مذاهب و خطبه ها

ما باید به رحم و لطف و کرم پروردگار امیدوار باشیم

آوای سنت : حاج ماموستا ملا قادر قادری در خطبه‌های نماز جمعه (۲۵ بهمن ۹۸) که در مسجد جامع پاوه اقامه شد، دعوت را یک امر سخت دانستند و گفتند: در هر جامعه‌ای جمعی نسبت به دعوت ناراحت و جمعی هم خوشحال هستند؛ زیرا انسان‌ها ازنظر توان و استعداد و برداشت متفاوت­اند و در تصمیم‌گیری و اقدام همانند هم فکر نمی‌کنند و همین امر دعوت را سخت کرده است.

وی افزودند: پیامبر عزیز ما (ص) از سر دلسوزی و مهربانی و به امر پروردگار مردم را دعوت می‌کردند اما همواره جمعی مخالف و به او تهمت می‌زدند و حرف ایشان را نمی‌پذیرفتند. باوجودآنکه پیامبر اسلام (ص) نه به کسی ظلم می‌کرد و نه مال کسی را می‌خورد و نه در چهارچوب حاکمیت آن روز مشکلی برای مردم درست می‌کرد اما چون دعوت الی الله سخت است پیامبر ما (ص) همواره مورد آزار و اذیت بودند.

ایشان به آیۀ ۲۱۴ سورۀ شعرا «وَأَنْذِرْ عَشِیرَتَکَ الْأَقْرَبِینَ» اشاره کردند و گفتند: در این آیه خداوند متعال به رسول و فرستادۀ خود امر کرده است که ای محمد اول از خانواده و اهل‌بیت خود دعوت به دین را شروع کن. مردم به خانواده تو می‌نگرند و می‌گویند اگر مسیر او درست است چرا اقوام و عشیرۀ خودش را اصلاح نمی‌کند و چرا خانواده و عشیره‌اش از وی پیروی نمی‌کنند؟

ایشان افزودند: بعد از نزول این آیه پیامبر اسلام (ص) به حضرت علی (رض) فرمودند: گوسفندی را ذبح و از خانوادۀ عبدالمطلب و بنی‌هاشم جمعی را دعوت کن. حضرت علی کار را انجام داد و ۴۰ نفر در خانۀ رسول خدا بیت خدیجه کبری جمع شدند و بعد از صرف غذا و استراحت، پیامبر اسلام (ص) فرمود: من فرستادۀ خدا هستم و شما و سایر مردمان را به توحید و پرستش خدای یکتا دعوت می‌کنم. جمعی حرف او را گوش دادند و جمعی هم حرف او را جدی نگرفتند و مجلس را ترک کردند؛ و در این قسمت توفیق دلخواهشان را کسب نکردند اما هیچ‌گاه ناراحت و خسته نشدند.

ماموستا قادری به آشکار شدن دعوت رسول خدا (ص) اشاره کردند و گفتند: روزی پیامبر اسلام بر بالای کوه ابوقبیس که مشرف به مکه بود رفتند و مردم را دعوت نمودند. مردم جمع شدند و پیامبر اسلام (ص) خطاب به آن‌ها گفتند: ای مردم مکه؛ شما مرا می‌شناسید. اگر به شما بگویم پشت این کوه لشکری می‌خواهد شهر شمارا بگیرد و شمارا نابود کند آیا حرف مرا قبول می‌کنید؟ همگی گفتند: بله. باور داریم زیرا تاکنون از شما دروغ نشنیده‌ایم. حضرت فرمودند: من فرستاده خدا هستم و آمده‌ام به شما بگویم: عذاب خداوند شدید است برای بت‌ها و چیزهایی که ساخته دست بشر است سجده نکنید و تنها برای الله رب‌العالمین سجده ببرید.

ایشان افزودند: جمعی از حضار سخن ایشان را گوش دادند و جمعی دیگر چون عمویش ابولهب بر ضد او ایستادند و دشنام دادند؛ و بی‌ادبی کردند و خداوند خیلی زود ابولهب را تنبیه و سوره مسد را نازل فرمود. ابولهب و خانمش را حماله الحطب و سرزنش و تهدید کرد و آن‌ها با شنیدن نزول سوره مسد به فرزندانشان عُتبه و عُتیبه که هر دو داماد پیامبر بودند دستور دادند تا دختران پیامبر را طلاق دهند؛ و آنان بلافاصله دختران پیامبر را طلاق و آنان را به منزل پیامبر اسلام (ص) بردند و عتبه در کمال بی‌ادبی به‌صورت مبارک رسول‌الله (ص) آب دهان انداخت و تف کرد و پیامبر اسلام (ص) با دلی محزون فرمودند: الهی این‌همه بی‌ادبی به من به این خاطر است رسول و فرستادۀ تو هستم و سپس از خداوند خواست تا او را خوراک حیوانات درنده گرداند. عتبه به هنگام بازگشت ماجرا را برای پدر تعریف کرد و ابولهب آهی کشید و گفت دعای محمد مستجاب می‌شود و در سفر شام عتبه باوجودآنکه برایش سنگر ساخته بودند تا از حمله حیوانات درنده در امان باشد، در فاصلۀ اردن و سوریۀ فعلی خوراک یک حیوان درنده گردید و دعای رسول خدا خیلی زود مستجاب شد.

امام‌جمعۀ پاوه در ادامه به آیات ۲۱۵ تا ۲۱۷ سوره شعرا «وَاخْفِضْ جَنَاحَکَ لِمَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ-فَإِنْ عَصَوْکَ فَقُلْ إِنِّی بَرِیءٌ مِمَّا تَعْمَلُونَ-وَتَوَکَّلْ عَلَى الْعَزِیزِ الرَّحِیمِ» اشاره کردند و گفتند: در این آیات خداوند متعال به رسول و فرستادۀ خود امر می‌کند در دعوت نسبت به مسلمانان به‌آرامی برخورد کن و اگر جمعی مخالفت کردند ترسی نداشته باش و بر عقیدۀ خودت استوار و به خداوند توکل کن خدایی که صاحب قدرت و رحم است و باقدرت و رحم خود اجازه نمی‌دهد شکست بخوری.

ایشان در پایان این بخش با اشاره به اینکه ما هم باید دعوت را از خانواده خود شروع کنیم، خاطرنشان کردند: امروزه فضاهای مجازی و ماهواره و دنیای سیاست غیرثابت فرزندان ما را دچار مشکل نموده است. ما دیگران را ذم می‌کنیم اما کاری به فرزندان خود نداریم. امروزه بسیاری از فرزندان ما در مسیر دین قرار ندارند و به دنبال راه‌های دو ر از دین و دور از روش پیامبر اسلام (ص) هستند. خواهش من این است به فکر فرزندانمان باشیم و به آن‌ها ادب بیاموزیم و دین را آموزش دهیم. امروزه معیار عمل ماست اگر عمل ما خوب نباشد فرزندان ما به حرفمان گوش نخواهند داد.

ماموستا قادری در بخش دوم خطبه‌های خود به آیۀ ۵۳ سورۀ مبارکۀ زمر «قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَهِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ» اشاره کردند و گفتند: خداوند در این آیه به رسول خود حضرت محمد (ص) امر می‌کند: ای محمد (ص) به عبدان من بگو کسانی که گناهکارند و در زندگی دچار اشتباه شده‌اند، از رحمت خداوند مأیوس نباشند. خداوند گناه کسانی را که صادقانه توبه کنند و پشیمان شوند، می‌بخشد چون خداوند هم غفور و هم رحیم است.

امام‌جمعه پاوه بابیان اینکه پیامبر بزرگوار و یاران و اصحاب آن حضرت از این آیه به‌خوبی استقبال کردند،‌گفتند: پیامبر عزیز ما با نزول این آیه فرمودند: اگر آنچه را که در دنیا وجود دارد به من بدهند، به این آیه عوض نمی‌کنم. این آیه به حدی برای پیروان من دارای خیروبرکت است که قابل‌معاوضه با هیچ‌چیزی نیست.

خطیب جمعۀ پاوه گفتند: مسلمانان روزی جمعی اسیر را مدینۀ منوره آوردند و پیامبر اسلام (ص) و یارانش به دیدار آن‌ها رفتند. در میان جمعیت زنی را دیدند که خیلی سرگشته و حیران در میان جمعیت می‌چرخید تا اینکه به کودک خردسالی رسید او را بغل کرد و به او شیر داد و با نشاط فراوان در میان اسرا ایستاد. در این فاصله پیامبر اسلام (ص) به یاران خود فرمودند: آیا آن زن را دیدید؟ اگر به آن زن بگویند فرزندت را به آتش بینداز این کار را خواهد کرد؟ اصحاب گفتند: خیر. حضرت فرمودند: آن زن نسبت به فرزندش چقدر به رحم بود خداوند هم بیشتر از آن زن نسبت به بندگانش به رحم است و خوشحال نیست عبدانش به دوزخ و جهنم وارد شوند.

ماموستا قادری گفتند: در سیره حضرت عمر (رض) آمده است روزی در مدینه در کنار خانه‌ای می‌گذشت و شنید که یک نفر با صدایی زیبا آیات ابتدایی سورۀ طور «وَالطُّورِ وَکِتَابٍ مَسْطُورٍ فِی رَقٍّ مَنْشُورٍ وَالْبَیْتِ الْمَعْمُورِ وَالسَّقْفِ الْمَرْفُوعِ وَالْبَحْرِ الْمَسْجُورِ إِنَّ عَذَابَ رَبِّکَ لَوَاقِعٌ مَا لَهُ مِنْ دَافِعٍ» را داشت تلاوت می‌کرد. (قسم به طور-قسم به کتابی که نوشته شده است (قرآن کریم) –قسم به قرآنی که در اوراق جمع شده-قسم به بیت‌المعمور- قسم به کعبه –قسم به سقف مرفوع و قسم به اقیانوس‌ها؛ ای انسان عذاب خداوند حتمی و قیامت واقع می‌شود و در ٖآن روز تنها عمل است که به درد می‌خورد). حضرت عمر ایستاد و به‌دقت گوش داد و تحت تأثیر قرار گرفت و آه کشید و سپس به منزل برگشت و فرمود: «زمّلونی» مرا بپوشانید حالات عجیب‌وغریبی در من روی داده است.

ایشان سپس به ذکر حالات یکی از عرفا به نام زواره بن ابی الاوفی در نماز اشاره کردند و گفتند: این عارف خداشناس در مسجد نماز امام جماعت بود و بعد از سوره فاتحه، آیاتی از سورۀ مدثر را آرام تلاوت کرد «یَا أَیُّهَا الْمُدَّثِّرُ- قُمْ فَأَنْذِرْ- وَرَبَّکَ فَکَبِّرْ- وَثِیَابَکَ فَطَهِّرْ- وَالرُّجْزَ فَاهْجُرْ- وَلَا تَمْنُنْ تَسْتَکْثِرُ- وَلِرَبِّکَ فَاصْبِرْ- تا به آیۀ فَإِذَا نُقِرَ فِی النَّاقُورِ- فَذَلِکَ یَوْمَئِذٍ یَوْمٌ عَسِیرٌ رسید» و دچار لرزه شد و به زمین افتاد و فوت کرد

ماموستا قادری در ادامه به حدیثی از پیامبر اسلام (ص) «إنی لاستغفر الله وأتوب إلیه فی الیوم أکثر من سبعین مره» اشاره کردند و گفتند: پیامبر اسلام (ص) می‌فرمایند: ای مردم من پیامبر خدا و معصوم هستم و در قرآن کریم خداوند به من وعده نجات و سعادت داده مع‌هذا؛ من هرروز ۷۰ بار استغفرالله می‌کنم. شما هم که معصوم نیستید باید روزانه از خداوند بخواهید از گناهانتان بگذرد و از رحمت خود بی‌نصیب نگرداند و از عذابش محفوظ فرماید.

ایشان سپس به انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی پرداختند و گفتند: انتخابات یک امر ملی است که بر اساس قانون اساسی هرچند سال یکبار در کشور انتخاباتی برگزار می شود که یکی از این انتخابات ها انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخاب نمایندگان مردم است.

امام جمعه پاوه قانون‌گذاری، نظارت بر اجرای قانون و دفاع از حقوق مردم را سه وظیفه نماینده مجلس عنوان کردند و گفتند: نمایندگان مجلس شورای اسلامی برابر قانون باید راستای وظایف تعریف شده بمدت ۴ سال فعالیت نمایند.

ایشان در ادامه به تاریخچه انتخابات در منطقه اورامانات اشاره کردند و گفتند: در طول ۴۰ سال گذشته ۱۰ بار انتخابات مجلس برگزار و ۸ نفر در حوزۀ انتخابیۀ اورامانات روانه مجلس شورای اسلامی شده اند که از این تعداد ۳ نفر از ساکنین پاوه، ۲ نفر از جوانرود، ۲ نفر از ثلاث و یک نفر هم از روانسر بوده‌اند؛ و در انتخابات پیش رو هم -اگر تغییری حاصل نشود – ۱۴نفر برای انتخاب نماینده مردم اورامانات به رقابت می پردازند.

ماموستا قادری با اشاره به اینکه حسب قانون ائمه جمعه نباید از فرد خاصی حمایت کنند، خاطرنشان کردند: وظیفه اصلی ائمه جمعه، دعوت مردم به حضور پرشور در انتخابات ۲ اسفند است.

ایشان ضمن دعوت از واجدین شرایط برای شرکت گسترده و پرشور در انتخابات گفتند: ان شاالله مردم بصیر پاوه همچون راهیپمایی ۲۲ بهمن با حضوری آگاهانه در انتخابات مجلس، برگ زرین دیگری به افتخاراتشان بیفزایند.

ایشان خطاب به طرفداران کاندیداها گفتند: درهرحال ادب را رعایت نموده و در فضای مجازی اقدام به فحش و ناسزا و تخریب سایر کاندیداها نکنید؛ هدف شما معرفی کالای خودتان باشد و کالای دیگران را بد جلوه ندهید.

خطیب جمعه پاوه ضمن اعلام بی طرفی در انتخابات پیش رو، همه نامزدهای انتخابات را قابل احترام دانستد و گفتند: چون برای تمامی مردم عزیز و شریف اورامانات احترام قائلم به تبع آن برای این نامزدهای عزیز هم که فرزندان پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی هستند، ارزش و احترام قائل هستم؛ اما شخصاً از هیچکدام از این نامزدها حمایت نخواهم کرد و انتخابِ اصلح را به مردم فهیم اورامانات می سپارم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن