اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

معامله قرن را محکوم می کنیم

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت بیرجند در مراسم نماز جمعه مسجد النبی این شهر در مورخه به بیان اهمیت شرم و حیا در جامعه اسلامی به سخنرانی پرداخت.

به گزارش خبرنگار آوای سنت، مولانا غلامحیدر فاروقی در ابتدای سخنانش گفت: حیا یکی از خصلت هایی است که همه ی انسان ها، اعم از مسلمان و غیر مسلمان به آن نیاز دارند. همه جنایت ها و خیانت ها و ارتکاب معاصی و مفاسد و فسادهایی که در جوامع اسلامی اتفاق می افتد بخاطر بی حیائی است. پس هر قدر از مقدار حیای یک انسان کم شود به همان اندازه مرتکب گناه و معصیت خواهد شد.

وی افزود: حیا نقش بسیار مهمی در جلوگیری از گناه و معصیت دارد. حیا نشانه ایمان هر مومن است. شرم و حیا نشانه عزت و جوانمردی انسان می باشد.
حیا از حیات گرفته شده است، یعنی انسانی که حیا دارد زنده است و انسان بی حیا مرده به حساب می آید.
کسی که حیا دارد از همه خوبی ها برخوردار است و کسی که از شرم و حیا محروم باشد از همه نعمت ها و خوبی ها محروم خواهد بود.

مولانا فاروقی با بیان اینکه حیا وسیله ای برای اطاعت از دستورات خدای متعال و اجتناب از حرام ها و معاصی شناخته می شود، اظهار داشت: حیا یکی از صفت های بارز پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم است.
بین حیا و خجالت فرق وجود دارد. حیا نشانه قدرت و نیرومندی انسان مومن می باشد، کسی که ایمان قوی داشته باشد و بتواند در برابر وسوسه های شیطان و خواهشات نفسانی مقاومت کند. چنین شخصی می تواند نفسش را از گناه و معاصی باز دارد. حیا از نیروی ایمان مومن نشات می گیرد.

استاد حوزه علمیه الصدیق بیرجند به نقل از نبی مکرم اسلام بیان نمود: حیا سراسر خیر است. حیا و ایمان هر دو لازم و ملزوم یکدیگرند و از هم جدا نمی باشند. وقتی یکی از این دو تا از بین رفت هر دو از بین می رود و کسی حیا نداشته ایمان نیز ندارد.
شخص بی حیا هر کار زشتی را انجام می دهد و مفهوم قبح و زشتی عمل خود را نمی فهمد.

امام جمعه اهل سنت بیرجند ایمان را دارای هفتاد و نه شاخه خواند و تاکید کرد: بالاترین درجه ایمان کلمه لااله الاالله می باشد و کمترین درجه ایمان این است که شخص اسباب اذیت و آزار دیگران در معابر عمومی را از سر راه بردارد.
در زندگی دنیوی اگر شرم و حیا نباشد هیچ خیری وجود نخواهد داشت و وقتی که شرم و حیا نباشد، هیچ آبرو و حیثیتی باقی نمی ماند. بی حیائی نشانه رسوایی و ذلت دنیا و آخرت است.
امروزه متاسفانه بی حیائی گسترش پیدا کرده است که جوان مسلمان بدترین بی حیائی ها را انجام می دهد.

مولانا فاروقی خاطر نشان ساخت: بی غیرت ترین افراد انسان هایی هستند که شرم و حیا ندارند، کار خلاف انجام می دهند، مرتکب گناه و معصیت می شوند. معنی حیا و شرم این است که یک‌ جوان مسلمان باید بداند که رد و بدل پیام و سخن گفتن با یک نامحرم جزو افعال حرام می باشد. جوانی که با یک نامحرم در تماس است، یقین داشته باشد که ناموس او در معرض خطر قرار می گیرد و دیگران با ناموس او در ارتباط برقرار خواهند کرد.

این عالم اهل سنت خاطر نشان ساخت: باید چشم خود را آنچه حرام است محافظت کنیم. چشم زنا می کند و زنای چشم نگاه کردن به ناموس دیگران و همچنین نگاه کردن به عکس و فیلم های مبتذل است. نگاه به آنچه که گناه شمرده می شود به مثابه تیری زهرآگین از ناحیه شیطان می باشد.

امام جمعه اهل سنت بیرجند یاد آور شد: تمام مصیبت های امروز در جوامع اسلامی، اختلاف ، دعواها و طلاق ها و…بخاط این است که ما نمی توانیم جلوی زبان خود را بگیریم. یکی از شاخه های حیاء این است که انسان مرگ را به خاطر داشته و آماده آن باشد.

مولانا فاروقی با محکوم کردن طرح معامله قرن تسریح ورزید: معامله قرنی که توسط ترامپ و رژیم صهیونیستی صورت گرفته را شدیدا محکوم می کنیم. سرزمین فلسطین و قدس شریف که قبله اول مسلمانان است و قابل معامله نمی باشد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن