اهل سنت ایرانمناطق و پراکندگی
موضوعات داغ

مشکلات مرزنشینان از سوختبری تا کولبری

ضرورت تامین معیشت مرزنشینان

آوای سنت : بر اساس اخبار منتشر شده در فضای مجازی در شبانه روز گذشته تعدادی از سوختبران در مناطق مرزی سیستان و بلوچستان به علت درگیری با نیروهای مرزی جان خود را از دست دادند.

این حادثه نخستین مورد از این قبیل حوادث نیست و بنظر نمی رسد آخرین مورد آن نیز باشد.در غرب کشور کولبران و در شرق کشور سوختبران همواره با حوادث تلخی از این قبیل مواجه می شوند.

مشکل بزرگ غالب مرزنشیان ما در مناطق مختلف کشور، عدم تامین حداقل های زندگی است.در چند دهه گذشته به علت توزیع نامتوازن منابع مالی در کشور، مناطق محروم مرزی ما با مشکلات عدیده ای مواجه بوده اند.این شرایط باعث شده است تا مسائلی مانند بیکاری جوانان در مناطق مرزی به یک پدیده عام تبدیل گردد.

جوانان بیکار در مناطق مرزی کشور برای تامین معیشت خانواده خود یا مجبور به مهاجرت به شهرهای صنعتی هستند یا اینکه باید به اموری مانند سوخت بری و کولبری روی آورند.هر دو انتخاب مذکور آسیب ها و مشکلات خاص خود را به همراه دارد.

اگر مسئولان کشور به مسائل نگاهی راهبردی داشته باشند، باید متوجه این واقعیت باشند که حفظ امنیت و رضایت مندی در بین مرزنشیان برای حاکمیت مرکزی یک امر حیاتی است.

رفت و آمدهای غیر قانونی در مناطق مرزی در کنار آسیب های آن بر اقتصاد ملی از نگاه امنیتی نیز ممکن است برای کشور مشکلاتی را ایجاد کند.

بر اساس این شرایط، باید نگاه حکومت مرکزی به مقوله معیشت مرزنشیان تغییرات اساسی پیدا کند.ایجاد فرصت های شغلی پایدار در مناطق مرزی و تلاش برای ایجاد بسترهای مناسب برای استفاده از شرایط مرزنشینی برای مردم این مناطق از جمله تمهیداتی است که باید در دستور کار دولت قرار گیرد.

در محاورات عمومی و غالبا در گفتار مسئولان درباره مرزنشیان از عبارتهایی همچون حافظان مرز و مرزنشیان غیور و دلاور به کرات استفاده می شود.اما واقعیت این است که مرزنشینان ما در حال حاضر مرزنشینی را با اعمال شاقه تحمل می کنند.

بر اساس شرایط فوق بنظر می رسد انجام اقدامات ذیل در کوتاه مدت و میان مدت می تواند آسیب های مرزنشینی را برای ساکنان این بخش از سرزمین مان کاهش دهد:

  • اختصاص کارتهای ویژه پیله وری برای واردات و صادرات کالا به مرزنشینان.
  • تقویت بازارچه های مرزی با اولویت اعطای مجوز کسب و کار برای ساکنان بومی مرزها .
  • افزایش تماس و همفکری مدیران استانی و شهرستانی با مردم ساکن در نوار مرزی برای آشنایی با مشکلات آنها.
  • ممنوعیت استفاده از ابزارهای قهری و نظامی برای برخورد با پدیده هایی مثل کولبری و سوختبری.
  • اختصاص ظرفیت های استخدام دستگاه های دولتی در مناطق مرزی به بومیان این مناطق.
  • در نظر گرفتن مشوقهای مناسب برای سرمایه گذاری صاحبان منابع مالی،در جهت ایجاد کارخانه ها و صنایع در مناطق مرزی.(معافیت های مالیاتی و گمرکی از جمله این موارد می تواند باشد)
  • تغییر نگاه راهبردی به مقوله مرزنشینی از نگاه امنیتی به نگاه رفاهی و خدماتی

در این زمینه بیشتر بخوانید:

مرزداری و مشکلات مرزنشینان

سرویس سیاسی آوای سنت

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن