اهل سنت ایرانعمومی

ماه رمضان فرصتی برای تقویت وحدت بین امت اسلام

نشست ستاد استهلال مناطق قومی استان گلستان در آستانه ماه مبارک رمضان

آوای سنت : نشست ستاد استهلال مناطق قومی استان گلستان به همت دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت شمال کشور با شرکت جمعی از روحانیون و ائمه جمعه اهل سنت استان گلستان در گرگان برگزار شد.

به گزارش آوای سنت به نقل از رابط خبری مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور، حجت الاسلام و المسلمین خیرخواه در این همایش با بیان اینکه، ماه رمضان فرصتی برای تقویت وحدت بین امت اسلام است،گفت: هر ساله برای رفع دغدغه مردم برای ورود و یا پایان ماه مبارک رمضان جلسه مشورتی ستاد استهلال در گلستان برگزار می شود و امسال با توجه به شرایط سختی که داریم لازم و ضروری است برادران و خواهران اهل سنت بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی گلستان برای پیشگیری و قطع زنجیره بیماری کرونا از هرگونه اجتماعات مذهبی جداً پرهیز نمایند.
وی با بیان اینکه، همه علما و فقهای جهان اسلام بحث رؤیت را ملاک قرار داده و ملاک روزه داری و افطار، رؤیت هلال است، اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در زمان امام راحل و سپس رهبر معظم انقلاب به دلیل حساسیتی که به مسئله رؤیت وجود دارد بیش از ۱۰۰ گروه در کشور این مهم را رصد می کنند تا مردم متدین کشورمان از فیض روزه بهره مند شوند.

رئیس مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور افزود: مقام معظم رهبری به مسئله رؤیت بسیار اهمیت می دهند و برای اعلام ورود به ماه رمضان و عید فطر نظر مقام معظم رهبری ملاک است.
حجت الاسلام خیرخواه با بیان اینکه، امید است امسال با همه مشکلاتی که در جهان وجود دارد وحدت بین امت اسلامی به نمایش گذاشته شود، افزود: همانطور که حج عامل شکوه و عظمت امت اسلامی است در رؤیت ماه رمضان و عید فطر نیز وحدتی بین جهان اسلام ایجاد شود تا عظمت و شکوه خود را به نمایش بگذارد.
وی در ادامه بیان کرد: با شیوع کرونا علمای اهل سنت و تشیع همراهی بسیار خوبی داشتند و برای جلوگیری از انتشار کرونا برپایی نماز جمعه و جماعت را تعطیل کردند.

معاون فنی مرکز بهداشت گلستان نیز در این نشست در خصوص بیماری کرونا و وضعیت استان گفت: کرونا برای تکثیر به ویژگی هایی نیاز دارد و نیاز به کسانی دارد که تاکنون مبتلا نشده اند، فردی که مبتلا شده است بیش از ۹۰ درصد مجدد به کرونا مبتلا نمی شود.
دکتر مهدی صداقت با اشاره به اینکه، به دلیل شیوع کرونا بسیاری از رفتارها و سبک زندگی ما تغییر کرده است، افزود: ویروس کرونا در قطرات درشت تنفسی قرار دارد و از طریق سرفه و عطسه می تواند به فرد دیگری منتقل شود.
معاون فنی مرکز بهداشت گلستان تاکید کرد: کسی که علامت بیماری را دارد از حضور در اماکن مذهبی و تجمعی پرهیز کند.
وی افزود: نقطه اوج کرونا در گلستان تا ۱۵ اسفندماه ۹۸ بود چرا که در هیچ نقطه ای از دنیا مراکز درمانی تجهیزات و پرسنل لازم برای خدمت به بیماران بی شمار کرونایی را نداشتند.

در این نشست، مسئول علمی ستاد استهلال استان گلستان بر عوامل تاثیرگذار رویت هلال ماه، آشنایی با ساعت تولد ماه و نحوه قرار گرفتن ماه در مقابل خورشید، سخنانی ارائه نمود.
استاد محمد شفیع همچنین در خصوص عوامل موثر در رویت هلال ماه، روش های اندازه گیری عرض دایره البروجی، طول و عرض دایره البروجی، مختصات طول و عرض جغرافیایی و قوانین حاکم بر مکانیک سماوی توضیحاتی ارائه کرد.
وی مباحثی از قبیل مدار، کره ماه، مختصات هلال در ماههای مختلف، راه های اثبات اول هر ماه و چگونگی بهره گیری از نرم افزارها را اشاره نمود.

گفتنی است در پایان این نشست نیز، بیانیه شورای استهلال اهل سنت استان گلستان، نیز قرائت گردید و تاکید شد ملاک رویت هلال در ابتدای ماه مبارک رمضان و اول شوال نظر دفتر مقام معظم رهبری خواهد بود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن