اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

مولانا محمد قاسم قاسمی : حفظ متون توسط طلاب جزو اهمیت های مهم است

آوای سنت: استاد حدیث دارالعلوم زاهدان حفظ متون توسط طلاب را جزو اهمیت های مهم دانست.

به گزارش خبرنگار آوای سنت مولانا محمد قاسم قاسمی در فرازی با اشاره به اهمیت حفظ متون برای طلاب حوزه های علمیه گفت: در گذشته رسم بر این بود که طلاب علوم دینی در هر فنی حداقل یک متن را حفظ می‌کردند. گفته می‌شود کسی که متون را حفظ کند، فنون مختلف را به دست می‌آورد.

وی افزود: هم ‌اکنون در بعضی مناطق این سنت حفظ شده و‌ نسبت به این مسأله اهمیت زیادی قائل هستند. با تجربه ثابت شده طلابی که متون را حفظ می‌کنند از پایهٔ علمی قوی‌تری برخوردار هستند.

مولانا قاسمی منظور از حفظ متون را حفظ همراه با فهم مطلب برشمرد و اظهار داشت: حفظ متون برای فهم بهتر مسائل و استنباط احکام راهگشا بوده و باعث بالا رفتن قدرت و سرعتِ استدلال آدمی می شود.
در همین مناطق ما هم در‌ گذشته علما به حفظ متون خیلی تأکید کردند. مولانا عبدالعزیز (ره) فرمایش می کرد که من به‌دستور پدرم مرحوم مولانا عبدالله کتاب‌های «کنز الدقائق» و «السراجی فی المیراث» را حفظ کردم.

این عالم سرشناس اهل سنت ادامه داد: بنده خودم زمانی که دوره دبیرستان را در چابهار می‌خواندم کتاب «میزان‌الصرف» را محضر مولانا عبدالرحمن خواندم و ایشان نسبت به حفظ دقیق آن تأکید می‌کردند. بعدا در سال‌ اول طلبگی کتاب‌های «نحو میر» و «میزان‌الصرف» را مجددا خواندم و کاملا حفظ کردم که الحمدلله خیلی مفید بود.

استاد حدیث دارالعلوم زاهدان عنوان نمود: بنابراین لازم است که طلاب به مسألهٔ حفظ متون اهمیت قائل شوند و در‌ هر فنی حداقل یک کتاب مختصر را حفظ کرده و پس از حفظ باید بارها آن را تکرار و مرور کنند تا کاملا ملکهٔ ذهن‌شان شود.
اگر همه طلاب علاقه و استعداد حفظ را ندارند، اساتید برخی از طلاب مستعد را به حفظ احادیث و متون مختصر تأکید و تشویق کنند و برای اینکار برگزاری دوره‌های ویژه‌ را برنامه ریزی نمایند.

مولانا قاسمی در اینباره تاکید کرد: علمای جوان هم که صلاحیت و استعداد دارند از این مسأله غافل نشوند و برای پیشرفت و تقویت پایهٔ علمی‌شان برخی متون را حفظ کنند.
نکته آخر این است که در بیشتر فنون برای تسهیل حفظ، علوم را به‌صورت «نظم/شعر» درآورده‌اند و حفظ کردن‌شان خیلی راحت شده است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن