیامبر عزیز ما می‌فرمایند: وقتی انسان فوت کند ارتباط او با این دنیا قطع می‌شود مگر از ۳ کانال ۱-صدقه جاریه ۲-دعای خیر اولاد صالح ۳-علمی که برای مردم نفع داشته باشد.«إِذَا مَاتَ ابنُ آدم انْقَطَعَ عَنْهُ عَمَلُهُ إِلَّا مِنْ ثَلَاثٍ: صَدَقَهٍ جَارِیَهٍ، أو عِلْمٍ یُنْتَفَعُ بِهِ، أَوْ وَلَدٍ صَالِحٍ یَدْعُو لَهُ»

خطیب جمعه پاوه گفتند: روزی که سقراط را به‌پای چوبه دار می‌بردند تا اعدامش کنند، به او گفتند وصیتی نداری؟ گفت چرا وصیتی دارم شما آن را برای دیگران بازگو کنید؛ اگر مرا به بالای کوه آتن ببرند با صدای بلند خواهم گفت: ای مردم هر کس بعد از مرگش فرزند صالح داشته باشد او نمرده است و هر کس فرزند صالح ندارد در زمان حیاتش هم مرده است.

ماموستا قادری با اشاره به اینکه رسول خدا (ص) در بقیع بر بالای قبر مردگان توقف می‌کردند و برایشان دعای خیر می‌نمودند، گفتند: از حضرت عثمان نقل شده است؛ «اِذَا فَرَغَ مِنْ دَفْنِ الْمَیِّتِ وَقَفَ عَلَیْهِ فَقَالَ اِسْتَغْفِرُوا لِاَخِیْکُمْ و سَلُوا لَهُ التَّثْبِیْتِ» به هنگام دفن میت در بقیع، پیامبر اسلام (ص) بر سر قبر او می‌ایستادند و می‌فرمودند: دعای خیر کنید برای این میت او الآن نیازمند دعای خیر شماست و از خداوند بخواهید به او ثبات و توان جواب ملائک را عطا کند.

ایشان با اشاره به آیۀ « فَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُروا کَیْفَ کانَ عاقِبَهُ الْمُکَذِّبِینَ‌ »گفتند: خداوند در این آیه ما را به گشت در زمین تشویق می‌کند یکی ازآنجاهایی که سفارش به دیدنش شده، قبرستان است این درس است برای ما که ثروتمند و گدا و رئیس و مرئوس در کنار هم آرمیده و هرکدام ۳ متر کفن به همراه خود برده‌اند؛ انسانی که دین‌دار و صوفی مسلک و خداپرست و اهل نماز و جماعت و دعا باشد با دیگران فرق دارد.

خطیب جمعه پاوه سپس به جمله یکی از عرفا «اﻟﺪﻧﯿﺎ ﺑﺴﺘﺎن زُﯾِّﻨﺖ ﺑﺨﻤﺴﺔِ اﺷﯿﺎءٍ ﻋﻠﻢ اﻟﻌﻠﻤﺎء و ﻋﺪل اﻻﻣﺮاء و ﻋﺒﺎده اﻟﻌﺒّﺎد و أﻣﺎﻧﺔ اﻟﺘُّﺠـﺎر و ﻧﺼـﯿﺤﺔ الملوک» اشاره کردند و گفتند: این عارف خداشناس می‌فرماید: این دنیا مثل باغچه‌ای است که ۵ چیز سبب زینت آن می‌شوند. ۱-علم علما ۲-عدل حاکمان ۳-عبادت زهاد و خداپرستان ۴-راهنمایی مردان متخصص و ناصحان پادشاهان ۵-امانت‌داری تجار؛ بدون تردید این ۵ صنف بعضاً از مسئولیت خویش شانه خالی کرده‌ایم.

ماموستا قادری ادامه دادند: امروزه اکثر ما علما دنیاپرست شده‌ایم؛ بسیاری از خانواده‌های ما تا ساعت‌های بعد از نصف شب پای برنامه‌های ماهواره می‌نشینند؛ جوانان ما غرق در موبایل و فضای مجازی هستند؛ مسئولان ما هم مردم را خوب راهنمایی نمی‌کنند و اکثراً به دنبال مصالح خود هستند و تاجران ما هم زیاد امین نیستند؛ پس هر ۵ گروه مشکل‌داریم و به همین خاطر است مردم ما هم مشکل‌دارند.

خطیب جمعه پاوه سپس به بحث انتخابات و مصلحت و حکمت در حکومت‌داری پرداختند و گفتند: بعد از فتح مکه روزی پیامبر اسلام (ص) به همسر گران‌قدرش حضرت عایشه فرمودند: دوست دارم کعبه را دوباره از نو بنا کنم و حجر اسماعیل را به آن اضافه کنم؛ اما چون قوم تو تازه ایمان آورده‌اند این کار نخواهم کرد زیرا علیه من تبلیغات کرده و می‌گویند خانه خدا را ویران کرده است؛ این یک نمونه است که پیامبر بزرگوار چقدر بامصلحت و حکمت بوده و در حکومت‌داری همواره مصلحت و حکمت را اجرا کرده است.

ایشان سپس به عدم رعایت مصلحت و حکمت در امر انتخابات توسط برخی مسئولان اشاره کردند و افزوند: بیش از چندماه است که برای انتخابات تبلیغات می‌شود؛ ضرورت داشت مسئولان محترم زمینه‌ای را فراهم می‌کردند که این مردم شریف که ۴۰ سال است آن‌ها را به‌پای صندوق‌های رأی می‌کشانیم و به‌وسیلۀ آن‌ها وزیر و وکیل انتخاب می‌کنیم در فضایی مملو از آرامش رأی خود را به صندوق می‌ریختند.

ماموستا قادری به چند نمونه از مشکلاتی که در یأس و بی انگیزگی مردم برای حضور در انتخابات بی تأثیر نبوده اند اشاره کردند و گفتند: دو روز مانده به انتخابات، هنگ مرزی ۷ نفر را در نوسود به گلوله می‌بندد و آن‌ها را می‌کشد و زخمی می‌کند؛ امثال بنده با چه رویی به خانواده و طایفه این‌ها بگوییم در انتخابات شرکت کنند؟! یکی دیوار را در این مملکت بنا می‌کند و بالا می‌برد و دیگری آن را ویران می‌کند.

ایشان افزودند: نمونه دیگر اینکه طبق اطلاع واصله که موثق هم هست برای ۷۹ نفر از جوانانی که در آبان گذشته در جوانرود اغتشاش کردند قرار و کیفرخواست صادر و یک روز قبل از انتخابات از طریق پیامک به آن‌ها ابلاغ شده است، قطعاً این بی‌تجربگی در صلاح دین و ملت و مملکت نیست.

امام‌جمعه پاوه خاطرنشان کردند: در خصوص کرونا هم که روز قبل از انتخابات رسانه‌ای شد باز نوعی عدم حکمت به چشم می خورد؛ این بیماری یا زودتر وارد کشور شده و یا دو روز قبل از انتخابات. اگر زود بوده چرا اطلاع‌رسانی نکرده‌اند که این مردم آمادگی داشته باشند تا این‌همه هجمه که مردم ما را به رأی ندادن تشویق می‌کنند شاهدش نباشیم؛ و اگر کتمان شده بود دو روز دیگر هم صبر می‌کردند تا بعد از انتخابات؛ نه اینکه در حساس‌ترین زمان مردم را دچار ترس و خوف کردند.

ایشان افزودند: با این ‌همه مشکلات باز مسئولان محترم می‌گویند مردم در انتخابات شرکت کنند؛ سئوال اینجاست که باوجود این‌همه مشکلات که ناشی از سوء مدیریت بعضی از مسئولان است، چگونه مردم دلگرم و بانشاط باشند؟! واگر هم شرکت نکردند، اصلاً نباید از آنان گله‌مند بود.

ماموستا قادری در ادامه و در زمینهٔ پیشگیری از بیماری کرونا به نکاتی اشاره کردند و گفتند: به خودم و به همه شما عزیزان توصیه می کنم تا رفع خطر این بیماری با همدیگر مصافحه و روبوسی نکنیم و مرتب دست‌هایمان را تمیز بشوریم و از سفرهای غیر ضروری بخصوص به مناطقی که کرونا شیوع دارد، پرهیز کنیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن