اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

نفاق و ریا از صفات رذیله انسانی است

سخنرانی مجازی نماز جمعه اهل سنت صادقیه

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت مسجد صادقیه تهران نفاق و دور رویی را از صفات زذیله برای یک مسلمان دانست.

به گزارش آوای سنت، ماموستا عبدالعزیز بابایی در سخنرانی مجازی خود در روز جمعه هفتم آذرماه به بیان برخی از نشانه های نفاق و دو رویی در قرآن کریم پرداخت و با اشاره به اینکه نفاق از جمله بیماری های روحی و قلبی بشمار می رود گفت: لازمه درمان نفاق این است که ابتدا علائم و نشانه ها نفاق را شناخته و سپس با آن به مبارزه بپردازیم.

وی یکسان نبودن ظاهر و باطن و همچنین صورت و سیرت را از نشانه های نفاق دانست و افزود: قرآن کریم به نبی مکرم فرمایش می دارد، هنگامی که منافقان به نزد تو آمده و تصدیق بر گفتارت می کنند، ادعای شان در حقیقت قلبی نبوده و دروغ می گویند. ظاهر و باطن افراد منافق با آنچه که در درون و بیرون گروه مومنین می گذرد متفاوت است. افراد مومن معمولا ظاهر و باطن خود را به یک اندازه زیبا و آراسته می دارند و زمانی که جسم خود را به عبادت مشغول می کنند، درون خود را نیز با ذکر و تکرار عبارات نیک و شایسته تطهیر می نمایند.

ماموستا بابایی با اشاره این مطلب که افراد منافق منکرات و زشتی ها را در جوامع رواج داده و مردم پیرامون را از معروفات و اعمال نیک نهی می کنند، ادامه داد: از جمله این عادت ها و رفتارهای زشت می توان به اعمالی از قبیل خرابکاری، شرابخوازی، بی بند و باری، زنا و بی حجابی در دنیای واقعی و مجازی اشاره نمود. کسانی که کارشان نشر فیلم و عکس های غیر اخلاقی در فضای مجازی است و به جای آنکه مطالب مفید و سودمند را نشر داده و درجهت افزایش معلومات مخاطبین بکوشند، راه نفاق و دورویی رویی را در پیش می گیرند.

امام جمعه اهل سنت مسجد جامع صادقیه تهران افراد بخیل را نیز در زمره افراد منافق خواند و متذکر شد: کم نیستند افرادی که از تمکن مالی مناسبی برخوردار بوده و به منظور کسب شهرت و خودنمایی مهمانی های گسترده ترتیب می دهند، اما زمانی ضرورت کمک به یک تهی دست پیش میاید، بخل ورزیده واز یاری به او امتنا می ورزند. ادامه این مسیر به غفلت از ذکر و یاد باریتعالی منجر می شود. این خود به تنهایی یک درد و مصیبت بزرگ برای انسان هایی است که از یاد پروردگار غافل می ورزند، لذا باریتعالی هم آنها را فراموش کرده و رحمت خویش را نسبت به اینگونه افراد دریغ می کند. کتاب آسمانی ما در اینباره می فرماید، به راستی منافقان اهل فسق و کردنکشان در مقابل اهل حق هستند.

این عالم اهل سنت عنوان نمود: پاره ای از اشخاص نیز وعده های خدای متعال و نبی اکرم صلی الله علیه و آله وسلم را دروغ پنداشته و علاقه ای به آگاهی از احکام دین و شیوه زندگی خداپسندانه ندارند.‌ نظیر این افراد با آنکه ممکن است که به علوم دنیوی علاقمند باشند، اما از حقایق دین و از فهم قدرت وعده های غافل مانده و حقیقت واقعی را در نمیابند. خوشحالی از مصیبت وارده بر ایمان داران و  نیکوکاران و دلتنگی از توفیقات آنها در ذات منافقان قرار دارد. آنها گمان می دارند که چاره کار خود را اندیشیده و از گرفتار شدن به امراض و بالایا به دور هستند.

ماموستا بابایی چابلوسی و زبان بازی را نیز از صفات افراد منافق توصیف کرد و خاطرنشان ساخت: کسی که چابلوسی دیگران را می کند مانند چوب تکیه داده به دیوار می ماند. پس باید ازهم نشینی با این شخص برحذر بود، چرا که از بیان حق منحرف می شود. به مسخره گرفتن دین خدا و سنت رسول اسلام صلی الله علیه و آله وسلم یکی از بدترین اعمال اشخاص منافق است. بی گمان خدای متعال آنچه را که منافقان از آن بیم دارند و در پنهان نگه داشتنش می کوشند، اشکار خواهد کرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن