اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها
موضوعات داغ

هشدار مولانا فقهی درباره نفوذ فکری غرب در جامعه اسلامی

باید از داستانهای قرآنی و سرنوشت گذشتگان درس بگیریم

آوای سنت: غرب تلاش دارد تا با رخنه فکری و فرهنگی هویت اسلامی را از امت اسلامی سلب نماید.

به گزاش آوای سنت، مولانا بهزاد فقهی طی سخنانی با گریزی به وقایع و اتفاقات عبرت آموز در اقوام پیش از تاریخ اسلام گفت: قرآن کریم جهت تذکر به ما انسانها داستان های گذشتگان را به خوبی بیان کرده است. مردمانی که با زور،سلطه، استبداد و خودکامگی خواستند زندگی دلخواه خودشان را داشته باشند. حکامی که قصد داشتند با حیله،نیرنگ و فریب مردم به آمال و آرزوهایشان برسند و کسانی هم بودند که تلاش کردند با استفاده از ثروت و قدرت مالی به همه آن چیزهایی که مورد پسند و دلخواهشان بود دسترسی پیدا کنند.

وی افزود: این کتاب مقدس که خدای متعال به امت آخر الزمان هدیه کرده است، دو سبک زندگی را برای ما بازگویی می کند. یک سبک زندگی که بر اساس تعالیم روح بخش انبیاء علیه السلام پایه گذاری شده اند. در این زندگی فرد دیندار پایه و شالوده زندگی اش را بر اساس تعالیم روح بخش انبیا برنامه ریزی کند. این شخص صرفا بر عقل محدود و توانمندی هایش تکیه و اعتماد نکرده و بخوبی می داند که فراتر از عقل و بینش انسانی، قدرت مطلق و برتری هم وجود دارد. لذا برای رسیدن به موفقیت توانمندی ذاتی و استعداد بشری به تنهایی کافی نیستند.

مولانا فقهی با شرحی از تاریخ زندگی قوم عاد، هدف قرآن کریم از بیان داستان های عبرت آموز را ایجاد بینش و شعور دینی در مخاطب عنوان کرد و اظهار داشت: شرح و بیان این اتفاقات برای این منظور هستند که انسان های عصر ما و عصرهای آینده تجربیات غلط گذشتگان را تکرار نکنند. قوم عاد قومی بودند که قدرتی بالاتر و برتر از خودشان سراغ نداشتند.آنها در حالی در پندار غلط خود غوطه ور بودند که توسط پیامبر زمان خود نصیحت می شدند، لیکن نمی خواستند که نصیحت پذیر باشند. پس دلایل زیادی لازم است تا اقوام دارای تمدن از بلندای عزت به ورطه سقوط کشیده شوند و نابودی در این حد یک شبه اتفاق نمی افتد.

مدرس حوزه علمیه ابوبکر تایبادی متذکر شد: پیشرفته بودن صنعت و تمدن یک سرزمین باعث نمی شود که همه عادت ها و افکار آن سرزمین را جزو خوب ها بپنداریم. این مسئله در مورد دنیای غرب هم صدق می کند که با وجود پیشرفته بودن قابل نقد و انتقاد نیز هستند. اقبال لاهوری دانشمند مسلمان جهان سومی که تکنولوژی را در غرب تجربه کرد،با نگاه واقع بینانه و با اعتقادی که به قرآن کریم و احادیث نورانی داشت، به تاریخ اهمیت فراوانی می داد و از تمدن و امپراطوری های بزرگ سرزمین های اسلامی و سایر ممالک شناخت کافی کسب کرده بود.

مولوی فقهی با انتقاد از میزان بسیار کم مطالعه در زمان فعلی عنوان نمود: مشکل امزوزی ما تنها به فقر اقتصادی محدود نمی شود و بلکه ما به فقر فرهنگی نیز مبتلا هستیم. کتابخوانی را فراموش کرده و تمام وقت به خواندن مطالب رسانه های مجازی مشغول شده ایم. رسانه هایی که در پشت پرده برخی از آنها منافع مدیران شان طرح ریزی شده است. هر ملتی که مسیر زندگی، آینده و آرمان هایش را بر اساس رسانه های دیگران تعیین نموده و از تاریخ سرنوشت اقوام گذشته درس های لازم را فرا نگیرد، بی تردید آن ملت به قهقرای ذلت خواهد و رفت. مخاطبان این ملل کسانی هستند که مطالعه و خواندن کتاب های ارزشمند را کنار گذاشته و همه افکار خود را معطوف به بازدید از کانال های تلگرامی و شبکه های ماهواره ای می کنند.

این عالم اهل سنت تاکید کرد: ابرقدرت ها معمولا پیش از آنکه به سرزمینی لشکرکشی کرده و آنجا را مورد تاخت و تاز خودشان قرار دهند، ابتدا می کوشند تا در آن سرزمین استعمار فکری و برده گی فکری به وجود آورده و بر قلب و روح جوامع عمومی آن حکمرانی کنند. شکست امپراطوری عظیمی مانند عثمانی که به مدت چند قرن با کتب و سنت و قوانین اسلامی بر دنیا حکومت می کرد در نتیجه همین وقایع و اتفاقات رقم خورده است. امروز غرب به شدت در تلاش است تا از فراموشی تاریخی که به آن دچار شده ایم، بر علیه ما استفاده کند. شعار آنها این است که اسلام نمی تواند مدیریت جوامع را بر عهده بگیرد، حال آنکه اسلام به عنوان دین جامع و کامل خودش را ثابت کرده است و اگر ضعفی در بین است آن ضعف به عملکرد خود ما بر می گردد.

مولوی فقهی همچنین سطحی نگری از مشکلات ملل مسلمان خواند و خاطر نشان ساخت: اینها همان جوامعی هستند که به خاطر سطحی نگری و باور کردن آنچه که به چشم می بینند رو به تکفیر، خشونت، فرقه گرایی و افراطی گری می آوردند. آنها قوه تحلیل و تشخیص مسائل را از دست داده و دشمن شناسی را که اولویت اصلی به حساب می آید گم کرده اند. بدانید هر قوم و ملتی که  فکر و اندیشه اش را معطوف به هجمه های رسانه ای کرده و تاریخ را از یاد ببرد، خود در تاریخ  مایه عبرت دیگران خواهد شد.


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن