اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

مولانا عبدالکریم علی بائی : عالم دینی تنها به مسجد و حوزه تعلق ندارد.

آوای سنت: امام جمعه مشهد ریزه حضور علما در فعالیت های اجتماعی را مورد بالندگی جامعه دانست.

به گزارش آوای سنت مولانا عبدالکریم علی بائی در گفتگوی تلفنی با خبرنگار ما با اشاره به لزوم تقویت جایگاهی اجتماعی علما در جامعه گفت: جوانان ما که اکنون در سطوح مختلف مشغول به تحصیل هستند قرار است که در آینده امور جامعه را بر عهده بگیرند و می طلبد که ارتباط جوانان با علما، جوانان و مساجد جامع، جوانان و حوزه های علمیه یک ارتباط مستمر و دو سویه باشد.

وی افزود: این ارتباط در دو دهه گذشته بصورت مشارکت در امور خیریه و حضور در مراسمات عمومی حوزه ها و مساجد جامع همراه بوده است. ما یقین داریم که مردم علاقه زیادی برای ارتباط گیری با حوزه دارند.

مولانا علی بائی با یادآوری این مطلب که علاقه جوانان جهت حضور مراسم های نماز جمعه نسبت به چند دهه اخیر بیشتر شده است، اظهار داشت: این مسئله نشان می دهد که در آینده برای برگزاری نماز جمعه و نمازهای عیدین به مکان های بزرگتری نیاز پیدا خواهیم کرد. با اینهمه در بخش اهمیت حضور قشر جوان در صف نمازهای یومیه مساجد محلات هنوز کار تاثیر گذاری انجام نشده و در این بخش نیاز به تلاش بیشتر داریم.

مدرس حوزه علمیه انوار العلوم خیرآباد تاکید کرد: نباید انتظار داشت که هر کودک و نوجوانی که کلاس های مکاتب تابستانی درس دینی و قرآنی را پشت سر می گذارند، پس از اتمام دوره به حوزه علمیه رفته و در آنجا ثبت نام کند. چنین چیزی مسلما نمی تواند شکل عملی پیدا کند.‌ هر جوانی بنابر استعدادی که خدای متعال در نهاد وی قرار داده، برای آینده اش تصمیم می گیرد و البته برای پیشرفت جامعه مشارکت در همه فنون لازم است.

مولانا علی بائی با مهم خواندن ارتباط جوانان با حوزه های علمیه و مکاتب تابستانی در زمان اوقات فراغت عنوان نمود: مساجد جامع و در مکان هایی که مراسم های مذهبی برگزار می شوند فرصت بسیار خوبی جهت ایجاد ارتباط و دوستی میان علما و مردم هستند، زیرا تا مادامی که ارتباط بین یک عالم و مخاطب ارتباط دو سویه شکل نگیرد شرایط دعوت از علما جهت حضور در مراسم های اجتماعی ضعیف خواهد بود.

امام جمعه مشهد ریزه خاطر نشان ساخت: ما نیاز داریم تا بسترهای مشارکت علما در امورات اجتماعی و علی الخصوص مشارکت آنها در تشکل های با رویکرد مثبت را مهیا سازیم. مسلما یک عالم نیز مانند سایر مردم در مواردی که نیاز به همفکری و مشورت است فکر و نظر ارائه دهد. مردم نباید یک عالم تنها را برای پرسش و پاسخ دینی بخواهند. هر فرد عالم قابلیت هایی دارد که از آن می تواند در مجموعه خانواده خود بهره مند گردد. وی می تواند همین قابلیت را به درون اجتماع سوق دهد تا سایرین نیز از این قابلیت و توانایی بهره مند گردند.

این عالم اهل سنت افزود: متاسفانه عامه مردم حضور یک عالم در یک فعالیت اجتماعی مانند فعالیت ورزشی را غیر قابل قبول و باور می پندارند، حال آنکه ورزش برای همه است و علما هم می توانند با استعدادی که دارند در یک رشته ورزشی به فعالیت بپردازند‌. بسیار هستند علمایی که که درس حوزوی خوانده اند و از سوی دیگر در امر طبابت سررشته دارند و یا در دانشگاه های دولتی تدریس می کنند.

مولانا علی بائی تصریح ورزید: برای استفاده از علما در جامعه و تشکل های مردم نهاد نیاز به فرهنگ سازی داریم‌‌. نباید این تصور را در خودمان تقویت کنیم که عالم فقط به مسجد و حوزه تعلق دارد و از فعالیت های اجتماعی معاف است. چه بسا در کشورهای خارجی یک عالم امامت مسجد را بر عهده دارد و از سوی دیگر از جایگاه اجتماعی خاصی برخوردار است. اگر در جامعه ما نیز این باور به تقویت برسد، بسیاری از مشکلاتی که امروز از آنها رنج می بریم برطرف خواهند شد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن