اهل سنت ایرانمناطق و پراکندگی
موضوعات داغ

معیشت مرزنشینان در تنگناهای مضاعف

ضرورت بازنگری در سیاست های گذشته

آوای سنت : نبض اقتصاد عمومی کشور چند سالی است که خوب نمی زند.تشدید تحریم های ایالات متحده آمریکا درکنار برخی از سوء مدیریت های اقتصادی، شرایط زندگی را بر مردم در مناطق مختلف تنگ کرده است.

در ماه های اخیر تورم افسار گسیخته و فقدان ثبات در شرایط اقتصادی، برنامه ریزی زندگی برای اقشار مختلف جامعه را با سختی هایی مواجه کرده و بر تشدید نارضایتی اجتماعی در جامعه دامن زده است.

در این شرایط وضعیت معیشتی مردم در مناطق دورافتاده مرزی، از تنگناهای مضاعفی رنج می برد.این مشکلات در روزهای اخیر و با انتشار خبر حادثه ای که برای کولبران در غرب کشور ایجاد شده است، بصورت برجسته تری مورد توجه قرار گرفته است.

  مرزنشینان در مناطق کشور، از نظر سطح زندگی در شرایط نامناسبی قرار دارند.دور افتادگی از مرکز و عدم برنامه ریزی مسئولان برای استفاده از ظرفیت های مرزی برای بهبود شرایط زندگی مرزنشینان، باعث شده است، در غالب موارد، اقتصاد مرزنشینی آسیب پذیریهای قابل توجهی پیدا کند.

در سال های نخست پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دولت برخی از برنامه ها و طرح ها را برای کمک به زندگی مرزنشینان در مناطق مختلف اجرا کرد.اما به مروز زمان، غالب این برنامه ها رنگ باخته و جوانان ما در این مناطق با معضل بیکاری و فقدان فرصت های مناسب کسب درآمدهای قانونی مواجه شدند.

نتیجه این شرایط،روی آوردن جوانان مناطق مرزنشین به مشاغلی است که از نگاه قوانین جاری کشور قاچاق و غیر قانونی محسوب می گردد.

سوال مهم در این زمینه این است که اگر دولت با برنامه ریزی مناسب بتواند شرایط اشتغال پایدار را در مناطق مرزی ایجاد کند آیا جوانان کورد حاضر خواهند شد با به مخاطره انداختن جان خود برای درآمد اندک کولبری جان خود را در کوهستانهای صعب العبور به خطر بیاندازند؟ آیا جوان بلوچ ما در این شرایط به کار پر مخاطره ،فروش سوخت در مناطق مرزی ادامه خواهد داد؟

پاسخ این موارد روشن است. بدیهی است که چنانچه دولت با برنامه ریزی مناسب بتواند شرایط اشتغال را در مناطق مرزی مهیا نماید،جوانان ما به سمت سایر مشاغل پر خاطره نخواهند رفت.

مرزنشینان کشور ما در مقاطع مختلف تاریخی ثابت کرده اند که در دفاع از این آب و خاک با صداقت و شجاعت کامل همواره در مقابل دشمنان این سرزمین ایستاده اند.

در آینده نیز علی رغم مشکلات موجود اگر دولت بیگانه ای چشم طمع به این سرزمین داشته باشد،نخستین گروهی که با آن به مقابله خواهند پرداخت،همین مرزنشینان هستند.

بر اساس این شرایط دولت و حاکمیت باید با اصلاح روند گذشته به تقویت اقتصاد مرزنشینی اهتمام ورزد. در این شرایط انگیزه های مردم در این مناطق برای خدمت به کشورشان دو چندان خواهد شد.

سرویس سیاسی آوای سنت

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن