اهل سنت ایرانعمومی

مسجد و جوانان مسلمان

جوانان و مسجد گریزی

آوای سنت : تحولات جامعه اسلامی و پیدایش پدیده های جدید در بین بخش های مختلف یکی از دل نگرانی های فعالان و علمای مسلمان در چند دهه گذشته بوده است.

برخی از فعالان مسلمان اعتقاد دارند روند کنونی تحولات باعث تحکیم و گسترش دین و آموزه های دینی خواهد شد . برخی دیگر نیز بر این باورند که شرایط کنونی، ریشه دین و باورهای دینی را قطع خواهد کرد.در مسیر این مباحث،جوانان و آینده فکری و عقیدتی آنها یکی از محورهای مهم مورد تاکید فعالان و صاحب نظران بوده است .

جامعه اهل سنت ایران به عنوان یک بخش از امت اسلامی با دغدغه هایی مشابه مشکلات عمومی سایر مناطق مواجه بوده است .یکی از این دغدغه ها جوانان و پدیده دین گریزی است .مطلب ذیل دغدغه های ماموستا عبدالعزیز سلیمی از علمای شاخص اهل سنت کرمانشاه در زمینه پدیده مسجد گریزی جوانان اهل سنت را در بر گرفته است.

چندسالی است که مشاهده می کنیم نسل روبه رشد و آینده دار ما در برخی مناطق اهل سنت استقبال خوبی از نمازهای جماعت بعمل نیاورده و اشتیاق زیادی جهت حضور در صفوف مساجد از خود نشان نمی دهند.

این گونه مسائل نیاز به بررسی همه جانبه دارند و از این رو لازم است تیمی متشکل از روانشناسان و جامعه شناسان دانشگاهی در کناراساتید علمای صاحب نظر درصدد تحلیل ابعاد مختلف این ناهنجاری اجتماعی برآیند.

قابل اشاره است که در خصوص علل مساله یادشده تاکنون تعدادی از اساتید و اندیشمندان راه حل هایی را مطرح کرده اند ، اما از آنجا که راهکارهای کارشناسی شده در محیط خرد جمعی بررسی نمی شوند نقاط ضعف و قوت شان مشخص نشده و بنابراین هیچگاه به نتایج جامع ختم نمی گردند.

بنده به عنوان یک نویسنده ، درحد توان تلاش کردم با تالیف و ترجمه کتب و انتشار تنی چند از مقالات در این زمینه کارتاثیرگذاری انجام دهم ، لیکن این قبیل اقدامات یک قدم کوچک درباره مسئولیت بزرگی که برعهده داریم بشمار می روند.

امروزه کم نیستند والدین و مربیانی که به هرعلت نتوانسته اند الگوی رفتاری مناسبی برای نسل جوان بحساب آمده و این نسل را ضمن رعایت ارزش های اخلاقی و تبیین اندیشه های اسلامی ، به مسیر صحیح هدایت نماینده . جوانان برای اینکه بتوانند راه اصلاح و تربیت صحیح را در پیش بگیرند همواره الگوهای تاثیرگذاری را درمحیط خانواده و آموزشگاه و جامعه جستجو می کنند ، زیرا که داشتن الگو برای جوانانی که در ابتدای راه قرار دارند یک نیاز مهم و اساسی می باشد.

اگرمعلمین ما که قسمتی از اوقات روزانه را در محیط آموزشی سپری می کنند مراقب رفتار و کردار خودنبوده و نخواهند برخورد مناسبی با دانش آموزان داشته باشند نمی توان انتظار پیدایش و بروز تحول مثبت در مخاطبین جوان داشت.

این لزوم رعایت آداب و اخلاق اسلامی شامل والدین و نزدیکان فرزندان مان نیز می شود.درنظر داشته باشیم نوجوانان و جوانان نسبت به مسائل و رویدادهای پیرامون خود حساسیت بیشتری در قیاس با بزرگسالان دارند و یک ناهنجاری کوچک چه بسا ممکن است منجر به یک اتفاق ناگوار و غیرقابل جبران شود.

پس نباید ازکنار مسائلی که احتمال دارد فکر و اندیشه فرزندان مان را مشغول کرده و در روحیه آنها اثر مخرب برجای بگذارد بی تفاوت بگذریم . طبیعی است که هرکنشی با واکنش مواجه شود. دقت وتوجه به ظرفیت هایی که جوانان از ما توقع و انتظار دارند کمک خواهد کرد تا نسل دیروز و امروز بهتر همدیگر را شناخته و نسبت به خواسته های یکدیگر اهمیت قائل شوند.

تفهیم این موضوع به مخاطب جوان که مسجد تنها برای ایام کهنسالی به وجود نیامده و به همه اقشار تعلق دارد رکن و پایه آموزشی خوبی برای بچه هایی است که در آغاز راه قرار دارند. هرچه سعی کنیم تا فرزندانمان در سنین پایین آموزش های لازم و تاثیرگذار را برنامه ریزی کنیم نتیجه حاصل آمده بهتر خواهد بود. خدای متعال تصمیم گیری در انتخاب راه نهایی را به خود انسان واگذار کرده است و این ما هستیم که باید بدانیم در مسیر ایمان گام برداریم و یا راه کفر را انتخاب نماییم.

ماموستا عبدالعزیز سلیمی

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن