اهل سنت ایرانمناطق و پراکندگی

هشدار درباره پیک سوم کرونا در کردستان

ضرورت رعایت دستورات بهداشتی در شرایط کنونی

آوای سنت: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان موج‌ سوم کرونا در این استان  را بسیار‌سنگین تر و با مرگ و‌میر بیشتر عنوان نمود.

به گزارش آوای سنت، دکتر ابراهیم قادری با اشاره به تبعات مخرب موج سوم از شیوع ویروس کرونا در این استان گفت: متاسفانه گردش ویروس در جامعه بسیار شدید شده است و در اکثر شهرستان های استان کردستان علایمی از گردش بالای ویروس ،مشاهده می‌ شود که این مسئله باعث پیک مجدد بیماری و برگشت مرگ و میر خواهد شد. این پیک می تواند شدیدتر و مرگبارتراز پیک خرداد و تیر باشد.

وی با بیان اینکه شهرستان های بیجار، سقز، دیواندره، سنندج و کامیاران جزو شهرستان های به شدت در معرض خطر هستند، افزود: خطر در سایر شهرستان های استان نیز در حال افزایش است. با گردش ویروس در جامعه ،شیوع آن به مدارس هم رسیده و این مسئله سیکل تشدید بیماری را به وجود خواهد آورد که باعث مرگ و میر بیشتر خواهد شد. هنوز زمان طلایی کنترل این پیک به اتمام نرسیده است و با افزایش استفاده از ماسک، رعایت شدید فاصله فیزیکی و عدم برگزاری دورهمی ها و مهمانی ها و سایر تجمعات در فضاهای بسته، همچنین مراجعه بیماران به پزشک و ایزوله و قرنطینه کردن مبتلایان و افراد مشکوک می‌ تواند روند را کنترل کرد.

دکتر قادری متذکر شد: درصورتی که سریعا رفتارهای بهداشتی تقویت نگردد، آثار این بی توجهی جیران ناپذیر خواهد بود. متاسفانه هم اکنون روند افزایشی موارد بیماری در حال تداوم بوده و امکان خدمت رسانی و جابجایی امکانات بین شهرستان ها به شدت محدود است، لذا در صورت عدم کنترل اپیدمی، یک فاجعه در راه خواهد بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، ادارات، پاساژها، رستوران ها، مهمانی ها و عروسیها و سایر اماکن با تهویه نامناسب را مکان هایی با حالت انتشار شدید خواند و یادآور شد: در این فضاها، ده ها نفر همزمان مبتلا خواهند شد و حالت انفجاری به اپیدمی خواهند داد. دانشگاه علوم پزشکی کردستان در حال آماده باش است و ضمن تشدید بازدیدها، راه اندازی کارناوال های هشدار و آگاه سازی، افزایش قرنطینه های خانگی و افزایش مجدد ظرفیت تست های تشخیصی، از مردم و‌ مسولین عزیز استدعا دارد دست به دست هم دهند و با رعایت دستورالعمل ها در اماکن و اصناف و همچنین استفاده مداوم از ماسک و تعطیلی دورهمی ها و مهمانی ها و جدی گرفتن هشدارها به کنترل سریع اپیدمی کمک کنند.

این پزشک کرد تاکید کرد: افراد علامت دار حتما تماس های فیزیکی خود با خانواده و دوستان را تا حداقل ده روز قطع کنند تا باعث گسترش بیماری نشوند. اقدامات پیشگیرانه را از همین امروز باید تشدید کنیم، چرا که فردا دیر خواهد بود.

در این حال طی ۲۴ ساعت گذشته صد و هشت بیمار دیگر در استان کردستان شناسایی شده و ۲ نفر نیز به آمار فوتی ها اضافه شده است. به این ترتیب تعداد فوتی های کرونا در کردستان به ۴۷۳ نفر رسید. سنندج با ۱۶۷ قربانی در صدر فهرست بیشترین فوتی ها قرار دارد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن