اهل سنت ایرانمناطق و پراکندگی

مسجد پایگاه تاریخی امت اسلامی

آوای سنت: مسجد پایگاه عروج انسان از خاک به افلاک است؛ بر این پایه انسان بنا به فطرت خویش، معبد و مسجد را دوست دارد و بدان عشق می‌ورزد.

پیامبر اسلام صلی ‌الله‌ علیه ‌وآله وسلم پس از هجرت‌شان از مکه به مدینه شالودۀ جامعۀ مدرن اسلامی و انسانی که متشکل از مسلمانان مهاجر و انصار بود را ترتیب دادند و نخستین گامی که در این راستا برداشته شد دستور ساخت مسجد بود، زیرا بناى مسجد اولین و مهمترین گزینه در تشکیل جامعه اسلامی و انسانی شمرده می‌شود و جامعۀ اسلامی روح نشاط و تمسک‌ به آداب و احکام اسلامی را از چشمۀ فیاض مسجد دریافت می‌ کند.

آیین اسلام برای پویایی و تعالی یک جامعۀ ایده‌آل برنامه‌های کامل و شمولی را به ارمغان آورده‌اند که اگر اعضای آن جامعه به آنها روی بیاروند و آنها را سرلوحۀ زندگی خویش قرار دهند، جامعه آنها به زودی پلکان ترقی را خواهد پیمود و در مجامع بین‌المللی به‌عنوان نمونه و الگو برای سایر جوامع مطرح می ‌گردد.

ازجمله آداب و برنامه‌های جهان‌شمول اسلام برای ساختن جامعۀ مدرن اسلامی و انسانی گسترش دامنۀ پیوند الفت و محبت بین مسلمانان؛ این پیوند تکمیل نمی ‌شود تا زمانی‌که مسلمانان یکدیگر را روزانه چندین بار ملاقات نکنند و تفاوت جاه، مال، حسب و نسب از بین نرود.

گسترش جوهر عدل و برابری میان مسلمانان در تمامی شئؤن؛ این جوهر نیز تکمیل نخواهد شد تا زمانی‌که همۀ مسلمانان در هر لباسی که هستند در یک صف واحد مقابل خداوند متعال سر تعظیم و عبودیت فرود نیاورند، و تا زمانی که قلب آنها وابسته به خداوند نشود این جوهر تکمیل‌ شدنی نخواهد بود.

جمع‌شدن همۀ مسلمانان در یک مکان که محبت خداوند آنها را جمع می‌کند؛ محبت خداوند، حکم و شریعت الهی است که تمام مسلمانان را بدون در نظر گرفتن طبقات‌شان در یک مکان جهت فراگیری علم شریعت جمع می‌کند و به آنها وحدت کلمه را به معنای واقعی یاد می‌دهد. لذا تا زمانی‌که در جای ‌جای کرۀ خاکی مساجد بنا نشود و مسلمانان کنار هم قرار نگیرند تحقق برنامه‌های فوق دشوار خواهد بود.

فلسفۀ ساخت مسجد تنها عبادت محض نیست، بلکه مسجد به‌عنوان خانه خدا در فقه اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارد و برای احکام خاصی وضع شده است. مسجد جایگاه ارشاد و تبلیغ مسائل اسلامی است. مسجد پایگاه عمومی مسلمانان و محل حضور قشرهای گوناگون است.

مسجد خانۀ آشنایی با دردها و مشکلات اجتماعی و چاره‌اندیشی برای رفع آنهاست. از این ‌رو جایگاه مناسبی برای تعاون اجتماعی مسلمانان و مشارکت آنان در رفع نارسایی‌های اجتماعی جامعه است. مسجد در جایگاه اصیل خود، یک الگوی ارزش‌گذاری است و ارزش‌های فراموش ‌شده در مسجد مطرح می‌ شوند.

مسجد پاسدار عدالت است. در صدر اسلام مسجد پناهگاه مظلومان و محل رسیدگی به شکایات مردم بوده است. مسجد مقر حاکمیت و فرماندهی پیامبر اکرم صلی ‌الله‌ علیه‌ وآله وسلم در مدینه بود. پایه‌های اساسی حکومت اسلامی در مسجد بنیان نهاده شد و اصول و مبانی دین مبین اسلام از این پایگاه مقدس به مردم جهان عرضه گشت.مسجد محل تعلیم و آموختن آموزه‌های اسلامی و اخلاقی بوده و خواهد بود.

یاسر سابکزئی- زاهدان

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن