مذاهب و خطبه ها

در قرن ۲۱، زور و قلدری آمریکا جانشین قوانین جهانی شده

آوای سنت : حاج ماموستا ملا قادر قادری در خطبه‌های نماز جمعه  (۱۱ بهمن ۹۸) که در مسجد جامع پاوه اقامه شد، به تعریف دنیا پرداختند و گفتند: دنیا روزگار زندگی و زمانی مقابل آخرت است، آنچه ما در آن زندگی می‌کنیم دنیاست و آنچه بعد از به زیرخاک رفتن و حشر و قیامت به آن وارد می‌شویم آخرت است.

ایشان با اشاره به آیۀ ۲۰ سورۀ مبارکۀ حدید «اعْلَمُواْ أَنَّمَا الْحَیَاهُ الدُّنْیَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِینَهٌ وَتَفَاخُرٌ بَیْنَکُمْ وَ تَکَاثُرٌ فِى الْأَمْوَ الِ وَالْأَوْلاَدِ» اضافه کردند: خداوند در این آیه دنیا را در ۵ مرحله معرفی کرده و می‌فرماید: قسمتی از دنیا غفلت و قسمتی دیگر سرگرمی و شوخی و بخشی دیگر هم زینت و تجمل است که در این مرحله انسان به سن بلوغ می‌رسد؛ با گذشت عمر مرحلۀ تفاخر و فخرفروشی فرامی‌رسد و بعدازاین مرحله هم دوران تکاثر و مال‌اندوزی پیش می‌آید و نهایتاً آخرین مرحله هم مرحلۀ افتخار به اموال و اولاد است.

ایشان بابیان اینکه ما انسان‌ها باید هم برای دنیا و هم برای آخرت خود کار کنیم، خاطرنشان کردند: دانشمندان علوم کامپیوتر با مطالعه درآیات قرآن به این نتیجه رسیده‌اند که کلمه و واژۀ دنیا و آخرت هرکدام به تعداد ۱۵ بار در قرآن تکرار شده‌اند؛ و این بدان معنی است که دنیا هم به‌اندازه آخرت مهم است و ما باید به همان اندازه که برای سربلندی خود در قیامت تلاش می‌کنیم به همان اندازه هم برای دنیای خود کار کنیم؛ اما آنچه خداوند از ما می‌خواهد صداقت و غافل نبودن از پروردگار است.

خطیب جمعه پاوه در ادامه به حدیثی از پیامبر اسلام (ص) «الدُّنْیَا حُلْوَهٌ خَضِرَهٌ، وَإِنَّ اللَّهَ مُسْتَخْلِفُکُمْ فِیهَا، فَیَنْظُرُ کَیْفَ تَعْمَلُونَ؟ فَاتَّقُوا الدُّنْیَا، وَاتَّقُوا النِّسَاءَ» اشاره کردند و گفتند: پیامبر بزرگوار اسلام (ص) می‌فرمایند: دنیا لذت‌بخش و دارای فرح است و خداوند ما را خلیفه زمین قرار داده است و ما را نظاره می‌کند تا بداند چگونه کار می‌کنیم؛ ای امت من، هشیار دنیا باشید که دنیا شمارا فریب ندهد، همچنین مواظب زنان باشید زیرا زنان می‌توانند مردان را فریب دهند.

ایشان در ادامه خطبه‌های خود مهم‌ترین عامل در فریب انسان‌ها را طمع دانستند و گفتند: پیامبر اسلام (ص) دراین‌باره می‌فرمایند: «لَوْ ان لِابْنِ آدَمَ مِلْءُ وَادٍ مَالًا لَأَحَبَّ آن یَکُونَ إِلَیْهِ مِثْلُهُ وَلَا یَمْلَأُ عَینَ ابْنِ آدَمَ إِلَّا التُّرَابُ» انسان طمع‌کار اگر پر یک دشت اسکناس داشته باشد خواهد گفت ای‌کاش بیشتر داشتم و مغز و فکر انسان از طمع برگشت نخواهد کرد مگر آن‌که خاک قبر آن را از بین ببرد.

امام‌جمعۀ پاوه طمع را برای انسان بسیار خطرناک دانستند و اضافه کردند: انسان طمع کار، تا وقتی‌که در دنیا است به هیچ‌چیز قناعت نخواهد کرد و کوتاه نخواهد آمد و زمانی هم که به زیرخاک رفت آن را برای دیگران به‌جای می‌گذارد؛ پیامبر اسلام (ص) در درمان طمع می‌فرماید: عبادت صادقانه چنان دل شمارا ثروتمند می‌کند که به کسی طمع نداشته باشید و به رزق خود شاکر و قانع باشید. «یَا ابْنَ آدَمَ تَفَرَّغْ لِعِبَادَتِی أَمْلَأْ صَدْرَکَ غِنًى»

ایشان امنیت، تن سالم و داشتن رزق و روزی را سه امر مهم در دین برای جلوگیری از طمع دانستند و گفتند: پیامبر اسلام دراین‌باره می‌فرمایند: «مَنْ أَصْبَحَ مِنْکُمْ آمِنًا فِی سِرْبِهِ مُعَافًى فِی جَسَدِهِ عِنْدَهُ قُوتُ یَوْمِهِ فَکَأَنَّمَا حِیزَتْ لَهُ الدُّنْیَا» هرکسی که صبح به محل کار رفت و در خانه و محل شغل خود امنیت داشت و بدنش هم سالم بود و رزق و روزی هم برایش فراهم بود باید چنان احساس کند که دنیا از آن اوست؛ بنا به این حدیث رسول گرامی اسلام (ص) باید از این فرصتی که خداوند به ما داده که امنیت در زندگی داریم و سالم هم هستیم خیلی شاکر باشیم.

ماموستا قادری سپس به سه جمله از ۳ نفر از بزرگان که در خصوص قناعت است اشاره کردند:

حضرت علی (رض) می‌فرمایند: «افادتنی القناعهُ کل عَزٍّ؛ و أیُّ غِنیً أعَزُّ مِنَ القناعه» من به قناعت و عزت رسیده‌ام و کرامت و شرافت را به دست آورده‌ام و هیچ عزتی به قناعت نمی‌رسد.

خطیب‌جمعه پاوه در بخش دوم خطبه‌ها به بحثی تحت عنوان «قرن ۲۱ ، قرن اسلام یا آمریکا» پرداختند و گفتند: در نماز جمعه ۸۵/۸/۹ زیر همین عنوان و با استفاده از مقاله ای از محمد عماره مصری که در مجله پیام کردستان منتشر شده بوده؛ خطبه‌ای خوانده‌ام.

ایشان افزودند: محمد عماره مصری کتابی دارد که در آن مطلبی با عنوان آمریکا یا اسلام را آورده است و می‌گوید: در قرن ۲۰ مشروعیت، مشروعیتِ بین‌المللی و قوانین هم قوانین جهانی بود اما در ابتدای قرن ۲۱ ، مشروعیت، مشروعیت آمریکاییست و زور و قلدری آمریکا هم جانشین قوانین جهانی شده است.

ماموستا قادری سپس به کتاب برخورد تمدن‌ها نوشته هانتینگتون اشاره کردند و گفتند: او در این کتاب می‌گوید: باید کاری کنیم که در قرن ۲۱ تمدن‌ها، مذاهب، ادیان و فرهنگ‌ها باهم بجنگند و فرهنگ غربی غالب و حاکم شود و به سران غرب و امریکا توصیه می‌کند شما دو دشمن داشتید؛ یکی اسلام و دیگری کمونیست؛ کمونیست شکست خورد و پرچم سرخ شوروی به زمین افتاد اما خطر پرچم سبز و اسلام همچنان پابرجاست، باید مواظب پرچم سبز اسلام باشید وگرنه در آینده مغلوب اسلام خواهید شد.

ایشان به قضیه ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ اشاره کردند و گفتند: آمریکائیها خودشان حادثه ۱۱ سپتامبر را به وجود آوردند و گفتند تندروهای اسلامی این کار را مرتکب شده‌اند و به این بهانه ۱۹ سال است با عناوین مختلف در افغانستان و ایران و عراق و سوریه و لیبی دارند این ادعا را ثابت می‌کنند که همان‌گونه که کمونیست را شکستیم باید اسلام را هم با جنگ نظامی و اقتصادی و سیاسی بشکنیم.

ماموستا قادری خاطرنشان کردند: ۴۸ گروه تندرو اسلامی در ۶۸ کشور دنیا دارند جنگ و تخریب می‌کنند که احتمالاً از این ۴۸ گروه بیش از ۴۰ گروه را آمریکا تحت حمایت خود دارد؛ و اینها از سال ۲۰۰۱ میلادی تا به امروز ۱۲۰ هزار انسان را کشته‌ و چندین مسجد، تکیه، حسینیه و خانقاه را ویران و کاری کردند که انسانها از نام محمد و قرآن و حجاب هراس دارند.

خطیب جمعه پاوه سپس به طرح موسوم به معامله قرن اشاره کردند و گفتند: ترامپ رئیس‌جمهور دیوانه آمریکا و نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در آمریکا طرحی را به نام معامله قرن به جهانیان اعلام کردند که طبق مفاد آن بیت‌المقدس که محل پیامبران الهی و محل اسری و معراج پیامبر اسلام و اولین قبله مسلمانان است، پایتخت اسرائیل اعلام گردد

ایشان ضمن انتقاد از همراهی برخی از کشورهای عربی با این طرح افزودند: با توجه به وجود تفرقه در بین مسلمانان و غفلت دنیای اسلام در برابر این طرح خیانت بار عکسل العمل جدی مشاهده نشد و حتی در کمال تأسف سعودی و بحرین و امارات این طرح آمریکا و رژیم صهیونیستی را تأیید کرده‌اند.

امام‌جمعه پاوه سپس به تحقیقات مؤسسه آمریکایی پیو در خصوص آینده اسلام تا سال ۲۰۵۰ اشاره کردند و گفتند: دو روز پیش شبکه تلویزیونی روداو اقلیم کردستان این تحقیقات را منتشر کرد و در عرض دو روز ۳ میلیون نفر آن را ملاحظه نموده اند. محققین این موسسه می‌گویند تا ۳۰ سال دیگر، آینده از آن اسلام است و تا سال ۲۰۵۰ تعداد مسلمانان با مسیحیان برابر خواهد شد و اسلام به یکی از ایان معروف در اروپا و آمریکا تبدیل خواهد شد و مسیحیت کم‌کم کنار می‌کشد و اسلام به‌سرعت رشد خواهد کرد و تا سال ۲۰۵۰ تعداد ۸۵۴ میلیون نفر به مسلمانان اضافه و جمعیت مسلمانان به ۲ میلیارد و ۷۶۱ میلیون نفر می‌رسد.

ماموستا قادری افزودند: در ادامه این تحقیقات آمده است که در ۳۰ سال آینده رشد مسیحیت ۲۲ درصد و رشد اسلام‌گرایی در آمریکا و اروپا ۴۴ درصد و اسلام در ۵۰ کشور که امروزه مسلمانان در آن در اقلیت هستند به‌سرعت رشد می‌کند و از اقلیت به اکثریت بدل می‌شود.

ایشان با اشاره به اینکه مسلمانان باید برای قدس شریف غصه بخورند، خاطرنشان کردند: بیت‌المقدس در دو مقطع در دست دشمنان بود و دو مرد مخلص آن را آزاد کردند. یکی خلیفۀ دوم حضرت عمر فاروق (رض) که با صلح آن را آزاد کرد و دوم صلاح‌الدین ایوبی بود که ۶ ماه تبسم نکرد تا قدس را آزاد نمود. الآن هم بیش از ۷۰ سال است فلسطینیان برای قدس اشک می‌ریزند و محاصره می‌شوند و اخیراً هم رئیس‌جمهور مذبذب آمریکا تصمیم گرفته آن را پایتخت اسرائیل کند.

خطیب جمعه پاوه در پایان ضمن نتیجه گیری از این بحث گفتند: ما امیدوار به آیۀ ۲۸ سوره فتح هستیم که خداوند می‌فرماید: «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَکَفَىٰ بِاللَّهِ شَهِیدًا» اسلام تنها دینی است که در دنیا در آینده پیروز خواهد شد. امیدواریم زمینه‌ای فراهم گردد مفهوم آیۀ ۲۸ سوره فتح جامه عمل بپوشد؛ چه در آن روز ما باشیم یا نباشیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن