اهل سنت ایرانمناطق و پراکندگی

مشکل مسکن سنندج و ضرورت برنامه ریزی فنی مسئولان

محدودیت زمین و شرایط خاص جغرافیایی مهم ترین مشکلات سنندج است

آوای سنت :کارشناسان شهرسازی ضرورت برنامه ریزی ویژه برای حل مشکل شهر سنندج در بخش مسکن را ضروری می دانند.

به گزارش آوای سنت علی فقه مجیدی با انتقاد از نبود برنامه ریزی منظم در بخش مسکن توسط مسئولان در کردستان گفت: در استان کردستان اگرچه وضعیت توپوگرافی موانعی را برای رشد مسکن ایجاد کرده است،اما این محدودیت ها با وجود یک برنامه ریزی منسجم می تواند رفع شود که متاسفانه مسئولان استان فاقد این برنامه هستند.

این استاد دانشگاه افزود: اگر به وضعیت توپوگرافی سنندج توجه کنیم، تقریبا از دو طرف محصور است و از آن سمت هایی هم که می تواند رشد کند، با موانعی روبرو می باشد. در واقع کمبود زمین، کمبود ساخت و ساز را در طول زمان ایجاد کرده و در مجموع این مسائل باعث یک انفجار قیمتی در بخش مسکن استان شده است. سایر شهرستان های استان هم به نوعی با این مسائل روبرو هستند، چرا که به طور کلی استان کردستان دارای وضعیت کوهستانی است و همه به نوعی محدودیت پیشرفت دارند.

فقه مجیدی با مقایسه وضعیت کردستان نسبت به سایر استان ها در بخش مسکن، اضافه کرد: به عنوان مثال در تبریز وضعیتی کوهستانی مشابه سنندج وجود دارد، اما در تبریز بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، شهرک های اطراف این شهر برای توسعه در نظر گرفته شده اند و به اندازه مرکز شهر به آنها امکانات داده شده است تا از این طریق بتوانند کمبود زمین را جبران کنند و مردم با مشکل مسکن مواجه نشوند. حتی برخی از شهرک های اطراف شهر تبریز به اندازه ای جمعیت شان رشد کرده که از برخی از شهرهای استان کردستان هم بزرگتر شده اند که این مسئله، مقداری فشار قیمتی بر سرمسکن و به تبع آن اجاره را پایین آورده، اما در استان کردستان به همان محدوده محصور شهری اکتفا می شود و اصرار بر ساخت و ساز در همان محدوده است، بنابراین چون میزان عرضه جوابگوی نیازها نیست، قیمت زمین را افزایش می دهد و طبیعتا اجاره بها هم افزایش می یابد.

این استاد دانشگاه کردستان با اشاره به مناطق حاشیه شهر سنندج و اینکه سیاستی برای جایابی شهرک هایی که دارای امکانات باشد، وجود ندارد، اظهار داشت: در کردستان حتی مناطق حاشیه ای هم که به وجود آمده اند متاسفانه امکانات چندانی ندارند اما در شهر تبریز امکاناتی که در بهترین محلات سنندج وجود دارد، در شهرک های اطراف آن وجود دارد. مسئولان استان کردستان در واقع فاقد برنامه ریزی هستند و خدمات شهری به اطراف شهر ارائه نمی دهند در نتیجه فشار اصلی به مرکز شهر وارد می شود.

به گفته فقه مجیدی، در شهر سنندج متوسط قیمت هر یک متر مسکن ۱۳ تا ۱۵ میلیون تومان که تقریبا نزدیک به قیمت های تهران است این در حالی است که تهران دارای امکانات بسیار بیشتری نسبت به شهر سنندج است.

وی درباره اقشار مستاجری که به علت گرانی اجاره بها در مضیقه مالی بسر می برند، عنوان نمود: این مسئله در طولانی مدت می تواند سبب افزایش بزهکاری، جرم و جنایت و …. شود که باید در سیاست گذاری ها مورد توجه قرار گیرد. نکته بعدی این است که افزایش قیمت مسکن و نبود درآمد در استان می تواند باعث مهاجرت شود که در یک دوره زمانی میان مدت به ضرر استان است، چرا که استانی که به سمت تخلیه و کوچک تر شدن پیش برود به لحاظ اقتصادی اثرات منفی پیدا می کند. مسئولان باید یک برنامه مشخص برای استان داشته باشند که بتوانند عرضه مسکن را مدیریت کنند تا ساخت و ساز رونق بگیرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن