اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

 مصوبۀ مجمع فقه اهل‌سنت پیرامون «نصاب قربانی»

آوای سنت : مجمع فقه اهل‌سنت، که مقر آن در دارالعلوم زاهدان است، در نشستی که با حضور اکثر اعضای این مجمع به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، پیرامون نصاب وجوب قربانی مصوبه ای را صادر کرد.

?متن مصوبۀ این مجمع بدین شرح است:??

در نشست مورخه ۲ مرداد ۱۳۹۹ مجمع فقه اهل‌سنت ایران، پیرامون مسئله “نصاب قربانی” که با حضور اکثر اعضای مجمع به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، پس از بحث و بررسی دیدگاه‌ها و آرای مختلف، به شکل ذیل جمع‌بندی صورت گرفت:
با توجه به اینکه در احادیث نبوی نصاب خاصی برای قربانی تعیین نشده و صرفاً استطاعت و توانایی افراد، معیار قرار گرفته است؛ فقها و ائمه مجتهدین در این‌باره از اجتهاد کار گرفته و از صدر اسلام، طلا و نقره را به‌عنوان ثمن اصلی معیار سنجش زکات، صدقات واجبه و قربانی قرار داده‌اند. بر این اساس، با توجه به نوع دارایی افراد، سه صورت زیر متصور است:

۱. شخصی که تنها طلا دارد، برای وی معیار سنجش در قربانی، نصاب طلا است؛

۲. فردی که تنها نقره دارد، برای وی معیار سنجش در قربانی، نصاب نقره است؛

٣. افرادی که دارایی‌شان ترکیبی از طلا، نقره، اموال تجاری، پول نقد و سایر اموال زاید بر حوایج اصلی است، یا تنها اموال تجاری و پول نقد و اموالی زاید بر حوایج اصلی دارند؛ در رابطه با سنجش معیار نصاب قربانی این نوع افراد، دو دیدگاه بین اعضای مجمع فقه وجود دارد:
برخی نصاب طلا را معیار قرار داده و برخی دیگر نصاب نقره را معیار قرار داده‌اند. با توجه به تفاوت بین دو دیدگاه، چنانچه فرد مذکور نصاب طلا را معیار قرار دهد شرعاً جایز است؛ ولی احوط و بهتر آن است که نصاب نقره معیار سنجش قرار گیرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن