مذاهب و خطبه ها

کشورهای غربی غیرقابل اعتماد هستند

آوای سنت : حاج ماموستا ملا قادر قادری در خطبه‌های نماز جمعه (۸ آذر ۹۸) که در مسجد جامع پاوه اقامه شد، بحث خود را در خصوص رعایت ادب در حضور پروردگار آغاز کردند و گفتند: ما بنی‌آدم در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم به افراد بزرگ‌تر از خودمان و کسانی که دارای فضل و جایگاه دینی، علمی و سیاسی هستند احترام می‌گذاریم؛ خداوند از هر صاحب فضل و علم و قلمی نزد ما بزرگ‌تر است پس بدیهی است وقتی ما برای روحانیون و مشایخ و معلمان و اهل فضل احترام قائلیم قطعاً باید در برابر خداوند متعال تسلیم محض باشیم و ادب در حضور پروردگار را یک امر واجب تلقی کنیم.

ایشان افزودند: خداوند، خالق، منعم و رازق ماست و به ما حیات داده و مرگ و حیات و عزت ما نیز به دست اوست این خداوند بزرگوار، شایستۀ تعظیم و ادب است.

امام‌جمعه پاوه سپس به ۵ مرحله از مراحل ادب مع‌الله اشاره کردند و گفتند: عبادت پروردگار و خدمت به خلق خدا، اطاعت پروردگار و رعایت حلال و حرام، حیا، شکر خداوند و تسلیم در برابر قضا و قدر الهی، ۵ مرحله از مراحل ادب مع‌الله هستند. ایشان سپس به تشریح این ۵ مرحله پرداختند.

خطیب جمعه پاوه در بخش دوم خطبه‌ها به بخشی از زندگی ابراهیم بن ادهم پرداختند.

ماموستا قادری در بخش سوم سخنان خود غرب را غیرقابل اعتماد دانستند و ضمن اشاره به فتنه غرب علیه جهان اسلام گفتند: امروز وضعیت عراق و شهر نجف را از طریق رسانه ها دنبال میکردم، خیلی متأسف شدم، هم برای کشته شدن جوانان و هم برای بی‌احترامی به نجف و هم برای بی‌انصافی مردم عراق.

ایشان به علت ناراحتی از بحران نجف اشاره کردند و ادامه دادند : نجف از دیدگاه تمام مسلمانان شهری مقدس است که وجود قبر امام علی (رض)، وجود حوزۀ نجف با تاریخ هزارساله، حضور اکثریت مراجع تقلید و در رأس جناب آیت‌الله سیستانی در این شهر از امتیازات این شهر است و بحران کنونی در نجف بخاطر این جایگاه ناراحت کننده است.

ایشان به حمله معترضین به کنسولگری ایران در نجف و بی احترام به پرچم ایران نیز اشاره کردند و افزودند: جمهوری اسلامی ۴۰ سال است با تمام توان مادی و معنوی در ارسال کمک‌های خود به مردم عراق دریغ نداشته است و اینگونه حرکات قطعاً بی انصافیست.

خطیب جمعه پاوه افزودند: به هنگام جنگ داعش اگر نیروهای نظامی ایران از شهرهای مقدس عراق حفاظت و حراست نمی‌کردند چه‌بسا نجف و کربلا و بصره هم به سرنوشت موصل و فلوجه دچار می‌شدند. مع‌هذا می‌آیند و کنسولگری جمهوری اسلامی را در نجف آتش می‌زنند و در میان آن‌همه نمایندگی کشورهای خارجی، جوانان نجف پرچم جمهوری اسلامی ایران را آتش می‌زنند. اینجا یک سؤال مطرح است آیا آمریکا و انگلیس و فرانسه و عربستان برای آن‌ها مشکل درست نکرده‌اند و آن‌ها را فریب نداده و کلاه سرشان نگذاشته‌اند؟

ایشان ادامه دادند: بدون شک ما از این حرکت که فتنۀ غرب است، بسیار متأثر و عرض می‌کنم باید هشیار فتنه غرب باشیم چرا که غرب دوست ما نیست.

امام‌جمعۀ پاوه در ادامه به حدیثی از پیامبر اسلام (ص) اشاره کردند و گفتند: پیامبر اسلام (ص) می‌فرمایند: با اعمال صالح خود جلو فتنه‌ها را بگیرید فتنه‌ها چون شب تاریک می‌آیند و موجب می شوند انسان راه خود را گم و نمی‌داند به کدام سو قدم بردارد؛ چه‌بسا انسان صبح که از منزل بیرون می‌رود انسان خوبی است ولی شب که به خانه برمی‌گردد مسیر خود را عوض کرده است و یا شب مرد خوبی است و تحت تأثیر قضایا عوض می‌شود. «بَادِرُوا بِالْأَعْمَالِ الصّالِحهِ سَتَکوُنُ فِتَنٌ کَقِطَعِ اللَّیْلِ الْمُظْلِمِ یُصْبِحُ الرَّجُلُ مُؤْمِنًا وَیُمْسِی کَافِرًا وَ یُمْسِی مؤمناً و یُصْبح کافراً»

ماموستا قادری در ادامه سخنان خود به ۴ نفر شاهد موثق که خود در غرب زیسته‌اند و شهادت داده‌اند که غرب به ما دروغ می‌گوید اشاره کردند و گفتند: یکی از آن شاهدان اقبال لاهوری شاعر بیداردل هندی است که در آلمان دکترا گرفته و به‌محض برگشت به وطن شروع به نوشتن کرده و به راهنمایی جوانان پرداخته است او می‌گوید: غرب دشمن جهان اسلام است. جهان اسلام باید روی پای خود بایستد .

ایشان ادامه دادند : شاهد دوم جلال آل احمد است که در سال ۱۳۴۰ بعدازآنکه از فرنگ (غرب) برگشت، کتابی به نام غرب‌زدگی نوشت و در آن از غرب‌زدگی به‌عنوان طاعون نام برد و از جوانان خواهش کرد به دنبال آن نروند. و می گوید غرب، شرق را گرفتار کرده است و افراد غرب‌زده ریشه و بنیاد ندارند؛ توصیه به جوانان این است فریب غرب را نخورید.

ایشان ادامه دادند: شاهد سوم سید قطب صاحب تفسیر فی ظلال القرآن است که در سال ۱۹۴۸ برای تحصیل به امریکا رفت و بعد از برگشت به مصر کتابی را تحت عنوان «آمریکایی که من دیدم» نوشت و در آن به مسلمانان مصر و تمام مسلمانان دنیا توصیه کرد هشیار غرب و آمریکا باشند و فریب شعار آن‌ها را نخورند.

امام جمعه پاوه از دکتر علی شریعتی بعنوان شاهد چهارم نام بردند و گفتند: دکتر شریعتی در سال ۱۳۳۸ به غرب و فرانسه رفت و ۵ سال در آنجا بود و بعد از اخذ دکترا و بازگشت به تهران جلساتی را در حسینیۀ ارشاد جهت ارشاد جوانان دایر کرد و کتاب‌های زیادی تألیف نمود ازجمله کتابهای« بازگشت به خویشتن» ، «چه باید کرد؟» و «آری این‌چنین بود ای برادر»؛ ایشان در مذمت غرب می‌گوید: اگر به فکر خود نباشیم، غرب برای ما مشکلات زیادی درست می‌کند و فرزندان ما را فریب می‌دهد.

خطیب جمعه پاوه بعنوان نتیجه از این چهار توصیه گفتند: این چهار توصیه از ۴ شخصیت تأثیرگذار به ما می‌فهماند که باید فریب غرب را نخوریم و جوانان خود را هشیارتر کنیم و بدانیم که آمریکا و غرب هیچ‌گاه دلسوز مسلمانان نبوده و نیستند و تمامی این فتنه‌های جهان اسلام برمی‌گردد به فتنه‌های غرب و غرب‌زدگان. اللهم احفظنا من فتنتهم یا رب العالمین.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن